Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

vragen over de T4
Plaats reactie
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door liv »

Beste Forumleden,
Mijn wagen staat op dit moment bij Autrans en daar willen ze graag mijn automaat gaan reviseren, ze dachten eerst dat het iets kleins was met de sensor van het gaspedaal, maar nu alle foutcodes zijn weggewerkt zijn ze van mening dat het in de baks zelf zit.
Klacht is dat hij te laat schakelt bij 3000 rpm ipv 2500 en daarom soms met een bonk overschakelt bij langzaam rijden.
Revisie is best aan de prijs..
Nu kan ik elders een bak met 10000 km overnemen voor een redelijk bedrag, maar deze komt uit een wagen van 96 met de zelfde motor.
Kan ik deze bak zo overzetten of kan het om een ander type gaan? Wat kost het overzetten ongeveer want de gene die hem verkoopt wil hem niet monteren.
Graag wat suggesties..
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door Donald4Motion »

10000km op een bak uit '96
da's wel erg weinig kilometers.

Betreft Autrans, daar zijn meerdere goeie ervaringen mee hier op het forum(ikzelf ook)
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door liv »

Ja, misschien zijn dat weinig kilometers, echter de huidige bak heeft slechts 70000 gelopen...
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door Roger B. (11)61 »

de automaat van de t4 staat niet bekend als betrouwbaar, veelal voor de 150000km revisie gewenst....

ik kan me bijna niet voorstellen dat een bak uit 96 pas 10,000 km gedraaid heeft.

wat kost revisie, en wat kost de andere bak incl overbouwen. en waarom wordt de 96ér bak verkocht?

revisie kost wat geld, maar dan is ie weer nieuw..met garantie.....een gebruikte kan iets mis mee zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door liv »

He Roger,
Oeps! ik zal een 0 vergeten zijn, gaat om een ton excuus voor de verwarring.
Ik lees zo jou argumenten en ik denk dat ik inderdaad maar voor de volledige revisie moet gaan.
Kost alles bij elkaar 2350 ex btw (dus met al het werk wat ze tot nu toe hebben gedaan). Is in 4 werkdagen weer gereed.
Wel even slikken maar ik denk dat je gelijk hebt, een tweede hands bak met een ton is dan dus ook zeker niet risicoloos en met inbouwen incl nieuwe olie en filters etc. ben ik in het minste geval ook wel zo'n 1000 euro kwijt.
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat is inderdaad de overweging die ik ook zou maken, een bak van 100.000 km (automaat) heeft voor een T4 gemiddeld gezien zijn beste tijd ook al gehad, dus heb je wellicht na een jaar weer gez... en moet je alsnog gaan revisren..

Nou heb ik begrepen dat een groot deel van de automaatproblemen zijn terug te voeren naar koelproblemen voor de automaatolie, wellicht is het (zeker als je je bus voorlopig nog wil blijven rijden) een overweging om met Autrans daar even overleg over te hebben, of het inderdaad zin heeft en wat de meerprijs is om een extra koeling op de gereviseerde bak te bouwen (er is geen beter moment om aanpassingen te verrrichten als het moment dat alles toch al uit elkaar ligt...)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door liv »

Vandaag mijn wagen opgehaald in Lunteren bij Autrans.
Mijn automaat is dus volledig gereviseerd, alles vernieuwd als ik ze moet geloven. Totaal was een kleine 2400 euro ex btw, gelukkig heb ik de auto op de zaak, prive is zo'n uitgave nog minder leuk.
Maar nu komt het, ik constateer dat hij nog steeds zo nu en dan bonkt; met een klap opschakelt. Als ik vrij langzaam rijd (stadsverkeer) en ik hoor dat hij bijna bij het punt komen dat hij zou gaan opschakelen en ik laat het gas los en hij schakelt nog net op dan doet hij het 1 op de 3 keer met een bonk. Het is wel minder dan voor de revisie maar dus niet weg.
Voordat ik weer afreis naar Lunteren (ik heb een jaar garantie) wil ik het eerst even neerleggen bij jullie.
Hoe ga ik hier mee om, best kans dat ze mij gaan vertellen dat het zo hoort bij deze bak van dit jaar, mij werd namelijk vanmorgen verteld, toen ik hem ophaalde, dat dit type bak wat minder mooi geleidelijk schakelt dan een bak van een jaar later, hebben ze het niet over gehad voor de revisie..
Hoe ga ik hier mee om?
groet, Michiel
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door Roger B. (11)61 »

deels ligt het aan jouw handeling, je moet geen gas loslaten op het moment dat de bak net schakelt, dan heb je een lastwisseling in de aandrijflijn van trekken naar afremmen juist op het moment dat de bak schakelt dan komen alle spelingen in de aandrijflijn in de bak maar ook daarbuiten)bij elkaar en dat kan klapper geluiden geven.

Schakelen van de bak beoordeel je door rustig gas gevend op te laten schakelen en als ie dat netjes doet dan probeer je het ook nog eens volgas dan moet ie ook netjes schakelen.

Dat een oudere bak dit met meer voelbare schokken doet dan een nieuwer model kan ik me voorstellen, maar het zou niet met een klap mogen, wel met een voelbare "schok".

Het gebonk (als je daar een bonkgeluid mee bedoelt) kan ook uit de rest van de aandrijflijn (homokineten) of motorsteunen komen.

Van de verhalen die ik hier over Autrans gehoord heb is het een firma die weet wat ze doen met automaatbakken (van de T4, over andere bakken lees je hier niet zo gek veel) en die hen vak verstaan, mocht er toch iets misgegaan zijn (ook daar werken mensen) waardoor het resultaat niet naar behoren is, dan lossen ze dat vast afdoende op. Begin eens met een belletje zou ik zeggen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door richie »

Is bij de revisie ook het kleppenhuis vervangen? Gezien de betaalde prijs is dit niet het geval.

Zelf geef ik de voorkeur aan een voelbaar overschakelende bak, maar niet met een "klap".

Zoals Roger schrijft geen vermogen terugnemen op het moment van schakelen.

Wanneer ervaar je de klap met overschakelen, bv van de 2e naar de 3e versnelling of als de overbruggingskoppeling wordt ingeschakeld in de 3e of 4e versnelling.

Het met een "klap" schakelen kan worden veroorzaakt door een te lage druk in de bak bij het schakelen. De druk kan worden ingesteld op het kleppenhuis, dat zit onder in de bak.

Ook kan de overbruggingskoppeling met een ongewoon kort slip moment worden ingeschakeld in de 3e versnelling. Je ervaart dit mogelijk als een klap. Als je langere tijd sneller dan 80 km/u hebt gereden wordt de eerste maal daarna dat de overbruggingskoppeling in de 3e versnelling wordt ingeschakeld de slip tijdens het inschakelen door de computer sterk verkort.

Ook kan het kleppenhuis zijn versleten. Vervanging kost ongeveer 500 euro ex btw en montage.

Extra koeling raad ik je zeker aan.

Groeten,

Richie
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door liv »

Bedankt Roger en Richie voor de reacties!
Geen idee of het kleppenhuis is ontvangen.
Op de factuur staat dat de transmissie en koppelvormer zijn uitgebouwd.
Transmissie gedemonteerd en gereinigd en opgebouwd uit nieuwe onderdelen, koppelvormer opengestoken, gereinigd en voorzien van nieuwe washers en lagers. Verder is mij verteld dat alle electronica is vernieuwd, staat niet op de factuur. Ik kom het woord kleppenhuis niet tegen.

Ik heb even verder getest en goed opgelet tijdens het rijden dit weekend, heel af en toe schakelt hij naar z'n 3 met een klap.
Voor de revisie was dit veel erger (dwz. veel vaker en met een hardere klap)
Dit schakelen met klap gebeurt alleen bij stadsverkeer (tussen 30 en 50 km per uur) maar wel ook als ik het gas er gewoon op houdt.
De derde versnelling is overigens ook de versnelling waarvan ze bij Autrans concludeerde dat er een defect was.
Ik zal ze bellen met het verhaal en meteen vragen naar het kleppenhuis.
Groet, Michiel
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door Roger B. (11)61 »

even aangenomen dat ze niet aangeraden hebben iets te vernieuwen waarvan jij gezegd hebt dat het niet mocht, lijkt het me dat als zij iets niet vervangen hebben kleppenblok) dat dat dus nu garantie is, waarbij ik het nog enigszins redelijk kan vinden dat het onderdeel wel berekend zou worden. De- en montagekosten zijn mijns inziens dan toch voor hun risico.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door liv »

Vandaag met Autrans gebeld.
Er zit toch een ook compleet nieuw kleppenhuis bij de bak, is standaard onderdeel van de revisie.
Omdat alle onderdelen nieuw zijn, schakelt hij nog wat stroef volgens hun, dit moet op ten duur alleen maar soepeler gaan worden.
Verder is het zo dat ik het oude type bak heb die een stuk minder geleidelijk schakelt als zijn opvolger.
Bij het oude type is volgens hun een extra koeling ook niet nodig, wel bij het latere type waar oa. het kleppenhuis veel complexer is uitgevoerd.

Ik heb een jaar garantie, ik ga gewoon maar opletten of het beter wordt ipv slechter.

Groet, Michiel
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door Roger B. (11)61 »

:toppie inderdaad, gewoon evne goed in de gaten houden. Dat schakelen niet supersoepel gaat bij het oudere type bak kan ik me voorstellen, maar het zou geen bonk of klap moeten geven lijkt me....

het is lastig een second opinion te vinden bij iemand die uit specifieke T4 ervaring kan oordelen, zoveel ervaring met T4 automaten is er niet echt in NL denk ik...

kijk het even aan en bij twijfel, of als je een keer toch in de buurt bent ook even bij Autrans langs en hun nog een keer laten rijden (en meerijden en aangeven wat je bedoelt met het vermeende probleem)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Past een automaat bak van '96 in een auto uit '93

Bericht door harry t5 191 »

Bonken of klappen bij het overschakelen is niet goed.
Dat kan ik je uit ervaring vertellen.
Daarvoor is mijn ex t4 2x naar Pon terug geweest en is de bak beide keren door de dealer vervangen!
Totaal 3x een nieuwe bak gehad onder garantie, dat wel.
Een automaatbak die goed schakelt doet dat toch behoorlijk vloeiend.
Maar je hebt garantie toch?
Als het niet beter wordt dan terug gaan!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie