Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
veel besproken
veel besproken
Dag wjwers
Vandaag is mijn bus bij de dealer in sneek geweest voor een veel besproken probleem, namelijk de waardeloze verwarming in de t5.
Zij hadden de gedachte dat het zou liggen aan de thermostaat dat de bus bij temperaturen onder nul niet warm wil worden en dus ook geen warmte af geeft aan het interieur. Dus alles gecontroleerd en wat blijkt, de bus is technisch 100%. Nu heb ik vernomen dat er in de koudere landen (lees scandinavie) een warmtewisselaar word gemonteerd af fabriek. Dit schijnt in nederland een optie te wezen. Een optie waar mij tijdens het samenstellen van de bus niet op is gewezen door de toenmalige vw dealer in Bolsward.
Feit is dat de nederlandse bussen meins inziens met een inferieure kachel worden afgeleverd. Ik ben dus ook van plan om PON hier op aan te schrijven. Zijn er mensen die dit al eerder hebben geprobeerd? Zo ja, wat was het resultaat?
Ik hoop mij gesterkt te kunnen voelen in mijn beslissing door jullie reakties.
Vr. gr. Mark
PS de dealer in sneek heeft mij uitermate vriendelijk behandeld.
PS2 het betreft een t5, 2008 130 pk 60's edition
Vandaag is mijn bus bij de dealer in sneek geweest voor een veel besproken probleem, namelijk de waardeloze verwarming in de t5.
Zij hadden de gedachte dat het zou liggen aan de thermostaat dat de bus bij temperaturen onder nul niet warm wil worden en dus ook geen warmte af geeft aan het interieur. Dus alles gecontroleerd en wat blijkt, de bus is technisch 100%. Nu heb ik vernomen dat er in de koudere landen (lees scandinavie) een warmtewisselaar word gemonteerd af fabriek. Dit schijnt in nederland een optie te wezen. Een optie waar mij tijdens het samenstellen van de bus niet op is gewezen door de toenmalige vw dealer in Bolsward.
Feit is dat de nederlandse bussen meins inziens met een inferieure kachel worden afgeleverd. Ik ben dus ook van plan om PON hier op aan te schrijven. Zijn er mensen die dit al eerder hebben geprobeerd? Zo ja, wat was het resultaat?
Ik hoop mij gesterkt te kunnen voelen in mijn beslissing door jullie reakties.
Vr. gr. Mark
PS de dealer in sneek heeft mij uitermate vriendelijk behandeld.
PS2 het betreft een t5, 2008 130 pk 60's edition
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Re: veel besproken
Beste Marc,
Ik voel met je mee. Daarom had ik eerder het topic "koud-kouder-koudst" opgestart. Dat velen onder ons dezelfde mening zijn toegedaan is wel duidelijk. Wat de dealer betreft : het niet voorstellen van deze optie die eigenlijk een must is, schrijf ik toe aan de onwetendheid van de verkoper. (die daar niet altijd schuldig aan is vermits minder technisch opgeleid).
Wat betreft het schrijven aan Pon : Dit vind ik een goed idee, tenslotte wat kan je ermee verliezen ?
Dat dit nieuw topic werdt opgestart door jou versterkt enkel mijn bevindingen.
Succes,
John uit Belgie.
Ik voel met je mee. Daarom had ik eerder het topic "koud-kouder-koudst" opgestart. Dat velen onder ons dezelfde mening zijn toegedaan is wel duidelijk. Wat de dealer betreft : het niet voorstellen van deze optie die eigenlijk een must is, schrijf ik toe aan de onwetendheid van de verkoper. (die daar niet altijd schuldig aan is vermits minder technisch opgeleid).
Wat betreft het schrijven aan Pon : Dit vind ik een goed idee, tenslotte wat kan je ermee verliezen ?
Dat dit nieuw topic werdt opgestart door jou versterkt enkel mijn bevindingen.
Succes,
John uit Belgie.
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
- Contacteer:
Re: veel besproken
Het is inderdaad ondermaats deze kachel.
Er staat geheel onderaan T5 Tips en trucs en optimale afstelling voor de snelst mogelijke manier om je bus enigszins op temperatuur te brengen, maar het blijft behelpen.
Slordig van de verkoper om de optie te vergeten, misschien achteraf een standkachel inbouwen wat echter behoorlijk duur wordt.
Als de warmtewisselaar er al in had gezeten was een uitbreiding naar een standkachel aanzienlijk minder kostbaar.
Succes met je aktie richting Pon.
Misschien collectief met grote korting deze warmtewisselaar laten inbouwen?
Er staat geheel onderaan T5 Tips en trucs en optimale afstelling voor de snelst mogelijke manier om je bus enigszins op temperatuur te brengen, maar het blijft behelpen.
Slordig van de verkoper om de optie te vergeten, misschien achteraf een standkachel inbouwen wat echter behoorlijk duur wordt.
Als de warmtewisselaar er al in had gezeten was een uitbreiding naar een standkachel aanzienlijk minder kostbaar.
Succes met je aktie richting Pon.
Misschien collectief met grote korting deze warmtewisselaar laten inbouwen?
Re: veel besproken
Tja die verwarming is maar een speelgoed ding... maar goed gedane zaken nemen geen keer en ondertussen heb ik een Webasto laten inbouwen teneinde de motor sneller warm te krijgen na een koude start en dan ook sneller m'n interieur te kunnen verwarmen. Eens ie de 90° haalt dan krijg ik het best wel warm maar je moet geduld hebben.
Straks haal ik m'n T5 weer op na een onderhoudsbeurt en de radiator zal voortaan afgedekt worden met een stukje karton, back "to the seventies".
Als dat goed z'n werk doet ga ik een soort rolgordijn maken voor de radiator zoals vroeger bij Scania of Daf.
Ondertussen rijd ik Crafter en 't is een 109 pk, beetje Kort gegeared en ondermaats voor deze verhoogde en verlengde uitvoering maar goed de verwarming is op z'n minst te pruimen een temperatuurmeter ontbreekt ook in deze ketel, begrijpe wie begrijpe kan... toch een niet onbelangrijk item of ben ik een oude lul die zich te druk maakt over bedrijfstemperatuur en thermische spanningen....
De thermostaat kijken ze zo maar niet op één twee drie na want die vervangen en testen neemt toch algauw zo'n 2 uur in beslag, hij zit nogal vervelend bij een 2.5.Zij hadden de gedachte dat het zou liggen aan de thermostaat dat de bus bij temperaturen onder nul niet warm wil worden en dus ook geen warmte af geeft aan het interieur. Dus alles gecontroleerd en wat blijkt, de bus is technisch 100%
Straks haal ik m'n T5 weer op na een onderhoudsbeurt en de radiator zal voortaan afgedekt worden met een stukje karton, back "to the seventies".
Als dat goed z'n werk doet ga ik een soort rolgordijn maken voor de radiator zoals vroeger bij Scania of Daf.
Ondertussen rijd ik Crafter en 't is een 109 pk, beetje Kort gegeared en ondermaats voor deze verhoogde en verlengde uitvoering maar goed de verwarming is op z'n minst te pruimen een temperatuurmeter ontbreekt ook in deze ketel, begrijpe wie begrijpe kan... toch een niet onbelangrijk item of ben ik een oude lul die zich te druk maakt over bedrijfstemperatuur en thermische spanningen....
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
- Contacteer:
Re: veel besproken
Hoi Danny,
Waar heb jij die webasto in laten bouwen.
Waar heb jij die webasto in laten bouwen.
Re: veel besproken
Roosendaal
Erg vriendelijke kerel (voor een Nederlander ) correcte afhandeling.
Erg vriendelijke kerel (voor een Nederlander ) correcte afhandeling.
Re: veel besproken
Even googelen op webasto of misschien even bij www. standkachels.com kijken?
stop the rat race
Re: veel besproken
Hallo Wjwellers,
Ehmm ik wil jullie er graag even op wijzen dat er met de kachel eigenlijk niet veel mis is in de meeste gevallen.
Alleen en dat is het probleem je moet er wel warm water in doen voordat ie het doet.
Nu wil het wel het geval bij de moderne diesels dat deze door hun rendement slecht op temperatuur komen.
Bij een flinke winterkou zoals nu kan het blok inclusief de olie wel eens aardig onder het vriespunt komen. Als je dan grofweg zou uitrekenen hoeveel energie hier voor nodig is voordat het koel water, aluminium van je blok en wat gietijzer, en 8 liter olie, een klein beetje op temperatuur is voor dat het water warm genoeg is voor je kachel om daar wat warme lucht te produceren dan snap ik het probleem wel.
Nu ben ik wel in het gelukkige bezit van een koelvloeistof voorverwarmer omdat ik de bui al zag hangen. Het vermogen van deze kachel in vollast ik geloof ik zelfs 5kw.
En eh wees toch een klein beetje voorzichtig met het helemaal afplakken van je grill.
Zeker in de begin fase bij een koude start zal het echt niet helpen je kachel sneller warm te krijgen.
Op de snelweg kan het zomaar gebeuren dat ondanks een stevige vrieskou je temp toch te hoog oploopt
Veel succes allemaal.
Ehmm ik wil jullie er graag even op wijzen dat er met de kachel eigenlijk niet veel mis is in de meeste gevallen.
Alleen en dat is het probleem je moet er wel warm water in doen voordat ie het doet.
Nu wil het wel het geval bij de moderne diesels dat deze door hun rendement slecht op temperatuur komen.
Bij een flinke winterkou zoals nu kan het blok inclusief de olie wel eens aardig onder het vriespunt komen. Als je dan grofweg zou uitrekenen hoeveel energie hier voor nodig is voordat het koel water, aluminium van je blok en wat gietijzer, en 8 liter olie, een klein beetje op temperatuur is voor dat het water warm genoeg is voor je kachel om daar wat warme lucht te produceren dan snap ik het probleem wel.
Nu ben ik wel in het gelukkige bezit van een koelvloeistof voorverwarmer omdat ik de bui al zag hangen. Het vermogen van deze kachel in vollast ik geloof ik zelfs 5kw.
En eh wees toch een klein beetje voorzichtig met het helemaal afplakken van je grill.
Zeker in de begin fase bij een koude start zal het echt niet helpen je kachel sneller warm te krijgen.
Op de snelweg kan het zomaar gebeuren dat ondanks een stevige vrieskou je temp toch te hoog oploopt
Veel succes allemaal.
Re: veel besproken
wat een gezeur om een beetje kou in de bus, buiten is het koud dus trek een winterjas aan en doe deze pas uit als ik een warme ruimte in ga (en dat is de bus nog niet)
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Re: veel besproken
.Hallo Wjwellers,
Ehmm ik wil jullie er graag even op wijzen dat er met de kachel eigenlijk niet veel mis is in de meeste gevallen.
Alleen en dat is het probleem je moet er wel warm water in doen voordat ie het doet.
Nu wil het wel het geval bij de moderne diesels dat deze door hun rendement slecht op temperatuur komen.
Bij een flinke winterkou zoals nu kan het blok inclusief de olie wel eens aardig onder het vriespunt komen. Als je dan grofweg zou uitrekenen hoeveel energie hier voor nodig is voordat het koel water, aluminium van je blok en wat gietijzer, en 8 liter olie, een klein beetje op temperatuur is voor dat het water warm genoeg is voor je kachel om daar wat warme lucht te produceren dan snap ik het probleem wel.
Nu ben ik wel in het gelukkige bezit van een koelvloeistof voorverwarmer omdat ik de bui al zag hangen. Het vermogen van deze kachel in vollast ik geloof ik zelfs 5kw.
En eh wees toch een klein beetje voorzichtig met het helemaal afplakken van je grill.
Zeker in de begin fase bij een koude start zal het echt niet helpen je kachel sneller warm te krijgen.
Op de snelweg kan het zomaar gebeuren dat ondanks een stevige vrieskou je temp toch te hoog oploopt
Veel succes allemaal
De touareg heeft ook de 2.5 en die heeft dat probleem niet en bovenal moet die een grotere binnenruimte opwarmen en dan mijn kleine cabine en dat gaat allemaal als vanzelf...slecht berekent ivm koeling en afgifte verwarming, ik mag er niet aan denken moest ik geen tussenschot hebben
de radiator afdekken is geen probleem zo heet zal dat ding nooit worden in de winter...
die bus is pokkeduur dan mag de verwarming wel naar behoren werken vind ik, anders moeten ze er maar een optie van maken voor die mensen die niet met een dikke jas willen rondrijdenwat een gezeur om een beetje kou in de bus, buiten is het koud dus trek een winterjas aan en doe deze pas uit als ik een warme ruimte in ga (en dat is de bus nog niet)
Re: veel besproken
Ik lees met verbazing hier al die klachten,en moet zeggen dat mijn kachel redelijk snel warmte afgeeft.
130pk 5 cilinder automaat,airco,start hem s,morgens,en na ca 1 km geeft hij al warme lucht.
Niet heet,maar warm,wat je net genoeg geeft om het aangenaam te maken.
Met dit weer komt hij ook moeilijker op temperatuur natuurlijk,waarbij ik GEEN voorverwarmer heb,en de bus in een onverwarmde garage staat.
Ik heb geen tussenschot (LWB),en vraag me af of er mogelijk een grotere kachel in zit .
130pk 5 cilinder automaat,airco,start hem s,morgens,en na ca 1 km geeft hij al warme lucht.
Niet heet,maar warm,wat je net genoeg geeft om het aangenaam te maken.
Met dit weer komt hij ook moeilijker op temperatuur natuurlijk,waarbij ik GEEN voorverwarmer heb,en de bus in een onverwarmde garage staat.
Ik heb geen tussenschot (LWB),en vraag me af of er mogelijk een grotere kachel in zit .
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Re: veel besproken
Dag wjw'ers
Ben druk doende informatie te verzamelen voor een brief aan PON. Ik wil daar natuurlijk niet de indruk wekken dat ik een zeurpiet ben. Ik begin te geloven dat het lastig warm worden zich vooral voordoet bij bussen van voor 2008. Zeker weten doe ik dit niet maar ik ben wel benieuwd naar de bouwjaren van de bussen met verwarmingsproblemen. Ik wil nog wel graag benadrukken dat ik hier geen persoonlijke hetze aan het voeren ben tegen PON of VW. Ik wil gewoon proberen om in alle redelijkheid een oplossing te vinden voor mijn klachten.
Ik wil wel graag iedereen bedanken die al op dit topic heeft gereageerd. Dit doet mij wel inzien dat het van mijn kant niet alleen maar mugge(n)zifterij is.
Word vervolgd
Groet Mark
PS mijn bus is van maart 2008
Ben druk doende informatie te verzamelen voor een brief aan PON. Ik wil daar natuurlijk niet de indruk wekken dat ik een zeurpiet ben. Ik begin te geloven dat het lastig warm worden zich vooral voordoet bij bussen van voor 2008. Zeker weten doe ik dit niet maar ik ben wel benieuwd naar de bouwjaren van de bussen met verwarmingsproblemen. Ik wil nog wel graag benadrukken dat ik hier geen persoonlijke hetze aan het voeren ben tegen PON of VW. Ik wil gewoon proberen om in alle redelijkheid een oplossing te vinden voor mijn klachten.
Ik wil wel graag iedereen bedanken die al op dit topic heeft gereageerd. Dit doet mij wel inzien dat het van mijn kant niet alleen maar mugge(n)zifterij is.
Word vervolgd
Groet Mark
PS mijn bus is van maart 2008
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Re: veel besproken
Ik verbaas me er ook iedere keer over, ik heb geen voorverwarmer, auto staat altijd buiten, ik zet de airco aan en de recirculatie op de hoogste stand en op het warmst. ook binnen 1 km aangename lucht.
als de moter op temp is airco en circulatie uit.
Als ik dit aan laat staan zweet ik peentjes.
130 pk tdi
als de moter op temp is airco en circulatie uit.
Als ik dit aan laat staan zweet ik peentjes.
130 pk tdi
Fred
Re: veel besproken
hoi weetjewellers,,
Ik heb een t5 bouwjaar dec 2009 130 pk automaat
maar ook ik krijg het maar niet warm in de auto,
blijf maar switchen met de knoppen maar voor hij warmte geeft ben ik echt ruim 15 kilometer verder
en onder de knieen is het al helemaal niet warm te krijgen ,, paard en wagen geeft nog meer warmte,
snap dan ook mijn voorganger niet hoe hij het binnen 1 kilometer wel warm heeft in zijn
Gelukkig heb ik wel stoel verwarming en die draait dan ook volop om me zitvlees nog enigsinds op temp te houden,
greets paddy
Ik heb een t5 bouwjaar dec 2009 130 pk automaat
maar ook ik krijg het maar niet warm in de auto,
blijf maar switchen met de knoppen maar voor hij warmte geeft ben ik echt ruim 15 kilometer verder
en onder de knieen is het al helemaal niet warm te krijgen ,, paard en wagen geeft nog meer warmte,
snap dan ook mijn voorganger niet hoe hij het binnen 1 kilometer wel warm heeft in zijn
Gelukkig heb ik wel stoel verwarming en die draait dan ook volop om me zitvlees nog enigsinds op temp te houden,
greets paddy
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Re: veel besproken
hoi paddy,
Ik heb het niet warm binnen 1 km maar het begint wel aangenaam te worden, 15 km doe ik er zeker niet over.
Heb je de airco aan? op de warmste stand draaien en recirculatie.
ik heb wel een dc en ik ben iemand die het niet snel koud heeft, misschien speelt dat ook mee? we zijn allemaal verschillend tenslotte...
Groeten,
Ik heb het niet warm binnen 1 km maar het begint wel aangenaam te worden, 15 km doe ik er zeker niet over.
Heb je de airco aan? op de warmste stand draaien en recirculatie.
ik heb wel een dc en ik ben iemand die het niet snel koud heeft, misschien speelt dat ook mee? we zijn allemaal verschillend tenslotte...
Groeten,
Fred