Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tand versprongen

vragen over de T4
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

tand versprongen

Bericht door TRANSPRTER »

ik ben vandaag langs geweest in de garage ,omdat de wagen geen macht meer had.de riem is hersprongen van de mazout pomp.
maar de wagen had over en tijdje binnen geweest ,voor aan de mazout pomp te werken .ze had en lek ,bovenaan aan de gas klep
ik stelde hun de vraag waarom ze de riem niet veranderd hadden .
hun antw was,ze kregen de vuis niet los van de nokkenas,
ze kunnen ze alleen maar los maken als ze de vuis opwarmen,en dan kunnen ze nog schade maken
aan de nokkenas


wat moet ik nu doen
het was met en dealer van vw
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: tand versprongen

Bericht door René »

Ehhmm, kun je misschien ook in het nederlands schrijven,mijn belgisch is niet helemaal van deze tijd :muur , :bonk
Ben er inmiddels achter dat het om een brandstofpomp gaat en het niet loskrijgen van de nokkenastandwiel, maar wat er nu niet los wil is mij nog even een raadsel, is het de bout die niet los wil of het tandwiel van de nokkenas?

René

maar ff wat anders, als de riem 1 tand versprongen is, dan kunnen ze hem zo toch weer 1 tand terug zetten, zonder dat het tandwiel los moet op de nokkenas??
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: tand versprongen

Bericht door TRANSPRTER »

het is de bout dat ze niet los krijgen van de nokkenas
de riem is volledig versleten.de riem ligt erg gspannen ook. en het moet de riem zijn van de mazoet pomp ,die versprongen is
ik had het ondervonden,ze trok niet meer,het verbruik is erg weinig
maar moet dat tandwiel los voor de pomp weer goed te regelen,en de riem te vervangen
Laatst gewijzigd door TRANSPRTER op 05 jan 2010, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: tand versprongen

Bericht door René »

Ik heb de bout toen met een luchtsleutel losgemaakt, piece of cookie.
Als dat niet lukt, een sleutel 21mm op de brandstofpomp en een op de nokkenas poelie, dan de bout van de nokkenaspoelie losdraaien, dan komt ie wel hoor....

Rene
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: tand versprongen

Bericht door TRANSPRTER »

moet die los gemaakt worden voor en nieuwe riem en de pomp terug aftestellen
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: tand versprongen

Bericht door René »

Doordat je de bout vast houd van de brandstofpomp(draait hem vaster zeg maar) kun je de bout die de nokkensaspoelie vasthoudt losdraaien.
Indien je het wilt proberen met een luchtsleutel, dan even wat ruimte maken zodat de luchtsleutel past. Was in 3 sec los, en afstellen heen.


Rene
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: tand versprongen

Bericht door TRANSPRTER »

moet de nokkenas pollie,los gemaakt worden voor de goede afstelling.zit daar normaal geen pin in ,voor de polie goed te zitten
ik ken veel van motoren(qauds) ;dat is anders he'
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: tand versprongen

Bericht door René »

Op de nokkenas zit geen spiebaan of iets dergelijks.
Zit er gewoon op geklemd door speciale passing. (iets conisch dacht ik)

René
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tand versprongen

Bericht door Pascal-141 »

TRANSPRTER schreef:moet die los gemaakt worden voor en nieuwe riem en de pomp terug aftestellen
JA , om de riem van de pomp af te stellen , moet de bout van de nokkenas los .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: tand versprongen

Bericht door TRANSPRTER »

ik heb al en paar keer wat distributie riemen vervangen.van mijn corrado.golf3.maar die waren benzine.
ik weet wel dat ik alles moet afmarkeren enz.
kun je de spanning van de riem, die van de mazoetpomp onstspannen,of gebeurd dat door de vijs los te maken van de nokkenas
wat moet er allemaal vervangen worden als je de distributie riem vervangt
het is en 2400d
ik heb al eens zitten zoeken op het internet voor en werkschema,maar vind geen
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: tand versprongen

Bericht door TRANSPRTER »

hoeveel mag de distributie riem aan gespannen worden?
want als je te hard ,want als je te hard aanspant ga de nokken as lawaai maken
graag enkele tips
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tand versprongen

Bericht door Pascal-141 »

TRANSPRTER schreef:hoeveel mag de distributie riem aan gespannen worden?
want als je te hard ,want als je te hard aanspant ga de nokken as lawaai maken
graag enkele tips
Voor de riem aan de pomp weet ik het niet , maar de gewone distributieriem is goed op spanning als je die in het lange "vrij" stuk met de hand kan astnemen en een kwartslag draaien (niet meer) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tand versprongen

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij de TDI zitten er wijzers aan de spanrollen die moet je op de streep van het nokje dat er bij zit stellen...

Maar als de nokkenas lawaai gaat maken doordat je de distributieriem te strak zet :ie dan kun je wel ongeveer gitaar spelen op die ditributiesnaar :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: tand versprongen

Bericht door TRANSPRTER »

maar het is en 2400d,staan daar ook punten op.
want anders zal ik zelf moeten punten zetten
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: tand versprongen

Bericht door TRANSPRTER »

de riemen zijn vervangen
pomp was iets meer als en tand verschoven
maar ze hebben ze goed gezet op de punten.
ik vroeg hun dat ze niet eens moesten kijken met de klok?,en testen op uitlaatgassen?
ik kreeg als antw,als de pomp er niet afgeweest is ,of uitelkaar is geweest is het niet nodigììì
nu rij ik met de pomp zo goed als volledig open,(door dat ze geen kracht had,voor dat de riemen vervangen waren)en als ik eens gas volledig open geef,moet er toch normaal zwarte rook zijn.
of niet'?????????????
volgens mij staat de pomp veel te veel,maar is de inspuittijd niet korecht genoeg.
want als ze kou draaide loop ze op en 800toeren,maar hoe meer op bedrijfstemperatuur hoe hoger het toeren tal tot en 1100toeren.ze hebben dan minder mazout gegeven
:groteogen
Plaats reactie