Even een vraagje. Ik rijd een T5 1.9 TDI 68 kW combi, instapmodel. Na 85.000 km waren mijn GoodYear Marathons nog niet helemaal op maar ze werden ouder (bijna vijf jaar) en ik heb in Hongarije een schroef in een achterband gekregen.

Ik heb nu ongeveer 1.000 km nieuwe banden: splinternieuwe Michelin Agilis 51, 205/65R16C, loadindex 101/103. De wielen zijn netjes uitgebalanceerd, vóór 4,0 bar, achter 4,4 bar. Zou toch erg gerieflijk moeten zijn, maar zowel mijn vrouw als ik hebben een onrustig gevoel. Mijn lieve egaa vindt de bus wat 'zweverig dansen', (ik geef toe, klinkt wat zweverig), ik vind de bus onrustig en een beetje 'hobbelen', met name vanaf 90 km/u. Het lijkt wel of elke oneffenheid in de weg luid en duidelijk wordt doorgegeven. Het stuur is daarbij overigens mooi rustig, er trilt dus niets, maar lekker rustig 'zoeven' zoals we dat met de GoodYears hadden, is nu niet meer het geval.
Het bedrijf dat de banden heeft geleverd, heeft de balancering nog eens gecontroleerd en ook de hoogteslag. Die is maximaal 0,3 mm, zou goed moeten zijn. De vraag is natuurlijk: wat is er fout, missen we iets? Uitlijnen misschien? Iets anders? Of houden we onszelf voor de gek en zijn onze verwachtingen te hoog gespannen?
Dank voor jullie reacties!
Niek