Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

vragen over de T4
Plaats reactie
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

Bericht door roelssroyce »

Beste mensen,

ik ging net kijken of ik een koelvloeistof lek kon vinden, aangezien ik een halve liter moest bijvullen na een rit van en naar texel vanuit den haag. Op de terugweg ging het koelvloeistof lampje branden. Even gestopt om bij te vullen, bleek dat het niveau boven het maximale niveau stond (ca. 2cm). Nu doe ik er al vaker een klein scheutje bij en hij ruikt ook naar koelvloeistof, maar dan stond het niveau ook daadwerkelijk onder de max. Als ik dan een tweede keer startte was het lampje vaak uit (raar). Goed, net dus zoeken naar lek, maar sinds gister was het niveau niet gedaald. Dus heb ik de motor gestart. Ik dacht het lek gevonden te hebben, maar toen zag ik dat het uit de meest linker (als je voor de auto staat kijkend naar de motor) verstuiver te komen. Diesel dus.

Verder werden alle slangen goed warm, ook van en naar de radiateur, maar de temp sensor bleef strak onder de zeventig (volgens mij is dat de rust stand) want hij komt bij mij zelden boven de 70 uit. Verder klom het niveau weer met een cm of 2...maar de ventilatoren bij de radiator sloegen niet aan.

Ook lag er een flinke zwarte vlek achter de uitlaat op de stoep (wellicht alleen gevolg van koudestart?), want rookt niet tijdens rijden...

Mijn vragen aan jullie:

1) Wat kost een nieuwe verstuiver (lek zit bij zwarte kabel/rubber dat verstuivers verbind met elkaar)
-op de verstuiver in kwestie is dit rubber volgens mij een afsluiter ofzoiets.
2) Waar zou het koelvloeistof probleem door kunnen komen
-vorige eigenaar heeft er een nieuwe motor in laten zetten en die ligt er nu zo'n 15duizend km in. Thermostaat zou open moeten gaan bij 81graden volgens hem.
-hoort er een pakking op het thermostaathuis te zitten?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Roeland
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

Bericht door Coen220 »

Lekt het diesel of koelvloeistof ?
Lekage bij de verstuiver, is het retoer slangetje niet lek ?
laat anders het koel syteem eens afpersen
mvg
Coen 220
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

Bericht door Roger B. (11)61 »

roelssroyce schreef: Verder werden alle slangen goed warm, ook van en naar de radiateur, maar de temp sensor bleef strak onder de zeventig (volgens mij is dat de rust stand) want hij komt bij mij zelden boven de 70 uit. Verder klom het niveau weer met een cm of 2...maar de ventilatoren bij de radiator sloegen niet aan.
Klinkt alsof je motor niet op temperatuur komt, dat kan duiden op een thermostaat die niet dicht gaat waardoor de koele vloeistof uit de radiateur continu mee de motor in gaat en je motor te veel koeling krijgt, en dat is weer slecht voor de levensduur van je motor.
roelssroyce schreef: Ook lag er een flinke zwarte vlek achter de uitlaat op de stoep (wellicht alleen gevolg van koudestart?), want rookt niet tijdens rijden...

Een Diesel stoot altijd roetdeeltjes uit, als je langere tijd met lopende motor op een plek staat krijg je daardoor een zwarte vlek op de straat (ook door koude wegdek waar de uitlaatgassen snel afkoelen als de er tegenaan komen en daarmee het roet ook neerslaat
roelssroyce schreef: Mijn vragen aan jullie:

1) Wat kost een nieuwe verstuiver (lek zit bij zwarte kabel/rubber dat verstuivers verbind met elkaar)
-op de verstuiver in kwestie is dit rubber volgens mij een afsluiter ofzoiets.
de slangetjes tussen je verstuivers zijn de retourslangen, aan het ene uiteinde zit een rubberen eindstopje en een slangetje, op alle andere verstuivers twee slangetjes waarbij het tweede slangetje van de verstuiver op het andere uiteinde de afvoerslang naar het filter is.
De slangetjes kun je vervangen door brandstofbestendige slang van bij de automaterialenzaak en het eindstopje is bij de dealer te koop voor een klein bedrag. Lekkage aan deze eindstop of de slangetjes komt wel vaker voor.
roelssroyce schreef: 2) Waar zou het koelvloeistof probleem door kunnen komen
-vorige eigenaar heeft er een nieuwe motor in laten zetten en die ligt er nu zo'n 15duizend km in. Thermostaat zou open moeten gaan bij 81graden volgens hem.
-hoort er een pakking op het thermostaathuis te zitten?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Normaal gesproken zou je het niveau controlleren bij koude motor, dat ie warm (vloeistoffen zetten uit als ze warmer worden) iets hoger staat zou kunnen. een stijgend niveau KAN ook duiden op drukopbouw in het koelsysteem, meestal staan de koelslangen dan ook iets bol en zijn ze hard, dat kan duiden op een gescheurde motor/kop of lekke koppakking. Een CO2 test op het expansievat van het koelsysteem kan daar enig uitsluitsel over geven.

81 graden lijkt me een "koude" thermostaat, meen dat die van mij 88 was. de "normale"bedrijfstemperatuur van een verbrandingsmotor in een auto ligt rond de 90 graden.

het thermostaathuis heeft een groef met daarin een o-ring als ik me niet vergis.

Voor de volledigheid is het handig als je bij je vraag vermeld om welk type, motorvariant en bouwjaar T4 het gaat, maakt gericht antwoorden wel zo makkelijk..

Tipje: zet deze gegevens in je profiel in het onderschrift, dan staat het er altijd bij als je een vraag stelt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

Bericht door roelssroyce »

Bedankt zover! Het gaat om een T4 uit 1992 2.4D 5 cilinder. Motorcode AAB.

De diesel spuit uit het einddopje. Dat valt dus makkelijk te repareren... gelukkig!

Koeling is ander verhaal. Hij is een jaar geleden ( en ca 15.000km) onder handen genomen.
rekeningen van de vorige eigenaar:
Nieuwe thermostaat incl pakkingsring vervangen, waterflens vervangen ivm lekkage, tellerblok uitgebouwd en verbinnden gesoldeerd vim defecte terperatuurmeter, pompje koelsysteem verwijderd ivm lekkage, afpersen cilinderkop, warmtewisselaar afpersen koelsusteem schoonmaken, afvullen en ontluchten.

das nogal wat...en toch is er koelvloeistof verlies.
Gebruikersavatar
Sjaak277
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 jul 2008, 13:21
Locatie: Molenschot

Re: koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

Bericht door Sjaak277 »

even voorstellen is ook wel prettig,

Sjaak277 :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

Bericht door Multivan Generation »

koelvloeistofverlies icm een 2400 diesel.
Ik kan me herinneren dat Schmitt van het Belgian T4 forum daar eens over geschreven had.
Ik kon het alleen niet vinden daar op het forum.

Het komt wel vaker voor bij een 2400 diesel..
Misschien kun je hem eens contacteren?

Of op de T4 wiki moet er ook wel iets over staan :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

Bericht door Roger B. (11)61 »

of ongeacht de motorvariant......de kachelradiateur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

Bericht door roelssroyce »

Zo net ff onder de auto gelegen. Einddoppie op de retour van de verstuiver geplaatst zodat ik op zoek kon naar het koelvloeistof lek, zonder besproeid te worden met diesel.

Motor op temperatuur laten komen, de onderste radiateurslang werd pas later warm dan alle andere, die al goed warm waren. Maar de temperatuurmeter op het dashboard kwam niet verder dan 70. Overigens nergens lekkage kunnen bespeuren. Even de vraagbaak erbij gepakt en daarin staan twee koelvloeistofstekkers. Eentje wordt koelvloeistoftemperatuursensor genoemd (bovenste 2-polig) de ander koelvloeistoftemperatuurmeter (onderste, geel, 4 polig). Als ik de onderste eruit trek, valt de meter terug naar rust stand. Als ik de bovenste eruit trek gebeurt er niets op het dashboard. Waar is die bovenste dan van?

Verder sloeg op een gegeven moment ook de ventilator keurig aan, maar de temperatuurmeter was nogsteeds niet verder gekomen dan 70-75graden. Zou ik hier te maken hebben met een kapotte temperatuurmeter (de 4polige), of een verouderde omdat hij niet genoeg uitwijking geeft aan de temperatuurmeter op het dashboard?

Dan zou er volgens de vraagbaak nog een nalooppompje moeten zitten. Die blijkt er bij mij niet op te zitten, want je kunt de 2-polige stekker nog zien bungelen, maar niets om hem aan te sluiten...Daar zit dus ook geen lekkage.

Ik ga zo in ieder geval een warmere thermostaat erop zetten, want ik weet zeker dat de vorige voor 81 graden was, en de nieuwe bij 87graden open gaat.

Als jullie tips hebben wat betreft de naamgeving van de twee stekkers en of zo'n sensor/meter ook 'minder' goed kan werken of dat ze het alleen helemaal wel of helemaal niet doen?!

Bedankt!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

Bericht door Roger B. (11)61 »

het zo ook kunnen zijn dat ze bij het "repareren"van het tellerinstrument iets niet 100% goed gedaan hebben dat je meter nu een te lage waarde aangeeft (naaldje eraf gehad en niet juist terug geplaatst bijvoorbeeld?)

Je zegt dat de koelfans aanslaan, dan komt je motor dus op bedrijfstemperatuur en blijkbaar geeft je meter dan toch nog te weinig aan..... reden om aan de meter te twijfelen.

Lijkt me stug dat een voeler een paar graden te weinig aan geeft en vooral dat ie dat zo consequent doet...

Lekkage kan zoals gezegd ook nog in je kachel zitten (meestal ergens vloer bekleding nat dan en weeige lucht in de auto en soms vettige aanslag op de ramen.


Waar voor het extra sensortje in een 2,4 dient weet ik niet, bij een TDI is dat de sensor voor het management, maar een 2,4 heeft dat niet........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

Bericht door roelssroyce »

thermostaat bleek defect. Verbogen kleine flens die voor afsluiting zorgt. Dit kan alleen tijdens monteren gebeurd zijn...jammer. Zit nu een goede in. Fan slaat ook nogsteeds/weer goed aan en metertje doet nog steeds vaag...

Wat betreft de lekkage-> geen natte/vochtige vloerbekleding, weeige lucht of vette ramen. Ik zal hem morgen even laten checken op gassen bij het expansievat om erachter te komen of de koppakking wellicht het probleem is. Wat zou dat ongeveer moeten kosten, weet je dat Roger B?
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: koelvloeistof en lekkage langs verstuiver

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Aan de rechterachterkant en de linkervoorkant van de motor zitten flensen, waarop waterleidingen aangesloten zitten. Die zorgden bij mij voor lekkage. Ook 2400 AAB uit 1992.
Om lekkage daar te kunnen controleren moet je even je radiator naar voren kantelen.
De gebruikte 0-ringen in de flensen zullen evt. versleten zijn.
Je kunt misschien de evt. verloren koelvloeistof deels terugvinden in je motorbeschermingsbak.
Zeker controleren voor je de kop laat afpersen.
Succes met de zoektocht.
Herman744
Plaats reactie