Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

banden velgen

vragen over de T4
Plaats reactie
supermario
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2009, 16:06

banden velgen

Bericht door supermario »

Hallo.
Ik heb een vraag,ik heb een t4 waar ik 18inch onder wil en ik wil hem ongeveer 5cm laten zakken.
Weet iemand welke velgenmaat en bandenmaat ik het beste kan nemen?
De ene zegd et35 de andere et42,ik heb namelijk ook nog een redelijk setje banden 245-45-18.

Vast bedankt.

gr. Mario
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: banden velgen

Bericht door Egbert&Manon »

De ET-waarde bepaald hoever de velg naar buiten steekt.
Dit heeft niets met de maten te maken.

Welke maat het best voor je is, weet ik niet.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: banden velgen

Bericht door Multivan Generation »

ik zou 8J18 met een ET-waarde van rond de 44 zoeken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: banden velgen

Bericht door Harry 341 »

Ligt ook aan het bouwjaar,achter nog trommeltjes?dan ET35,achter schijven?Dan ET 45.Spoorbreedte met schijven is achter groter.
Heb zelf ET 35 ,en bandenmaat 245/45/18...o ja,5 cm verlaagd.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Rene78
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:26

Re: banden velgen

Bericht door Rene78 »

Ik zit met een soortgelijke vraag.
heb nu 15 inch velgen met 195/70/15 banden erop. dat ziet niet zo goed uit naar mijn smaak.
heb de T4 pas een maand, dus die wielen zaten erop.

ben op zoek naar 17 of 18 inch.
gisteren eens gevraagd bij een 2e hands bandenhandelaar of hij nog een set oude velgen van zo'n maat had liggen voor op een T4. (heb op het moment even geen budget voor nieuwe) (had 3500,- voor de T4 betaald en toen ik hem voor een GROTE beurt ging brengen kostte deze mij nog 2.050 euro ahumm,... dus geld is ff op :bonk )

HIj zei meteen, "Niet aan beginnen". houd het lekker origineel, zo hoort het, anders kom je in de knoei met laadvermogen en draaglast van de velgen etc..

ik zie echter veel T4's met grote velgen en platte banden etc...
betekent dat dat deze bestuurders daar geen weet van hebben? of wel ,maar risico's nemen?

of anders, waar moet ik op letten bij de aanschaf van grote velgen om het veilig te houden?
staat max draaglast op velgen? welke banden dan? en welke draaglast moet ik hebben.
de (verlengde) T4 weegt rond de 1650kg. moet dat dan de draaglast worden of wordt die door 4 wielen gedeeld en moet de last per velg dan rond de 400kg worden??
heb namelijk geen flauw benul.
P.s wilde bus overigens niet verlagen. ziet wel beter uit, maar dat heb ik vroeger bij mijn polo en audi 50 ook al gedaan en dat hoeft nu niet meer zo nodig. :driveT4
Rene78
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:26

Re: banden velgen

Bericht door Rene78 »

Ik zit met een soortgelijke vraag.
heb nu 15 inch velgen met 195/70/15 banden erop. dat ziet niet zo goed uit naar mijn smaak.
heb de T4 pas een maand, dus die wielen zaten erop.

ben op zoek naar 17 of 18 inch.
gisteren eens gevraagd bij een 2e hands bandenhandelaar of hij nog een set oude velgen van zo'n maat had liggen voor op een T4. (heb op het moment even geen budget voor nieuwe) (had 3500,- voor de T4 betaald en toen ik hem voor een GROTE beurt ging brengen kostte deze mij nog 2.050 euro ahumm,... dus geld is ff op :bonk )

HIj zei meteen, "Niet aan beginnen". houd het lekker origineel, zo hoort het, anders kom je in de knoei met laadvermogen en draaglast van de velgen etc..

ik zie echter veel T4's met grote velgen en platte banden etc...
betekent dat dat deze bestuurders daar geen weet van hebben? of wel ,maar risico's nemen?

of anders, waar moet ik op letten bij de aanschaf van grote velgen om het veilig te houden?
staat max draaglast op velgen? welke banden dan? en welke draaglast moet ik hebben.
de (verlengde) T4 weegt rond de 1650kg. moet dat dan de draaglast worden of wordt die door 4 wielen gedeeld en moet de last per velg dan rond de 400kg worden??
heb namelijk geen flauw benul.
P.s wilde bus overigens niet verlagen. ziet wel beter uit, maar dat heb ik vroeger bij mijn polo en audi 50 ook al gedaan en dat hoeft nu niet meer zo nodig. :driveT4
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: banden velgen

Bericht door transporter4 »

Als je regelmatig met zware ladingen rijd moet je er niet aan beginnen.

De banden vervormen alsook de velgen en dit resulteert in vervelende trillingen en mogelijk verkeerde bandenslijtage.

Ik rijd zelf met 8,5 j (et?) 235 18inch en heb geen problemen, maar bus is dan niet verlaagd.
Rene78
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:26

Re: banden velgen

Bericht door Rene78 »

bedankt voor de reactie.
heb je dan alleen last van die trillingen als je zwaar beladen bent? of ook als je "leeg" rijdt.
Hebben je velgen ook een max load? en zo ja hoeveel? :driveT4
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: banden velgen

Bericht door bartt4 »

gewoon velgen aanschaffen met juiste draagvermogen idem voor banden. etwaarde 8 j 35 of inderdaad 44 afhankelijk van trommel of velg.
Hier niet teveel van afwijken. Tuurlijk lever je me 18 of 19 inch comfort in. op passen met stoepen etc mindet band dus eerder kans op beschadiging.
Rij zelf nu met 17 inch had 16 voor de winter en 19 in de zomer. De 19 was mij te platteband envandaar nu dus 17.
Gewoon goed spul kopen wat de kilos kan dragen. en een goede band.
\\kost mischien paar centen maar dan weet je dat je goed zit//
werk zelf in de banden en zie regelmatig verkeerde combinaties die te ligt zijn, scheurende velgen banden die scheuren etc.
dus conclusie: schaf iets goeds aan of spaar ff door
RUBBEREXPRESS
Rene78
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:26

Re: banden velgen

Bericht door Rene78 »

dank je wel Bart.
even wat specifieker, want je hebt er verstand van..
Welk draagvermogen moet de velg hebben? en staat dat op elke velg?
dus bij trommels achter ET35? :T44EVER
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: banden velgen

Bericht door bartt4 »

Rene78 schreef:dank je wel Bart.
even wat specifieker, want je hebt er verstand van..
Welk draagvermogen moet de velg hebben? en staat dat op elke velg?
dus bij trommels achter ET35? :T44EVER
yep bij trommels rond de et35 hangt af van je velgbreedte.
Voor draagvermogen even op je kenteken kijken wat je aslasten zijn.
Deze door 2 delen en je weet het maximale kilos wat je mag hebben. rond de 700 a 800 per velg ongeveer. loadindex van je banden zal rond de 99 a 100 moeten liggen.
Meestal staat draagvermogen aan de binnekant van de velg. of geeft fabrikant wel het draagvermogen aan. Gewoon eens her en der kijken bij wat leveransiers van velgen. Bijvoorbeeld hier http://www.alcar.nl http://www.wielengids.nl http://www.brooklyn-wheels.com http://www.alustar.nl/ met deze zaken doe ik meestal ook zaken
Zou persoonlijk kiezen voor een merk setje zoals lenso,borbet, dotz, dezent, mak etc. de immitatie setjes voor 500 tot 700 in de dikkematen op mp zou ik niet adviseren. slechte lak kwaliteit en ligtere materialen. Kwa banden ligt het beetje wat je wil voor kwaliteit laat alleen merken als linglong, wanli, nankang,agilles(bedoel niet de michelin) etc lekker liggen. goedkoop en redelijke kwaliteit kun je kijken voor maxis heb je wat meer over dan dunlop goodyear dergelijke.
Top michelin bridgestone vredestijn etc.
sucses met de zoektocht
RUBBEREXPRESS
Rene78
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:26

Re: banden velgen

Bericht door Rene78 »

kijk, daar heb ik wat aan, dank je wel voor de Info, goed forum hier met veel kennis, :jumpklap :klappen
:driveT4
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: banden velgen

Bericht door koos 890 »

Ron 63 heb nog een paar (4) velgen met banden leggen . Naar ik meen 215 x 50 x 16 .
Maar dan moet je even mailen naar Ron 63
En ze zijn ook niet duur , ik dacht € 200.= de 4 en ze kunnen ook nog een tijdje mee .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: banden velgen

Bericht door Ron---63--- »

koos 890 schreef:Ron 63 heb nog een paar (4) velgen met banden leggen . Naar ik meen 215 x 50 x 16 .
Maar dan moet je even mailen naar Ron 63
En ze zijn ook niet duur , ik dacht € 200.= de 4 en ze kunnen ook nog een tijdje mee .
Deze set heb ik al verkocht Koos, je hebt wel goed opgelet :yes :yes
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Rene78
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:26

Re: banden velgen

Bericht door Rene78 »

oke danke maar helaas,...
was toch minimaal op zoek naar 17 inch. :werkaanT4
Plaats reactie