Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

banden verwisselen

vragen over de T4
Plaats reactie
vdster
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jan 2007, 15:21

banden verwisselen

Bericht door vdster »

Hoi,

Een beetje domme vraag ...

Gezien het weer buiten had ik het plan opgevat om de velgen met winterbanden te verwisselen voor de zomer-set. Dat viel tegen. De auto kwam niet ver genoeg omhoog en de steunpunt voor de krik verboog.

Het betreft een california van 2230 kg leeggewicht. Ik baal ervan om dat het steunpunt verbogen is én ik de banden nog niet heb kunnen wisselen. Die bandenwissel kan ik altijd nog laten doen. Maar wat te doen bij een lekke band op een verlaten weg in Zweden en Noorwegen met onze vier kinderen?

Hoe kan ik de auto fatsoenlijk opkrikken om banden te wisselen en wat zijn krikken en steunpunten? Ik heb wel een potkrik tot 4 ton maar die komt niet hoog genoeg en de stempel levert teveel druk op één punt.

De standaardkrik gaat maar tot 1150 en past niet meer op het verbogen steunpunt. En een garagakrik achterin leggen kan toch niet de oplossing zijn.


Bij voorbaat dank, Eric.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

De standaard bijgeleverde VW krik is zowieso een levensgevaarlijk ding volgens mij. Veel te licht gebouwd , om het zware gewicht van een T4 veilig omhoog te houden...
Met een potkrik kom je al een (veiliger) eind verder . Maar je kan die dingen uiteraard niet gaan gebruiken op een stuk verstevigd plaatwerk wat ze bij VW een kriksteun noemen.
Het makkelijkste (en volgens mij veiligste) is de potkrik achter het voorwiel onder de auto te schuiven tot net onder de (zware en stevige) voortrein (hulpchassis) . Deze kun je gerust gebruiken om de auto vooraan langs 1 zijde op te krikken . En aangezien dit zowat het laagste punt van de auto is , kun je zeker wel hoog genoeg gaan om het wiel van de grond te krijgen.
Achteraan kun je gebruik maken van enkele stevige houten blokken (eentje onder de krik , en eentje bovenop om geen beschadiging te krijgen) Je kan hem best plaatsen onder het punt waar de achterwielschaar bevestigd is aan het chassis. Da's een stevig punt .

Succes ermee .
vdster
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jan 2007, 15:21

Bericht door vdster »

Hoi,

Bedankt voor je antwoord. De achterkant is duidelijk. Maar welk punt aan de voorkant bedoel je precies. (hoe herken ik dat).

Eric
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Je kan ook eens denken aan een luchtzak,deze sluit je aan op je uitlaat en de rest gaat vanzelf (wel op tijd de moter uitzetten,anders ga je vliegen) :bonk :bonk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

vdster schreef:Hoi,

Bedankt voor je antwoord. De achterkant is duidelijk. Maar welk punt aan de voorkant bedoel je precies. (hoe herken ik dat).

Eric
Als je nou aan de bestuurderskant staat, en je zet je op je knieen aan het voorwiel , en dan kijk je achter je voorwiel onder de wagen , dan zie je het zwarte hulpchassis zitten (zit zowat gelijk met de bodem van de auto)
Aan dit hulpchassis zitten bvb ook de onderste ophangingsdriehoeken van de wielen vast (en de torsiestang ook)
Wel , dit zwarte hulpchassis bedoel ik , dat is meer dan sterk genoeg om je potkrik te weerstaan zonder kreuken ...
Dus , de potkrik achter het voorwiel plaatsen , en dan de krik nog een goeie 20-30cm doorduwen , en dan even kijken , daar moet je bij dat hulpchassis zitten ...
:knipoog
vdster
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jan 2007, 15:21

Bericht door vdster »

Dank jullie voor de reacties. Voortaan eerst nadenken dus. Wat ik niet begrijp is dat het 'steunpunt' eigenlijk geen steunpunt is. En de bijgeleverde krik niet goed is.

Eric
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Bericht door GerJol 716 »

Ik heb ook een 5T potkrik aan boord vanwege de sidebars, kun je goed op hoogte schroeven onder de bevestigingen van de sidebar.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33897
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Bij sommige potkrikken, kun je de spindel uitdraaien voor extra hoogte :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie