Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlagen: Luchtvering of Schroefset

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Mastodont »

Hey Rico,

Top man, fijn dat je eerste indrukken zo positief zijn!! :toppie
Hebben ze een beetje knappe plek gevonden op de compressor weg te bouwen??

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Rico »

De compressor, tank en kleppen staan direct achter het tussenschot, rechts voorin de laadruimte. Bob wilde het eigenlijk onder de bank van de dubbele cabine inbouwen, maar ik heb het liever goed bereikbaar, voor het geval er een keer een storing is. De luchttank staat trouwens vertikaal.

Ik ben tegen een klein probleempje aangelopen. Ik heb achter rolbalgjes, en niet de vouwbalgen die hij meestal gebruikt. Die keuze is vooral om comfortredenen gemaakt. Nadeel is daardoor wel dat de druk in de balgen (te zien op de meter op het dashboard), geen enkele indicatie is voor de ingestelde hoogte. Bij vouwbalgen is dat wel het geval. Gister wat aan het experimenteren geweest, ik ga dat oplossen door een klein waterpasje in de auto te monteren. Dan stel ik de vooras (wel met vouwbalgen) in op de juiste druk, en vervolgens bedien ik de achteras door het waterpasje te gebruiken. Werkt voldoende nauwkeurig viel me op. Een aantal keer getest, en de hoogte achter is steeds binnen een halve cm gelijk.

Groetjes :zwaai ,

Rico
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Mastodont »

Rico schreef:De compressor, tank en kleppen staan direct achter het tussenschot, rechts voorin de laadruimte. Bob wilde het eigenlijk onder de bank van de dubbele cabine inbouwen, maar ik heb het liever goed bereikbaar, voor het geval er een keer een storing is. De luchttank staat trouwens vertikaal.
Ik zeg: FOTO !! :toppie

Wel typisch, je zou zeggen dat je bij steeds dezelfde druk ook steeds dezelfde hoogte zou bereiken, toch?

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Rico »

Die foto's zal ik wel even maken, maar ik moet donderdag voor m'n werk naar India, dus het is nu ff druk. Maar als ik over twee weken weer terug ben, zal ik wel ff de foto's maken en posten.

Yep, als ik achter voor vouwbalgen had gekozen, dan was het idd druk = hoogte geweest (bij een bepaalde belading). Echter, ik heb achter vanwege het comfort rolbalgen achter, en daarbij is er geen relatie tussen druk en hoogte. De druk wordt puur opgelegd door de belasting en de hoogte puur door de hoeveelheid lucht die je erin pompt. Nu kwam ik er ook achter dat de rolbalgjes wel krap-an zijn, heb relatief veel druk nodig. Dus heb vanochtend overlegd met Bob van BSS hierover. Mogelijk dat hij iets grotere rolbalgen gaat monteren, of toch vouwbalgen. Daar moet ik nog ff ernstig over gaan nadenken (vouwbalgen hebben een kortere slag).

Moet overall wel zeggen dat ik erg tevree ben met de manier waarop het hele spul gemonteerd is. Ziet er netjes uit.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Rico »

Zo, daar ben ik weer.

Vervolg: vandaag weer naar BSS gereden. Zoals eerder gezegd waren de achterbalgjes aan de kleine kant, erg veel druk nodig (6 bar) ondanks dat auto vrijwel leeg was. Dat is vandaag verholpen, er zijn veel grotere rolbalgen gemonteerd. Nu is de druk 3,5 bar, dus met scootmobiel in de auto en de caravan er achter blijf ik straks nog ver onder de max. druk van 7 bar. Voordeel van de grotere balgen is ook dat het comfort er nog verder op vooruit gegaan is.

Had beloofd wat foto's te maken. Bij deze! (ff kijken of het me lukt.....)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto staat nu voor 3 cm lager en achter 6 cm. Ik kan daarmee met gemak elke parkeergarage in, totale hoogte 184 cm.

Groetjes,

Rico
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Rico »

uyewuyrceiucfieufcjoieUIYUEFI!! Oftewel, GRRRR. De foto's pakttie niet. Dan maar de url erin zetten.

http://cid-84e2940d2cf92085.skydrive.li ... uchtvering
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door robindekeiser »

Mooie plaats gevonden voor de schakelaars...

Heb 5 min geleden nog iemand gesproken over luchtvering, het is heel wijs en comfortabel, maar als je sportief wilt is het nix
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Donald4Motion »

lijkt me erg fijn rijden als je een minder sportieve rijstijl hebt :ikrij

Persoonlijk vind ik de schakelaars en meters wat amateuristisch weg gewerkt, maar desalniettemin een erg leuke setup :toppie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Rico »

De meters en de schakelaars zijn idd niet op de meest mooie manier weggewerkt, maar deels heb ik daar zelf schuld aan. Ik wilde persé de meters goed in het zicht hebben (en ze pasten niet onder de radio, bij een T5 past dat wel) en ik wilde dat bakje van de schakelaars deels vrij houden om nog wat legruimte over te houden, want dat heb je weinig in een Vito (vergeleken met een T4). Het leidingwerk achter de drukmeters zie je niet. Jammer genoeg wel de kabeltjes van de schakelaar. Maar daar kan ik prima mee leven ;-)
Plaats reactie