Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camperfabrikant Westfalia is failliet

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Harry62 »

Ik ben het met Roger eens. Ik denk dat hier een derde partij straks mee verder gaat
en zo goedkoop een bedrijf over kan nemen. Ik heb de laatste tijd op de duitse TV meer van
dit soort praktijken gezien in de automotiv branche.
De lonen liggen in Duitsland volgens mij aanmerkelijk hoger dan in Europa, in verhouding.
35 uurige werkweek is daar niet vreemd, om maar te zwijgen van starrige vakbondsleden.

Het is wel sneu dat er weer een aantal mensen op straat komt, we zijn nog niet uit het dal uit van de recessie.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Leo45 »

Met westfalia ging het mis toen ze niet meer voor VW campers maakten.
Westfalia zat in de holding bij die mensen met een ster, VW had inmiddels zelf wat gevonden.

Jammer maar helaas. Ik denk dat er wel een herstart komt misschien dat ze bij de familie Pon of Pietsch nog wat geld hebben om de boel weer te redden kunnen ze weer gewoon VW Westfalia maken.

Als ik mercedes wil rijden bel ik wel een taxi, niet waar??

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door RickyT5 »

Beckontheroad schreef:[
Nog even 1 steekje dieper...

Die schulden kunnen natuurlijkook mogelijk zijn ontstaan door werknemers die te weinig productie leveren en dus te duur zijn geworden. Omdat het tegenwoordig bijna onmogelijk is om iemand die te weinig presteert te ontslaan, zou ik me voor kunnen stellen dat sommige ondernemers geen andere uitweg zien.

Edit: al met al een trieste situatie

Ricky,
Geldt dat ook niet voor het logo dat jij onder je berichten hebt staan....? Al is daar t nodige belastinggeld ingepompt om ze aan het werk te houden....

JB[/quote]

Natuurlijk geldt dat ook voor Chevrolet, helemaal met je eens!
Rick
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door chv »

Goh, d'r is hier toch wel heeeeeeel veel expertise op het gebied van bedrijfsvoering. Misschien moeten we de naam van deze site veranderen in wijwetenhetbeter.com.
(Stom eigenlijk van de Westfalia directie dat ze hun problemen hier niet eerst hebben voorgelegd, zou dat hele failissement nergens voor nodig zijn geweest.;-))
Mensen, wordt wakker! De hele autoindustrie zit zwaar in de problemen. Bijna alle grote automerken hebben miljardensteun gekregen om te overleven, dus is het helemaal niet verwonderlijk dat een relatief klein bedrijf door de crisis kopje onder gaat.
Oordeel pas als je echt inzicht hebt gekregen in de feiten, zou ik zeggen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Roger B. (11)61 »

oh sorrie...chv-weet-het-WEL-beter... en waar haal jij jouw wijsheid dan vandaan? heb jij wel inzage in die feiten dan?

enige dat ik aankaartte is dat als je bij het melden van faillisement al meteen aangeeft dat er een doorstart komt, dat ik me dan weleens afvraag of het faillisement niet DE manier is om schulden en personeel achter te laten en fris door te gaan en dat ik vind dat je, als je zo'n faillisement bewust laat komen, eignelijk gewoon je leveranciers flink naait.....en dat er andere mogelijkheden zijn om in te krimpen dan een doorstart na eigen aanvraag-faillisement....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Harry62 »

chv schreef:Goh, d'r is hier toch wel heeeeeeel veel expertise op het gebied van bedrijfsvoering. Misschien moeten we de naam van deze site veranderen in wijwetenhetbeter.com.
(Stom eigenlijk van de Westfalia directie dat ze hun problemen hier niet eerst hebben voorgelegd, zou dat hele failissement nergens voor nodig zijn geweest.;-))
Mensen, wordt wakker! De hele autoindustrie zit zwaar in de problemen. Bijna alle grote automerken hebben miljardensteun gekregen om te overleven, dus is het helemaal niet verwonderlijk dat een relatief klein bedrijf door de crisis kopje onder gaat.
Oordeel pas als je echt inzicht hebt gekregen in de feiten, zou ik zeggen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Typisch gevalletje van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. :klappen
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door chv »

Pot verwijt de ketel?
CHV weet het beter?
Ik weet het juist niet beter en dat pretendeer ik ook niet.
Omdat ik de feiten niet ken en dus geef ik geen oordeel over dat failissement.
Maar je hoeft geen Einstein te zijn om te zien dat heel veel bedrijven het nu heel moeilijk hebben.
En om dan te gaan oordelen dat het "lekker makkelijk" is een failissement aan te vragen of een doorstart te maken, vind ik nou iets te makkelijk.
Misschien is het wel de allerlaatste mogelijkheid voor die mensen.
Laten we het er nou maar over eens zijn dat het jammer is dat Westfalia failliet gaat, voor het merk maar vooral voor de mensen die er werken.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Harry62 »

chv schreef:Pot verwijt de ketel?
CHV weet het beter?
Ik weet het juist niet beter en dat pretendeer ik ook niet.
Omdat ik de feiten niet ken en dus geef ik geen oordeel over dat failissement.
Maar je hoeft geen Einstein te zijn om te zien dat heel veel bedrijven het nu heel moeilijk hebben.
En om dan te gaan oordelen dat het "lekker makkelijk" is een failissement aan te vragen of een doorstart te maken, vind ik nou iets te makkelijk.
Misschien is het wel de allerlaatste mogelijkheid voor die mensen.
Laten we het er nou maar over eens zijn dat het jammer is dat Westfalia failliet gaat, voor het merk maar vooral voor de mensen die er werken.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Dat bedoel ik, reageer dan niet op de mening(en) van de mensen die 'pretenderen' dat ze het weten.
Reageer op het feit dat dat Westfalia failliet is!! Het topic wordt er alleen maar langer van.
En daar laat ik mij nu ook weer tot verleiden. :muur

Maar inderdaad is het vervelend voor de mensen die nu geen werk meer hebben.
En voor de mensen die graag in Westfalia voertuigen rijden.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door chv »

Als je dat bedoelt, ben ik het helemaal met je eens.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door rick_k »

Dan maar een vakantiehuisje huren. Ken je ook gewoon binnen poepen, je kont keren, normaal koken en als je wegga en terugkom dan staat ie er meestal nog gewoon... :yes :knipoog

Geintje natuurlijk, dat snappen jullie ook wel...

Naja, ik wil geen camper omdat ik die niet nodig heb, maar toch is het wel jammer dat ze kapot zijn. Ik denk ook dat Roger gelijk heeft. Zoiets deed de Jaro (constructiebedrijf zwembaden van rvs enzo) hier ook een 15 jaar terug. Die zijn toen wel 7 keer failliet gegaan...

mvg Rick
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door kroonhome »

Hallo allemaal,

Het is inderdaad mis gegaan zoals Leo dat zegt 'toen ze niet meer voor VW campers maakten', dit was de eerste tegenslag m.b.t. de omzet, en vervolgens door de economische crisis. Ik zou het geweldig vinden als ze op basis van de VW T5 multivan weer campers gaan bouwen. Vandaag even naar Poptop geweest om een T5 California te bezichtigen, de kasten zijn toch van mindere (kwetsbaar) kwaliteit dan in mijn huidige T4 CC, ook in het praktische gebruik is de T5 niet overtuigend. Daarentegen is het bovenbed wel weer heel comfortabel.
Leo45 schreef:Met westfalia ging het mis toen ze niet meer voor VW campers maakten.
Westfalia zat in de holding bij die mensen met een ster, VW had inmiddels zelf wat gevonden.

Jammer maar helaas. Ik denk dat er wel een herstart komt misschien dat ze bij de familie Pon of Pietsch nog wat geld hebben om de boel weer te redden kunnen ze weer gewoon VW Westfalia maken.

Als ik mercedes wil rijden bel ik wel een taxi, niet waar??

Leo
Groetjes,
Arjan
:driveT4 of :driveT5 ?
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Bartacus1 »

Ik kan me niet voorstellen dat het weghalen van de productie van campers door VW helemaal de oorzaak kan zijn van de moeilijke situatie bij Westfalia. Voor een samenwerking zoals deze zijn afspraken nodig waarin je vastlegt wat je van elkaar verwacht, waardoor de samenwerking ontbonden kan worden en hoe lang een samenwerking duurt en of en hoe je die verlengt.

WF heeft aan zien komen dat de overeenkomst af zou lopen. Waarschijnlijk wisten ze ook wel hoe lang ze de tijd hadden om naar iets anders te zoeken. Ik denk dat voor dat deel van het probleem ze niet pro-actief genoeg zijn geweest. Volgens mij zijn ze al gestopt/moesten ze al met VW stoppen vóór de introductie van de T5. In combinatie met een slechte economische situatie van de laatste anderhalf jaar is het verder mis gegaan. IK denk: slecht management met de blik te dicht op het voorwiel!

Ik geloof niet dat het in de campermarkt slecht gaat. In ieder geval minder slecht dan de gewone autoverkoop.

Ik denk dat het wel weer "goed" komt met WF, Wel ten koste van een flink aantal werknemers en toeleveranciers denk ik. Kijk maar eens naar wat er met DAF is gebeurd na het failliet gaan jaren geleden ....
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door repelsteeltje »

Westfalia bouwt al jaren geen california meer voor vw.......

de laatste die ze voor vw bouwde was een T4, door onenigheid over de inrichting en materiaalgebruik heeft vw besloten de T5 california zelf ter hand te nemen.
en, met succes, daar zitten toch een aantal mooie verbeteringen in ten opzichte van het bestaande concept van de T4.

groot voordeel voor de kwaliteit, er wordt niet meer gezaagd, gehakt en gebroken in een kant en klare bus, nee de bus wordt voordat hij gespoten wordt in de fabriek al van de nodige aanpassing voorzien. Heb al eens een filmpje gezien dat de complete dakplaat al met sparing en al volautomatisch op de produktielijn van de normale bussen op de wagen gepuntlast wordt.

het grote nadeel is wel blijven bestaan; de prijs :bonk
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Bartacus1 »

VW heeft wel bij de eerste series T5 California aardig wat leergeld betaald. Pas na 2006 is de kwaliteit om een acceptabel nivo gekomen.....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Multivan Generation »

@ repelsteeltje,
heb je een linkje van dat filmpje?

Ik ben wel benieuwd er naar :jump :jump
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie