Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper T4 verlagen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
cossie
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2009, 16:26
Locatie: Amsterdam

Camper T4 verlagen

Bericht door cossie »

Ik heb bijna alle berichten over verlagen doorgespit maar heb niet echt iets kunnen vinden over het verlagen van mijn campertje. De voorzijde verlagen is geen probleem want daar zijn de berichten duidelijk over. Maar wat te doen met de achterzijde. Ik denk dat ik geen standaard pakket kan installeren omdat de camper zwaarder is (2180 KG). Wie weet of ik een bepaalde aanpassing moet doen en waar ik specifiek op moet letten?

groetjes Frank
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door Multivan Generation »

Een Eibach pro kit doet het heel goed onder een camper.
Welke verlaging streef je na??
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door sgsdebruijn »

yep, eibach pro kit met Bilstein B6.
Had eerst rode Koni's met eibach, Koni's te soft maar zou ook combinatie van ouderdom en de eigenschappen van de demper kunnen zijn.

De rode Koni's met originele veren was wel heel comfortabel moet ik zeggen. maar dan heb je geen verlaging en meer overhellen in de bochten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door Multivan Generation »

Wil je heel weinig verlaging,
dan kun je ook eens hier kijken:

http://www.eldiape.com/verlagen/verlagen.htm#6
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door Pascal-141 »

cossie schreef:Ik heb bijna alle berichten over verlagen doorgespit maar heb niet echt iets kunnen vinden over het verlagen van mijn campertje. De voorzijde verlagen is geen probleem want daar zijn de berichten duidelijk over. Maar wat te doen met de achterzijde. Ik denk dat ik geen standaard pakket kan installeren omdat de camper zwaarder is (2180 KG). Wie weet of ik een bepaalde aanpassing moet doen en waar ik specifiek op moet letten?

groetjes Frank

Ik heb mijn verlagingsveren voor mijn California in Engeland gekocht, speciale veren voor het hoge gewicht (2300kg) de baas te kunnen .
Afbeelding

Onder de California geeft het dit resultaat :

Afbeelding
(je hebt dan wel maar 1,5cm veerweg over achteraan , dus is vrij veel verlaagd met deze veren)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
predikant
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 okt 2007, 18:15

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door predikant »

Multivan Generation schreef:Wil je heel weinig verlaging,
dan kun je ook eens hier kijken:

http://www.eldiape.com/verlagen/verlagen.htm#6
Hallo Peter,
Ik lift even mee in het topic.
Ik vind mijn busje ook te hoog van achteren. Het verschil tussen onderzijde spatbord en bovenrand band is aan de voorkant 10 cm en achter 12.
Het zijn dus twee gapende gaten als je zo naar de bus kijkt. Geen gezicht en met een koelkast die waterpas moet staan is het ook niet ideaal.
Toen ik een jaar geleden nieuwe veren er onder liet zetten is de voorkant al wat omhoog gedraaid zodat het verschil niet meer zo groot leek. Ik Hoeveel kan ik naar beneden op jouw manier?

T4 4 ever, Christ 4 Eternity
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door sgsdebruijn »

je kan eerst even kijken hoeveel en welke tussenlegschijven ertussen zitten.
Met boven een 5mm en onder de rubberenkap kon ik nog 8mm omlaag voor meer verlaging moest ik echt naar een Eibach Pro kit.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door Multivan Generation »

normaal zitten er 13 mm onderlegschijven onder.
In sommige gevallen zelfs 18 mm.

Stel je hebt er 13 mm schijven bij,
en die zou je vervangen door 5 mm schijven.
Dan pakt de verlaging uit op ongeveer 15 mm.

Nou hoor ik je denken 13 mm- 5 mm is toch 8 mm verschil?
Ja dat klopt, maar de draagarmen staan onder een hoek,
dus is de effectieve verlaging ietsje meer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door sgsdebruijn »

heb dat niet echt zo ervaren maargoed heb het ook niet nagemeten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
predikant
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 okt 2007, 18:15

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door predikant »

Multivan Generation schreef:normaal zitten er 13 mm onderlegschijven onder.
In sommige gevallen zelfs 18 mm.

Stel je hebt er 13 mm schijven bij,
en die zou je vervangen door 5 mm schijven.
Dan pakt de verlaging uit op ongeveer 15 mm.

Nou hoor ik je denken 13 mm- 5 mm is toch 8 mm verschil?
Ja dat klopt, maar de draagarmen staan onder een hoek,
dus is de effectieve verlaging ietsje meer..

Bedankt voor de reacties.
Ik zal eerst eens (laten) kijken wat er onder nu onder zit. Ik hoop 18 :knipoog

T4 4 ever, Christ 4 Eternity
Gebruikersavatar
cossie
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2009, 16:26
Locatie: Amsterdam

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door cossie »

1,5 centimeter veerweg lijkt me iets te weinig om nog een beetje comfort over te houden toch? In mijn zoektocht naar veren hoor ik regelmatig een pakket van MAD. Deze kost rond de 300 euro en geeft een verlaging van ongeveer 4,5 centimeter. Het comfort zou nagenoeg hetzelfde blijven. Een Eibach Pro Kit was ik nog niet eerder tegen gekomen dus ga ik op de toegestuurde links kijken en nog even verder snuffelen.

tot zover alvast bedankt voor de reacties


Groetjes Frank
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door Pascal-141 »

cossie schreef:1,5 centimeter veerweg lijkt me iets te weinig om nog een beetje comfort over te houden toch? In mijn zoektocht naar veren hoor ik regelmatig een pakket van MAD. Deze kost rond de 300 euro en geeft een verlaging van ongeveer 4,5 centimeter. Het comfort zou nagenoeg hetzelfde blijven. Een Eibach Pro Kit was ik nog niet eerder tegen gekomen dus ga ik op de toegestuurde links kijken en nog even verder snuffelen.

tot zover alvast bedankt voor de reacties


Groetjes Frank
verlagingsveren voor de T4 zijn er in alle soorten en maten , maar wat heel belangrijk is bij uw keuze van veren = zijn ze ontworpen voor het hoge gewicht van de California ??
Ik heb zelf 3 of 4 verschillende soorten verlagingsveren liggen , maar voor mijn California heb ik toch een speciale set bijgekocht omdat de andere veren het hoge gewicht niet aan konden. (ze zakken dan teveel door)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door heartbeat »

Hoi ik heb het zelfde voor ogen gehad nu ik een setje MAD op voorraad had was dat niet moeilijk die kon ik zo proberen het setje was voor zo.n 30 mm verlaaging ik heb ze onder mijn campertje gezet maar hij ging meer dan 80mm naar beneden ze zijn niet berekend op het gewicht van de camper,
Na wat bel werk met de leverancier van Eibach mocht ik een setje van hun lenen om ze te proberen of dit set het wel aan kan
ik naar delft gereden bij interstate een setje Eibach pro gehaald en gemonteerd en precies het effect wat ik wou mooi een stukje om laag en toch nog lekker rijden ik heb voor net zo hoog gezet als achter normaal staat de bus iets voorover wat ik niet mooi vindt en hij voor ons iets te stug wordt voor,
wel moet ik zeggen dat ik later de schokbrekers nog vervangen heb omdat ze na 90.000 km en nu verlaagt hun beste tijd gehad hadden. Ik heb er origineele california schokbrekers onder geplaatst die vanaf fabriek er gek genoeg niet onder geplaatst worden dus alleen achteraf montage deze zijn ook een stuk dikker dan die er standaard onder zitten en wat een verschil zeg echt een aanrader hoor verder heb ik nog een stabilisator achter gemonteerd wat het rol effect te lijf gaat en omdat de camper zwaar is en dan wat meer wil overhellen is dit ook weer een goeie optie

eibachsetje was rond de 190,- euro bij interstate maar wel zo'n 3 jaar geleden

suc 6 ermee en evt sta ik aankomend weekend op de camping van poptop pinkstermeeting zie evt meetings voor meer info

grt rob ps mooie bus heb je zeker de kleur
Rob & Lize
Gebruikersavatar
cossie
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2009, 16:26
Locatie: Amsterdam

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door cossie »

Een setje verlagingsveren incl. de montage komt tegenwoordig op een slordige 350-360 euro. De bus gaat dan tussen de 40 en 50 mm zakken. De monteurs die ik benaderd heb zeggen nooit problemen te hebben gehad met "doorzakken" verder dan de bovengenoemde maten van 50mm. Aanpassen of vernieuwen van de schokbrekers zou ook nooit noodzakelijk zijn geweest. Ik weet het nog niet hoor. Het comfort van de T4 staat bij mij hoog in het vaandel en ik ga er dan ook over nadenken of ik de verlaging wel echt wil. Helaas moet ik het komend weekeinde werken (gehele Pinksterweekeinde) anders was ik zeker naar de meeting gekomen. Als ik een besluit heb genomen zal ik dat laten weten.

Allemaal bedankt tot zover

groetjes Frank

ps. Rob de kleur van jouw bus is ook niet mis maar je ziet ze tegenwoordig steeds meer.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper T4 verlagen

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou zelf die veren monteren,
het is niet moeilijk,
en het bespaard je geld..

Tenzij je er het gereedschap niet voor hebt,
of met een andere beperking zit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie