Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
gebruik t4
gebruik t4
hallo weetjewellers ik heb een vraagje heb een t4 uit 2000 88 pk loopt prima maar mijn diesel gebruik varieert steeds onder vrijwel dezelfde omstandigheden dan gebruikt hij 1op 14 dan 1op 10 dan 1op 12 ik kan niet zeggen dat de een keer harder rij dan de andere keer weet iemand waar dit aan kan liggen grt bert
Re: gebruik t4
Lambert dat is heel eenvoudig . Bij 1 op 10 hoop kleine stukjes rijden met koude motor en 1 op 14 lange stukken met warme motor
En dan ook nog hoe staat de bus met tanken : als deze scheef staat met de vulopening hoog , dan gaat er meer in. Maar gemiddeld rijdt een 88 pker ongeveer 1 op 11/12 teminste de mijne en dat is iik een 88pker (vroeger , nu iets meer)
En dan ook nog hoe staat de bus met tanken : als deze scheef staat met de vulopening hoog , dan gaat er meer in. Maar gemiddeld rijdt een 88 pker ongeveer 1 op 11/12 teminste de mijne en dat is iik een 88pker (vroeger , nu iets meer)
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: gebruik t4
Het is overigens verbruik, maar dat terzijde....
Onder gelijke omstandigheden hetzelfde gebruik ?
Zet je verbruiksmeter op de snelweg maar eens op "actueel verbruik".
Dan zie je al de waarde al wijzigen als je wordt ingehaald door een andere auto (turbulentie)
Tegenwind of een licht oplopende weg (vals plat) zijn factoren die je niet merkt maar op je verbruik weldegelijk meteen doorwerken. Dus ook al denk je dat het bij gelijke omstandigheden is.....
Het heeft meer zin om je gemiddelde verbruik eens te weten te komen, en te kijken of dit "normaal" is.
Maar ook dat hangt natuurlijk weer helemaal van allerlei factoren af. Hoedanook, wil je het een keer testen :
Tank je bus nokjevol af.
Zet de dagteller op nul.
Rijdt de bus (bijna) leeg.
Tank hem weer nokjevol.
Lees de dagteller af.
Lees het aantal getankte liters af op de pomp.
Deel het aantal km's van je dagteller door het aantal getankte liters.
DAN heb je je gemiddelde verbuik ! (1 op ...)(Van die tank)
Let wel, vooral je kruissnelheden bepalen het verbruik (luchtweerstand).
Maar natuurlijk ook de lengte van de rit, bandenspanning, "nieuwe rijden" (uitrollen) etc.
Onder gelijke omstandigheden hetzelfde gebruik ?
Zet je verbruiksmeter op de snelweg maar eens op "actueel verbruik".
Dan zie je al de waarde al wijzigen als je wordt ingehaald door een andere auto (turbulentie)
Tegenwind of een licht oplopende weg (vals plat) zijn factoren die je niet merkt maar op je verbruik weldegelijk meteen doorwerken. Dus ook al denk je dat het bij gelijke omstandigheden is.....
Het heeft meer zin om je gemiddelde verbruik eens te weten te komen, en te kijken of dit "normaal" is.
Maar ook dat hangt natuurlijk weer helemaal van allerlei factoren af. Hoedanook, wil je het een keer testen :
Tank je bus nokjevol af.
Zet de dagteller op nul.
Rijdt de bus (bijna) leeg.
Tank hem weer nokjevol.
Lees de dagteller af.
Lees het aantal getankte liters af op de pomp.
Deel het aantal km's van je dagteller door het aantal getankte liters.
DAN heb je je gemiddelde verbuik ! (1 op ...)(Van die tank)
Let wel, vooral je kruissnelheden bepalen het verbruik (luchtweerstand).
Maar natuurlijk ook de lengte van de rit, bandenspanning, "nieuwe rijden" (uitrollen) etc.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: gebruik t4
Nog eventjes een aanvulling op jullie reacties: tank dan wel iedere keer bij dezelfde ! Want sommige tankstations vertellen je dat ze een x cent per liter goedkoper zijn maar je tankt wel meerdere liters, waaronder de ANWB tankstations, dus ben je duurder uit......
Ikzelf rij overgens 1 op 12.5 bij voornamelijk stadsverkeer, maar heb dan wel de 102 pk motor (nu ook iets meer)
Ikzelf rij overgens 1 op 12.5 bij voornamelijk stadsverkeer, maar heb dan wel de 102 pk motor (nu ook iets meer)
Laatst gewijzigd door Ron---63--- op 15 okt 2009, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: gebruik t4
Tjsaa dagtellers zijn vaak een slechte indicatie.
km's delen door liters is het enige wat een goede indicatie geeft mits je inderdaad tankt bij hetzelfde tankstation of pomp.
Met mijn 102pk zit ik tussen de 1 op 12.5 en 1 op 12.9 en dan rij ik lekker door (nu al een tijdje met diode), dit is wel een bus met Westfalia inrichting en dak dus lijkt me een net verbruik.
km's delen door liters is het enige wat een goede indicatie geeft mits je inderdaad tankt bij hetzelfde tankstation of pomp.
Met mijn 102pk zit ik tussen de 1 op 12.5 en 1 op 12.9 en dan rij ik lekker door (nu al een tijdje met diode), dit is wel een bus met Westfalia inrichting en dak dus lijkt me een net verbruik.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: gebruik t4
met de nieuwe motor rij ik nu pakweg 1:11,5 met de oude was dat 1:10,5
de ene keer heb je meer tegenwind, de andere keer mee wind mee, DAT scheelt een stuk in het verbruik.
de ene keer heb je meer tegenwind, de andere keer mee wind mee, DAT scheelt een stuk in het verbruik.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: gebruik t4
Zoals ik al eens heb gepost :
Behalve luchtdichtheid, Cw-waarde en frontaal oppervlak zit de snelheid kwadratisch In de formule voor de luchtweerstand.
Daarom is (even kort door de bocht, je hebt ook rol- en inwendige weerstand) het vermogen wat nodig is om 2x zo hard te rijden, 4x zo groot.
Aangezien de T4 zowiezo een Cw-waarde / frontaal oppervlak heeft van een flatgebouw, is inderdaad de snelheid, en ook zeker de (tegen-wind) een sterk bepalende factor voor je verbruik.
Ik zelf gemiddeld 1 op 12,5 - 1 op 13, maar sukkel dan ook iedere dag met 80 km/u naar mijn werk (slechts 17min rijden)....ben er overigens blij mee, woon-werk > allemaal verloren tijd
Behalve luchtdichtheid, Cw-waarde en frontaal oppervlak zit de snelheid kwadratisch In de formule voor de luchtweerstand.
Daarom is (even kort door de bocht, je hebt ook rol- en inwendige weerstand) het vermogen wat nodig is om 2x zo hard te rijden, 4x zo groot.
Aangezien de T4 zowiezo een Cw-waarde / frontaal oppervlak heeft van een flatgebouw, is inderdaad de snelheid, en ook zeker de (tegen-wind) een sterk bepalende factor voor je verbruik.
Ik zelf gemiddeld 1 op 12,5 - 1 op 13, maar sukkel dan ook iedere dag met 80 km/u naar mijn werk (slechts 17min rijden)....ben er overigens blij mee, woon-werk > allemaal verloren tijd
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: gebruik t4
Bij mij varieert het gebruik ook van 1:10 als ik 'm als boodschappenwagentje gebruik tot 1:14 op vakantie met lekker rustige rijstijl.
Wel leuk om dan ruim 1000km uit een tank te halen...
Leo
Wel leuk om dan ruim 1000km uit een tank te halen...
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Re: gebruik t4
ik heb een verbruik van 1.13 maar wel berg op en af met een gemideld van 100 km en een beladen bus
Re: gebruik t4
Ook gemiddeld verbruik van 1:13. Af en toe een autoambalance erachter hangen en ik trek hem als ie warm is toch vrij vaak even goed open.
Maar goed, ik vind het mooi zat.
mvg Rick
Maar goed, ik vind het mooi zat.
mvg Rick
Re: gebruik t4
en hoe zit het nu met afwijkende banden maten, mijn snelheidsmeter geeft minder aan dan dat ik eigenlijk rijd, of anders hij wijkt in iedergeval niet naar boven af
als je teller veel afwijkt klopt het niet met wat je werkelijk aan afstand gereden heb
als je teller veel afwijkt klopt het niet met wat je werkelijk aan afstand gereden heb
Re: gebruik t4
Klopt helemaal....de procentuele afwijking zou je dan nog moeten verrekenen...
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: gebruik t4
We rijden inmiddels al 7 jaar T4
eerst de 1.9TD en later de 2.5 TDI
de 2.5 TDI is zuiniger!!
- Een laag verbruik krijg je door een lage maximumsnelheid
(hoge snelheden tellen in verbruik bij zo'n hoge bus heel erg door)
- Langzaam optrekken (niet planken) en bij 2000 rpm overschakelen
niet hoger!! en als je onder de 90 km/h blijft dan kan ik 1:15.9 ermee halen.
- Standaard bandenmaat 195/70 R 15C (4 bar druk erin)
Hoe breder de band hoe meer verbruik!!
op de keiharde zomerbanden is die ook zuiniger als op de zachtere winterbanden.
- Rijstijl goed participeren ( lang voor de kruissing/stoplicht gas los en uit laten rollen)
proberen niet stil te staan
bij de speciale lessen die we voor de vrachtwgen onlangs hadden zei de instucteur
dat als je een 40 tons vrachtwagen vanaf stilstand wil laten rollen dat dat alleen elke
keer een halve liter diesel kost, dus liever voor het stoplicht met 5km/h het gat dichtrijden
dan stilstaan.
dit zij eigenlijk wel de belangrijkste zaken
eerst de 1.9TD en later de 2.5 TDI
de 2.5 TDI is zuiniger!!
- Een laag verbruik krijg je door een lage maximumsnelheid
(hoge snelheden tellen in verbruik bij zo'n hoge bus heel erg door)
- Langzaam optrekken (niet planken) en bij 2000 rpm overschakelen
niet hoger!! en als je onder de 90 km/h blijft dan kan ik 1:15.9 ermee halen.
- Standaard bandenmaat 195/70 R 15C (4 bar druk erin)
Hoe breder de band hoe meer verbruik!!
op de keiharde zomerbanden is die ook zuiniger als op de zachtere winterbanden.
- Rijstijl goed participeren ( lang voor de kruissing/stoplicht gas los en uit laten rollen)
proberen niet stil te staan
bij de speciale lessen die we voor de vrachtwgen onlangs hadden zei de instucteur
dat als je een 40 tons vrachtwagen vanaf stilstand wil laten rollen dat dat alleen elke
keer een halve liter diesel kost, dus liever voor het stoplicht met 5km/h het gat dichtrijden
dan stilstaan.
dit zij eigenlijk wel de belangrijkste zaken
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life