hier nog wat uitleg over wat
IK bedoel
Trots zittend in zijn air conditioned high tech cabine, hoog verheven boven andere weggebruikers, lijkt niets de trucker van vandaag te kunnen tegenhouden.
Behalve dit slijmerige vieze prutje. Het zijn bacteri�n, en ze leven in de tank van steeds meer vrachtauto's. Het aantal meldingen van deze besmetting neemt snel toe. Wie een beetje pech heeft, strandt met zijn combinatie op de vluchtstrook en moet wachten tot de dealer zijn brandstofsysteem heeft gereinigd. Wie veel pech heeft, krijgt te maken met een aangetaste tank en brandstofinjectiesysteem.
"Dit jaar is al twee keer een truck van ons gestrand", zegt Arno van der Ham van Seneca Transport uit Ameide. Hij is niet de enige. Berichten van lezers in de nieuwsbrief Het Virtuele Transportbedrijf, zorgen voor een stroom reacties van lotgenoten. Niet iedereen komt er graag voor uit dat zijn truck "besmet" is ��” het is toch immers je visitekaartje? Maar het is een probleem dat wel degelijk om zich heengrijpt.
De oorzaak: biobrandstof en water
Wat is er aan de hand? Dieselolie bevat sinds kort een fractie biobrandstof, die leveranciers van de overheid verplicht moeten bijmengen. Maar deze biologische olie is een smakelijk hapje voor kleine organismen, die onder invloed van warmte en water snel kunnen groeien tot slijmerige klonten. Die klonten verstoppen in het minst erge geval je brandstoffilter. In het ergste geval verstoppen ze verstuivers, doorvoerleidingen of andere vitale delen van het brandstofsysteem.
Een ander soort bacterie, dat ook voorkomt in mengsels van water, biobrandstof en diesel, is nog agressiever van aard. Deze leeft zonder zuurstof op de bodem van de tank en scheidt een zure stof af die tankbodem, verstuivers en plunjers kan aanvreten, aldus een brandstofleverancier.
Naast de biobrandstof spelen er nog andere factoren een rol. Moderne dieselolie bevat geen zwavel meer ��” en zwavel doodt bacteri�n. De diesel is veel hygroscopischer (wateraantrekkender) dan vroeger, dat betekent dat het water zich gemakkelijker in de diesel mengt en niet meer naar de bodem zakt. Len Jongeneel, chef werkplaats van Volvo Truck Center in Gorinchem: "Bovendien wordt de diesel bij moderne motoren veel sterker opgewarmd: de brandstof wordt langs de kop van de motor geleid en gaat daarna via de retourleiding de tank weer in. De hoge temperaturen stimuleren de groei van de bacterie."
Voorkom water in je tank
Motoren kunnen stilvallen omdat het brandstoffilter in in stijgbuis in de tank verstopt raakt. Dat euvel valt nog relatief eenvoudig te verhelpen. Leveranciers van brandstof hebben voor hun klanten een lijst met aanbevelingen opgesteld hoe ze bacterievorming kunnen voorkomen. Arjan Kammeraat van Oliehandel D.C. Berkel: "Het allerbelangrijkste is dat je voorkomt dat er water in de tank komt. Water ontstaat gemakkelijk in de vorm van condens als de tank niet vol zit. Sterke temperatuurswisselingen (nachtelijke koude na een warme dag) dragen daaraan bij. Het helpt al om aan het eind van de dag af te tanken."
Fabrikanten noemen het "Good Housekeeping van aardolieproducten". Oftewel: wees een goed huisvader voor je brandstof. Er is zelfs een norm van verschenen (verkrijgbaar bij de NEN, zie
http://www.nen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Mocht er een besmetting plaatsvinden, dan is het een zaak van specialisten om deze te verwijderen, aldus de mededeling van diverse brandstofleveranciers.
Tips voor slachtoffers
Inmiddels circuleren echter enkele tips voor slachtoffers. Er is een biocide verkrijgbaar die bacteri�n doodt. Kosten ongeveer 15 euro per liter. Biocide is chemische troep die je liever niet gebruikt, maar kom daar maar eens bij aan bij een gestrande chauffeur. Je kunt het middel preventief toevoegen (50 cc op 1000 liter) maar ook als het kwaad reeds is geschied (hogere concentraties, tot 350 cc op 1000 liter bij sterke vervuiling).
Er is ook apparatuur te koop om een vervuilde tank schoon te spoelen. Een water separator en een zogenaamde fuelmag om de brandstof tijdelijk in op te slaan. Kosten zo'n 2350 euro. Daarmee kun je de tank leegpompen, zuiveren en weer terugpompen. De brandstof is daarna bacterie- en watervrij.
Nog een tip: de knock down magneet. Een sterke magneet langs een brandstofleiding schijnt bacteri�n te doden. De vervuiling blijft maar breidt zich niet uit. We hebben overigens nog geen ervaringen hiervan mogen horen, en houden ons aanbevolen voor verhalen uit de praktijk.
En voor u enthousiast aan de slag gaat: wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor deze tips.
(15 juli 2008)
http://bedrijfsauto.com/nieuws/nz052.html" onclick="window.open(this.href);return false;
of volg dit topic op weetjewel
viewtopic.php?f=7&t=19569" onclick="window.open(this.href);return false;