Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Proefrit 180pk DSG
Proefrit 180pk DSG
Ik heb gisteren een proefrit mogen maken in een verlengde transporter 180 pk DSG.
Dat liep wel lekker, maar ik vond het niks bijzonders; het comfort is heel ver te zoeken, en er was best 'veel' geluid in het interieur, zowel rol- en windgeluid.
Het is een auto om heel rustig mee te rijden, want direct als je naar het gaspedaal kijkt, schakelt de bak 2 of 3 keer terug; wat nadelig is voor het verbruik, en ik denk dat de top ook niet in de 7e versnelling bereikt wordt.
Ik verdenk de auto ervan dat het geen 180 pk was, heb ik wel vooraf om gevraagd, maar vergeten te checken.
Het zicht op de ruitenwisserhandel en richting aanwijzer is heel slecht; het stuurwiel zit er helemaal voor.
Verder doet ie het best goed, maar ik mis alleen de moderne snufjes, zoals led achterlichten, raw in de spiegels, led-dagrijverlichting en de optie luchtvering.
Ik wacht met smart op een sterkere motor.
Mijn cijfer: 8.
Gr. Niels
Dat liep wel lekker, maar ik vond het niks bijzonders; het comfort is heel ver te zoeken, en er was best 'veel' geluid in het interieur, zowel rol- en windgeluid.
Het is een auto om heel rustig mee te rijden, want direct als je naar het gaspedaal kijkt, schakelt de bak 2 of 3 keer terug; wat nadelig is voor het verbruik, en ik denk dat de top ook niet in de 7e versnelling bereikt wordt.
Ik verdenk de auto ervan dat het geen 180 pk was, heb ik wel vooraf om gevraagd, maar vergeten te checken.
Het zicht op de ruitenwisserhandel en richting aanwijzer is heel slecht; het stuurwiel zit er helemaal voor.
Verder doet ie het best goed, maar ik mis alleen de moderne snufjes, zoals led achterlichten, raw in de spiegels, led-dagrijverlichting en de optie luchtvering.
Ik wacht met smart op een sterkere motor.
Mijn cijfer: 8.
Gr. Niels
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Proefrit 180pk DSG
Misschien moet je eens kijken naar een ' dikkere' uitvoering met alle toeters en bellen.
En misschien met ' sportonderstel' dat komt het rijgedrag ook ten goede.
Betreft luchtvering, dat draagt niet bij aan een goede wegligging maar wel aan comfort.
En het gevoel dat je die 180Pk niet echt voelt, dat vond ik nou altijd het verschil tussen een T4 en T5
Een T4 wilde gewoon beter toeren draaien lijkt wel en vond ik pittiger rijden.
gewoon qua beleving vond ik een T4 sneller en een T5 wat...Tja logger, slommer aandoen.
Ik kan me voorstellen met zo'n Bi-turbo blokje dat het zo soepel wordt opgebouwd dat je eigenlijk een echte turbokick mist.
Zo'n DSG bak vraagt ook om een correcte voet want bij iets te twijfelachtig ' trappen' raakt die van de kaart.
Mijn ervaringen met DSG zijn geweldig maar kan helaas nog niet over de T5 bak spreken.
En misschien met ' sportonderstel' dat komt het rijgedrag ook ten goede.
Betreft luchtvering, dat draagt niet bij aan een goede wegligging maar wel aan comfort.
En het gevoel dat je die 180Pk niet echt voelt, dat vond ik nou altijd het verschil tussen een T4 en T5
Een T4 wilde gewoon beter toeren draaien lijkt wel en vond ik pittiger rijden.
gewoon qua beleving vond ik een T4 sneller en een T5 wat...Tja logger, slommer aandoen.
Ik kan me voorstellen met zo'n Bi-turbo blokje dat het zo soepel wordt opgebouwd dat je eigenlijk een echte turbokick mist.
Zo'n DSG bak vraagt ook om een correcte voet want bij iets te twijfelachtig ' trappen' raakt die van de kaart.
Mijn ervaringen met DSG zijn geweldig maar kan helaas nog niet over de T5 bak spreken.
Re: Proefrit 180pk DSG
Ik moet zeggen dat een T5 174pk aut. volgens mij veel feller is, die is te vergelijken met een gechipte T4 ca. 190pk, maar deze geteste 180pk DSG haalt het niet. (ik zal voor de zekerheid even navragen of het wel een 180pk was).
Het klopt dat je moet nadenken met gasgeven met DSG, als je twijfelt moet ie diep nadenken.
De luchtvering (actief) van VB is gemonteerd op de snelste versie van de T5; ca 800pk, top ca 311km/h? Dit schijnt met gewone veren niet te kunnen.
Gr. Niels
Het klopt dat je moet nadenken met gasgeven met DSG, als je twijfelt moet ie diep nadenken.
De luchtvering (actief) van VB is gemonteerd op de snelste versie van de T5; ca 800pk, top ca 311km/h? Dit schijnt met gewone veren niet te kunnen.
Gr. Niels
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Proefrit 180pk DSG
Van die TH2 RS dat klopt wel.
[Quote Autobloq]
Vering past afhankelijk van de snelheid automatische de rijhoogte aan.
Tot 80 km/u blijft de hoogte standaard zodat er voldoende bodemvrijheid is voor de dagelijkse praktijk in de stad met snelheidsdrempels, stoepranden en parkeergarages.
Bij snelheden van 80 km/uur, 120 km/uur en 220 km/uur stelt de luchtvering automatisch een lagere rijhoogte in, voor een optimale stabiliteit bij hoge snelheden en een lager frontaal oppervlak.
Dit zal wel een dubbel geprijst luchtvering systeem zijn i.p.v. de standaard luchtvering.
Lijkt me trouwens ook niet prettig scheuren als je wagen constant van rijhoogte wisselt 80,120 kmh zijn toch snelheden waar je geregeld aan zit.
Da's een leuk busje om mee naar het werk te gaan
[Quote Autobloq]
Vering past afhankelijk van de snelheid automatische de rijhoogte aan.
Tot 80 km/u blijft de hoogte standaard zodat er voldoende bodemvrijheid is voor de dagelijkse praktijk in de stad met snelheidsdrempels, stoepranden en parkeergarages.
Bij snelheden van 80 km/uur, 120 km/uur en 220 km/uur stelt de luchtvering automatisch een lagere rijhoogte in, voor een optimale stabiliteit bij hoge snelheden en een lager frontaal oppervlak.
Dit zal wel een dubbel geprijst luchtvering systeem zijn i.p.v. de standaard luchtvering.
Lijkt me trouwens ook niet prettig scheuren als je wagen constant van rijhoogte wisselt 80,120 kmh zijn toch snelheden waar je geregeld aan zit.
Da's een leuk busje om mee naar het werk te gaan

Re: Proefrit 180pk DSG
Die herrie van de banden zal ongetwijfeld komen omdat er natuurlijk WEER die ongelovelijk slechte CONTI's onder zitten.
wat een rukband!!!

wat een rukband!!!



Re: Proefrit 180pk DSG
Het bleek toch een 180 pk te zijn.
Ik vond dat die pk's er niet zo goed uitkwamen, het leek een 130pk.
Ik denk dat het schakelen een kwestie van wennen is(t.o.v. een aut. bak)d.w.z. trager reageren in onverwachte situaties.
Misschien is het toch wachten op een modernere versie; met ledverlichting, dagrijlampen, knipperlichten in de spiegel, misschien geluiddempend glas, luchtvering, elektr. achterklep enz.
en natuurlijk een motor van deze tijd; genoeg vermogen(mag optie zijn).
Gr. Niels
Ik vond dat die pk's er niet zo goed uitkwamen, het leek een 130pk.
Ik denk dat het schakelen een kwestie van wennen is(t.o.v. een aut. bak)d.w.z. trager reageren in onverwachte situaties.
Misschien is het toch wachten op een modernere versie; met ledverlichting, dagrijlampen, knipperlichten in de spiegel, misschien geluiddempend glas, luchtvering, elektr. achterklep enz.
en natuurlijk een motor van deze tijd; genoeg vermogen(mag optie zijn).
Gr. Niels
- Harry4motion
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Re: Proefrit 180pk DSG
De rode T is nog over toch van TDI?
Ik wacht nog wel even.... :love
Ik wacht nog wel even.... :love
Re: Proefrit 180pk DSG
Ik heb vandaag met beide gereden en mijn eigen keuze om een schakel bak te nemen in 180 pk is voor mij nu toch een betere beslising geweest , de aflevermonteur zie het ook al maar heb het zelfde idee er nu over , als je bij de DSG bak het gas intrap twijfeld hij eerst voor dat hij wat doet , als die eenmaal gaat met je voet stijf op het gas dan hou je hem met schakelen inderdaad niet meer bij .
Maar vindt de normale bak rustiger en de auto ondanks de 4 pitter stiller dan de oude T-5 , alleen de 17 inch banden en standaard onderstel vindt ik waardeloos , maar dat gaat na de aflevering gelijk veranderen .
Persoonelijk vindt ik hem een verbetering , alleen hoop ik dat de 4 cilinder het wel vol gaat houden met 180 pk , maar tijd zal het leren !
Vanaf volgende week gaan wij hem mishandelen en zien het dan wel
Maar vindt de normale bak rustiger en de auto ondanks de 4 pitter stiller dan de oude T-5 , alleen de 17 inch banden en standaard onderstel vindt ik waardeloos , maar dat gaat na de aflevering gelijk veranderen .
Persoonelijk vindt ik hem een verbetering , alleen hoop ik dat de 4 cilinder het wel vol gaat houden met 180 pk , maar tijd zal het leren !
Vanaf volgende week gaan wij hem mishandelen en zien het dan wel

Re: Proefrit 180pk DSG
Onze eerste week erop zitten met onze nieuwe T-5 GP en hij bevalt erg goed is is een stuk stiller dan de vorige !


- Harry4motion
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Re: Proefrit 180pk DSG
Mooi bussie hoor!
Je zegt dat hij stiller is, maar wat had je hiervoor precies? en wat is het nu een 180 pk met handbak DC?

Je zegt dat hij stiller is, maar wat had je hiervoor precies? en wat is het nu een 180 pk met handbak DC?
Re: Proefrit 180pk DSG
lijkt me een enkele cabine aangezien er geen glas id schuifdeur zitHarry4motion schreef:Mooi bussie hoor!![]()
Je zegt dat hij stiller is, maar wat had je hiervoor precies? en wat is het nu een 180 pk met handbak DC?
T4 2.5TDI 88pk 1999
- Rafke 108
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
- Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België
Re: Proefrit 180pk DSG
ziet er mooi uitWheel schreef:Onze eerste week erop zitten met onze nieuwe T-5 GP en hij bevalt erg goed is is een stuk stiller dan de vorige !


kan je eens wat meer foto's posten (of me mailen mag ook)..
normaal mag moet ik tegen de zomer mijn aanvraag binnendoen voor een nieuwe bedrijfswagen en in 't zwart vind ik ze mooi...
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster

Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster
Re: Proefrit 180pk DSG
Proefrit gemaakt begin november. Dat wijfelende gedrag van de DSG7 stoorde mij ook. Tot 2x toe wilde ik op een rotonde een beetje vlot invoegen en plankte ik de 180pk motor maar de bus wilde niet van zijn plaats komen
Ik moest wachten tot een volgende gelegenheid om rustiger in te voegen. Handmatig schakelen hielp niks, de sportstand wel een beetje. Ik ging er vanuit dat er een probleem was met de bak, de verkoper keek me schaapachtig aan toen ik er een opmerking over maakte en verzekerde mij dat ie normaal heel fel hoort te schakelen. De acceleratie van 80 tot 140 vond ik wel indrukwekkend, ben ik niet gewend van mijn Landrover
Daarvoor had ik al gereden met de 140 pk 6 bak maar 6x schakelen vond ik wat teveel van het goede, ben dus toch voor de automaat gegaan. Verder werd ik erg blij van de auto, je zit heerlijk en hij rijdt goed. Een automaat lijkt soms wat trager omdat alles vloeiender gaat dan dan bij een handbak maar in de praktijk denk ik dat je een goeie bmw moet kopen om deze bus bij te houden.



Daarvoor had ik al gereden met de 140 pk 6 bak maar 6x schakelen vond ik wat teveel van het goede, ben dus toch voor de automaat gegaan. Verder werd ik erg blij van de auto, je zit heerlijk en hij rijdt goed. Een automaat lijkt soms wat trager omdat alles vloeiender gaat dan dan bij een handbak maar in de praktijk denk ik dat je een goeie bmw moet kopen om deze bus bij te houden.

nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Re: Proefrit 180pk DSG
Zal binnekort meer foto`s erop zetten als ik meer tijd heb ! :kijkt
Re: Proefrit 180pk DSG
Daarvoor ook een vier pitter en nu weer , alleen nu standaard 180 pk met handbak en idd enkel cabine .Harry4motion schreef:Mooi bussie hoor!![]()
Je zegt dat hij stiller is, maar wat had je hiervoor precies? en wat is het nu een 180 pk met handbak DC?
Gr Aad