Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Turbo T5 2.5 5cyl
Turbo T5 2.5 5cyl
Mijn T5 van mei 2004 2,5 / 5 cyl. heeft 150000 km gereden.
Er zit al een nieuwe waterpomp in die keurig onder coulance is vervangen.
Verder heb ik een roetfilter laten monteren en de boel keurig in onderhoud gehad.
Nu is echter (waarschijnlijk) mijn Turbo (af en toe) defect.
Het ene moment rijd de auto als een trein en het volgende moment zijn allleen zijn eerste en tweede versnelling nog enigszins bruikbaar. Bij de overige versnellingen absoluut geen vermogen meer.
Als je auto uitzet en weer opnieuw start, doet hij het het weer gewoon, om later met dezelfde kuren verder te gaan.
Is dit inderdaad de turbo, moet hij dan vervangen worden of is het ding gewoon vuil en wat kost zoiets.
Ik heb in Frankrijk een prijs gekregen van rond de 1900 euro.
Dat is toch een beetje van de gekke, of leef ik nog in dromenland ?????
gr rob
Er zit al een nieuwe waterpomp in die keurig onder coulance is vervangen.
Verder heb ik een roetfilter laten monteren en de boel keurig in onderhoud gehad.
Nu is echter (waarschijnlijk) mijn Turbo (af en toe) defect.
Het ene moment rijd de auto als een trein en het volgende moment zijn allleen zijn eerste en tweede versnelling nog enigszins bruikbaar. Bij de overige versnellingen absoluut geen vermogen meer.
Als je auto uitzet en weer opnieuw start, doet hij het het weer gewoon, om later met dezelfde kuren verder te gaan.
Is dit inderdaad de turbo, moet hij dan vervangen worden of is het ding gewoon vuil en wat kost zoiets.
Ik heb in Frankrijk een prijs gekregen van rond de 1900 euro.
Dat is toch een beetje van de gekke, of leef ik nog in dromenland ?????
gr rob
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
dealerprijs Turbo 1300 euro uit- en inbouwen ca 250 euro + klein materiaal ca 50,00 euro prijzen zijn ex btw
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
Damy
Dank voor je reactie, ik ben een particulier die het leuk vind om in een bus te rijden.
Jouw prijzen zijn voor mij dus nog eens 20% hoger, dat in combinatie met een wegenbelasting per kwartaal die over 350,- heen gaat in NH.
Maar goed de vraag blijft zijn er alternatieven voor een dergelijk probleem ???
hgr rob
Dank voor je reactie, ik ben een particulier die het leuk vind om in een bus te rijden.
Jouw prijzen zijn voor mij dus nog eens 20% hoger, dat in combinatie met een wegenbelasting per kwartaal die over 350,- heen gaat in NH.
Maar goed de vraag blijft zijn er alternatieven voor een dergelijk probleem ???
hgr rob
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
laat de bus eens uitlezen, misschien is het de lnm .
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - 
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto

Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
Mijn T5 gaat al een paar maanden in de noodloop als ik boven de 110 kom.
Ik kan dat voorkomen door constant pompend te gassen, maar dat is natuurlijk niet goed.
Vorige week heb ik hem laten uitlezen door de dealer en het probleem was de turbo.
Deze bouwde teveel druk op doordat hij was vevuild.
Volgens de dealer moest er een nieuwe turbo op.
Kosten totaal, 1500 euro ex. btw.
Ik heb gezegd dat het van de zotte is om iets wat enkel vuil is te vervangen.
Ik heb zelf onderzoek gedaan en een reinigingsset van Innotec gevonden.
Dit aan de dealer voorgelegd en ze wilden hem wel reinigen.
Echter zonder garanties.
Dit is afgelopen donderdag gebeurt.
Het is (nog) niet helemaal goed want boven de 135 gaat hij nog steeds in de noodloop maar ik wil even deze tank diesel afwachten, want ook daar zit nog een reiniginsmiddel in.
De kosten waren trouwens 285 euro ex.
Ik kan dat voorkomen door constant pompend te gassen, maar dat is natuurlijk niet goed.
Vorige week heb ik hem laten uitlezen door de dealer en het probleem was de turbo.
Deze bouwde teveel druk op doordat hij was vevuild.
Volgens de dealer moest er een nieuwe turbo op.
Kosten totaal, 1500 euro ex. btw.
Ik heb gezegd dat het van de zotte is om iets wat enkel vuil is te vervangen.
Ik heb zelf onderzoek gedaan en een reinigingsset van Innotec gevonden.
Dit aan de dealer voorgelegd en ze wilden hem wel reinigen.
Echter zonder garanties.
Dit is afgelopen donderdag gebeurt.
Het is (nog) niet helemaal goed want boven de 135 gaat hij nog steeds in de noodloop maar ik wil even deze tank diesel afwachten, want ook daar zit nog een reiniginsmiddel in.
De kosten waren trouwens 285 euro ex.
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
Een turbo gaat niet zomaar kapot,en als hij dat wel is merk je dat gauw genoeg.Hij kan niet af en toe niet werken.Waarschijnlijk ligt het aan iets wat de turbo aanstuurt,wastegate of elektra.
En vuile turbo is ook een vreemd verhaal,wat moet er vervuild aan zijn?
En vuile turbo is ook een vreemd verhaal,wat moet er vervuild aan zijn?
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
Als ik het goed heb zit er bewegen schoepen in de turbo die de uitlaatgas naar het schoepenrad brengen. Die verstelling kan vervuilen waardoor de turbo niet meer goed in te stellen is. (de foutmelding is dan iets van te hoge turbodruk)ferenc schreef:wat moet er vervuild aan zijn?
Zie http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo.html
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
Zelfde probleem gehad met mijn T5, 2.5 96kw. Luchtmassameter defect, kostte iets van een 250 eur all in voor herstelling bij dealer in Belgie.
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
rob072 schreef:Mijn T5 van mei 2004 2,5 / 5 cyl. heeft 150000 km gereden.
Er zit al een nieuwe waterpomp in die keurig onder coulance is vervangen.
Verder heb ik een roetfilter laten monteren en de boel keurig in onderhoud gehad.
Nu is echter (waarschijnlijk) mijn Turbo (af en toe) defect.
Het ene moment rijd de auto als een trein en het volgende moment zijn allleen zijn eerste en tweede versnelling nog enigszins bruikbaar. Bij de overige versnellingen absoluut geen vermogen meer.
Als je auto uitzet en weer opnieuw start, doet hij het het weer gewoon, om later met dezelfde kuren verder te gaan.
Is dit inderdaad de turbo, moet hij dan vervangen worden of is het ding gewoon vuil en wat kost zoiets.
Ik heb in Frankrijk een prijs gekregen van rond de 1900 euro.
Dat is toch een beetje van de gekke, of leef ik nog in dromenland ?????
Hallo Rob, ik weet nog wel 2 turbo's te liggen mocht je interesse hebben doe mij even een mailtje.
Groeten Edje
gr rob
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
- Multivan Generation
- Berichten: 34473
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
Voor achtergrond over turbo's en ook de VTG-lader:
zie hier: http://www.turboworld.nl/paginas/downloads/handboek.pdf
Erg interessant..
Bij een VTG lader is het grote manco, dat ze erg gevoelig zijn, voor vast gaan zittende verstelling van de venen.
Dit kan door roetvorming op het verstel mechanisme.
Reinigen door de turbo te demonteren moet kunnen,
en dat lijkt me een goedkoper alternatief als meteen een nieuwe er op.
Maar als het al te ver heen is, dan ontkom je daar niet meer aan...
Zie ook hier: http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html
zie hier: http://www.turboworld.nl/paginas/downloads/handboek.pdf
Erg interessant..
Bij een VTG lader is het grote manco, dat ze erg gevoelig zijn, voor vast gaan zittende verstelling van de venen.
Dit kan door roetvorming op het verstel mechanisme.
Reinigen door de turbo te demonteren moet kunnen,
en dat lijkt me een goedkoper alternatief als meteen een nieuwe er op.
Maar als het al te ver heen is, dan ontkom je daar niet meer aan...
Zie ook hier: http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
Wat is een lnm ????SCOTT schreef:laat de bus eens uitlezen, misschien is het de lnm .
ik heb echt geen idee
gr rob
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
Dank voor de uitleg, duidelijk is dat een nieuwe turbo wel erg kort door de bocht is.
Ik zit nu nog in Frankrijk met een andere auto van de ANWB.
Dat was een betere optie dan de mobiliteit van Volkswagen.
Ik ben uren aan het het bellen geweest en bij de ANWB Kredietbrief was het vrij snel helder.
Eigenlijk wel raar dat gedoe bij VW.
Ik was bij een officiële VW dealer in France en die hadden geen idee over mobiliteitsgarantie etc.
Misschien ook wel gewoon pech, maar ja toch ??
Nu dus kiezen hoe mijn probleem op te lossen, ik denk dus echt dat een vervuilde Turbo heb en hoe krijg je zo'n ding weer schoon. Vernieuwen voor 2000 euri is een optie, maar het kan ook anders.
Nogmaals dank voor jullie reacties.
gr rob
Ik zit nu nog in Frankrijk met een andere auto van de ANWB.
Dat was een betere optie dan de mobiliteit van Volkswagen.
Ik ben uren aan het het bellen geweest en bij de ANWB Kredietbrief was het vrij snel helder.
Eigenlijk wel raar dat gedoe bij VW.
Ik was bij een officiële VW dealer in France en die hadden geen idee over mobiliteitsgarantie etc.
Misschien ook wel gewoon pech, maar ja toch ??
Nu dus kiezen hoe mijn probleem op te lossen, ik denk dus echt dat een vervuilde Turbo heb en hoe krijg je zo'n ding weer schoon. Vernieuwen voor 2000 euri is een optie, maar het kan ook anders.
Nogmaals dank voor jullie reacties.
gr rob
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Tonen-Nieu ... ontage.htm
http://www.abconprodukten.nl/N_xp_3.html
ook Marly verkoopt deze spullen.
grts D
http://www.abconprodukten.nl/N_xp_3.html
ook Marly verkoopt deze spullen.
grts D

Re: Turbo T5 2.5 5cyl
Ik ben slechts een simpele T4 bezitter maar, zou hier niet een LMM (Lucht Massa Meter) worden bedoeld?rob072 schreef:Wat is een lnm ????SCOTT schreef:laat de bus eens uitlezen, misschien is het de lnm .
ik heb echt geen idee
gr rob
Met vriendelijke groet,
Charles Vos (die even bij de buren kwam gluren)
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Re: Turbo T5 2.5 5cyl
ja bedoelde lmm , was typ foutjechv schreef:Ik ben slechts een simpele T4 bezitter maar, zou hier niet een LMM (Lucht Massa Meter) worden bedoeld?rob072 schreef:Wat is een lnm ????SCOTT schreef:laat de bus eens uitlezen, misschien is het de lnm .
ik heb echt geen idee
gr rob
Met vriendelijke groet,
Charles Vos (die even bij de buren kwam gluren)

T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - 
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto

Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto