Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

signaallampje aanhangerknipperl. in kilometerteller: Hoe?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

signaallampje aanhangerknipperl. in kilometerteller: Hoe?

Bericht door heemskerk »

Bij het wisselen van m'n kilometertellerinstrument zag ik dat deze voorzien is van een extra lampje (ledje) met als symbooltje een trekhaakje en een knipperlichtpijltje (denk ik, kan het niet helemaal goed bekijken) zodat je eraan wordt herrinnerd dat er een aanhanger (electrisch dan) is aangekoppeld. Weet iemand hoe dit geactiveerd moet worden en/ of aangesloten en hoe dit (het feit dat er electrisch gezien een aanhanger is aangesloten) werkt? :vraagteken (schematisch)

bedankt voor de moeite!
Gr Leendert
Gebruikersavatar
sirmaat
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 nov 2008, 07:36

Re: signaallampje aanhangerknipperl. in kilometerteller: Hoe?

Bericht door sirmaat »

is dat lampje niet dat als een van je lichten van je aanhanger het niet doet dat het lampje dan gaat branden ?
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: signaallampje aanhangerknipperl. in kilometerteller: Hoe?

Bericht door Donald4Motion »

Ik weet dat op sommige busje een systeem erop zit die in de gaten houdt of je aanhanger gaat slingeren.
Zegmaar een soort antislingerESP achtig iets. Misschien is dat het symbool wel.

Ik heb het ook op mijn bus zitten maar heb het gelukkig nooit 'aan' gezien
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: signaallampje aanhangerknipperl. in kilometerteller: Hoe?

Bericht door Henk250 »

Aan mijn T4 zat een trekhaak af fabriek,en zat er een extra richting aanwijzer lampje in het klokkenhuis.
Als de aanhanger er aan zat,kon je dus zien dat die lichten ook mee knipperden.
Mogelijk is het ook zoiets?

:T54LIFE
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: signaallampje aanhangerknipperl. in kilometerteller: Hoe?

Bericht door heemskerk »

Henk250 schreef:Aan mijn T4 zat een trekhaak af fabriek,en zat er een extra richting aanwijzer lampje in het klokkenhuis.
Als de aanhanger er aan zat,kon je dus zien dat die lichten ook mee knipperden.
Mogelijk is het ook zoiets?

:T54LIFE
Ja Henk da's precies wa'k bedoel!! Bij (sommige?) vrachtauto's werkt het precies op die manier om zodoende te kunnen contoleren dat de knipperlichten van den aanhangwagen werkend zijn.
Maar nu de clou; Hoe activeer ik dat en hoe werkt dat systeem? Voorzover ik weet is/zijn de knipperlichten van de stekkerdoos 'gewoon' afgetakt van de achterknipperlichten. Oke, het stroomverbruik neemt met een derde toe wanneer ik een aanhangknipperlicht mee laat knipperen dus da's meetbaar voor de module die dat herkend. Als dat zo is, dan moet het een kwestie van softwarematig 'aanzetten'. Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: signaallampje aanhangerknipperl. in kilometerteller: Hoe?

Bericht door Henk250 »

Volgens mij zat er ook een extra clignoteur in,omdat de knipper regelmaat van de aanhanger
anders was dan van de bus.
Mogelijk mis je een relais oid,en moet dat ergens bij geprikt worden??


Succes.

:T54LIFE
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
rschieving
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2009, 22:52

Re: signaallampje aanhangerknipperl. in kilometerteller: Hoe?

Bericht door rschieving »

Die functie moet ingeleerd worden in de bordnetcomputer en is inderdaad het controlelampje voor de aanhangwagenrichtingaanwijzers ,schijnt in sommige landen verplicht te zijn.
Of het ook werkt zonder de originele bedradingset voor de trekhaak durf ik niet te zeggen.
De dealer of iemand met VAG-COM kan hem zo inleren.

Mvg RBS
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: signaallampje aanhangerknipperl. in kilometerteller: Hoe?

Bericht door heemskerk »

ik ben vandaag naar de plaatselijke VW dealer geweest en de bovengenoemde vraag voorgelegd. Na enig navragen werd er beweerd dat deze funtie er niet op zit voorzover men het al begreep, ze hadden er nog nooit van gehoord....( op een T5). Ik heb juist de indruk dat een bestelbus in z'n algemeenheid er juist wel op toegerust zou moeten zijn; Daar worden juist vaak de aanhangers aangekoppeld, bovendien is het signaallampje te zien in de kilometertellerunit. Het gevoel was; afwimpelen die lastige vraag; kom maar terug voor een beurt, daar verdienen we wat aan :yes
Plaats reactie