Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Meeloop pomp bij de radiateur

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Meeloop pomp bij de radiateur

Bericht door André »

. . . nu heb ik al een jaar volgens mij ergens een koelvloestof lekkage bij mijn 1995 19,9 TD, af en toe wat in het reservoir bijvullen vind ik niet zo'n punt dus ik heb er niet zo veel aandacht aan besteed.
Echter nu begint het me een beetje te irriteren dus ik heb wat oude posts van het forum opgezocht en ik denk dat het wel eens de meelooppomp onder de radiateur kan zijn. Daar hangt wel eens wat vocht aan en er zit wat witte troep aan.
Maar nu zat ik zo te denken . . . waarom gewoon niet die pomp er tussen uit halen, kan die ook nooit meer gaan lekken. Ik verwijder namelijk erg graag overbodige "troep" uit de auto als het niet nodig is.
Ik heb in het verleden nog al eens onder diverse auto's gelegen maar dit is de eerste waarmee ik zo'n pomp ontdek.
Wanneer loopt de pomp eigenlijk ? wat is precies de functie ?

André :werkaanT4
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Meeloop pomp bij de radiateur

Bericht door Reny »

Iemand gaat het vast beter (c.q. technischer) uitleggen maar het is een nalooppomp die ervoor zorgt dat er koelvloestof door je blok blijft lopen na het afzetten van je motor. Zoiets als die koelvinnen maar dan met de vloeistof.

Als je pomp lekt op de afdichting (iets uit het midden) dan zijn de kosten van de reparatie een o ring van een euro en koelvloeistof (eigen ervaring) :knipoog
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Meeloop pomp bij de radiateur

Bericht door Roger B. (11)61 »

zorgt dus voor gelijkmatige afkoeling en vooral niet nog na het afzetten van de motor extra opwarmen door gebrek aan rondstromende koelvloeistof. Dit opwarmen zou dan tamelijk lokaal zijn wat voor spanningen in het blok kan zorgen met mogelijk scheuren tot gevolg.

Voor die euro en een litertje vloeistof zou ik lekker een nieuw ringetje er in zetten....
André schreef:. . . nu heb ik al een jaar volgens mij ergens een koelvloestof lekkage bij mijn 1995 19,9 TD,
André :werkaanT4
wil dat een beetje vooruit zo'n 19,9 liter turbodiesel in een T4? :groteogen
Hoeveel PK heeft dat wel niet en vooral hoe ver heb je je neus moeten verlengen? :muur
of ligt ie achterin? :bifun
laatst eens een foto gezien van een renault met een ietwat groter blok dan er in hoorde (meen hier ergens op het forum)
:bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Meeloop pomp bij de radiateur

Bericht door André »

. . . voor het geld van het O-ringetje hoef je het inderdaad niet te laten, daar ben ik het geheel mee eens.
Maar ik vroeg het mij gewoon af wat de pomp nou precies deed.
Mijn motto is namelijk als het er niet in zit kan het ook niet kapot (lek) dus dan haal ik zoiets er het liefst uit als het geen super belangrijke functie heeft. Andere auto's hebben het immers ook niet. In dit geval is een O-ring vervangen waarschijnlijk minder werk dan een T-stuk maken voor de waterslangaansluitingen (2x woordwaarde) dus zal ik de O-ring wel gaan vervangen.

Ja perfect zo'n blok met 19,9 liter !!! :jump :bonk het was ff sleutelen maar dan heb je ook echt wat :muur . . . . en al die kilowatts . . . geweldig
Ik ken wel een filmpje van een 2CV bestel waar dan een Ferrari 308 V8 in zit of zo . . . . is ook leuk

Ik neem aan dat je wel begreep dat het om een 1,9 ging :nuts :bifun

André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Meeloop pomp bij de radiateur

Bericht door Roger B. (11)61 »

André schreef: Mijn motto is namelijk als het er niet in zit kan het ook niet kapot (lek) dus dan haal ik zoiets er het liefst uit als het geen super belangrijke functie heeft. Andere auto's hebben het immers ook niet
kan zijn dat het gedaan is omdat gebleken is dat deze motoren onder bepaalde omstandigheden problemen hebben met koeling na afzetten van de motor... zou zelfs nog zo kunnen zijn dat dat in de golf bijvoorbeeld geen probleem geeft maar in de T4 wel (door andere inbouwhoek bijvoorbeeld)
André schreef: Ik neem aan dat je wel begreep dat het om een 1,9 ging :nuts :bifun
André
yep, ging uit van een 1,9 TD met een baasje met unox-syndroom :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Meeloop pomp bij de radiateur

Bericht door Pascal-141 »

Het extra elektrische pompje in het koelcircuit is wel degelijk nodig bij die 1,9TD , omdat die 1,9 motoren nogal de neiging hebben op zich al op een hogere temp. te draaien dan de TDI's .
Zoals al eerder werd vermeld , is het vooral na het afzetten van de motor dat het extra pompje ongemerkt zijn dienst zal doen om te vermijden dat het blok na het stilleggen nog heter word .
Ook de 1,6TD 's uit de T3 hadden dit extra pompje al zitten , gewoon , omdat het nodig is ... weghalen zou ik dus zeker niet doen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Meeloop pomp bij de radiateur

Bericht door André »

. . . . nou ja okee . . . dan is dat duidelijk !
Ik heb mijn onderplaat bij de motor al voorzien van een aantal sleuven en een groot gat in het midden om de ventilatie rond de motor te verbeteren en het olie vervangen te vergemakkelijken. Ongetwijffeld scheelt dit iets in de thermische belasting van het 1,9 motortje.

Ik ga binnenkort de O-ring gewoon vervangen en dan merk ik wel of de gehele lekkage voorbij is.

André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Meeloop pomp bij de radiateur

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik denk dat je de noodzaak van luchtkoeling aan de motor niet moet overschatten, de radiateur moet goed koelen, voor de rest zorgt het koelwater.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Meeloop pomp bij de radiateur

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:ik denk dat je de noodzaak van luchtkoeling aan de motor niet moet overschatten, de radiateur moet goed koelen, voor de rest zorgt het koelwater.

Inderdaad .
En om de 1,9TD beter te koelen = extra oliekoeler monteren , dat is echt wel een verschil (haalt je olietemp. makkelijk met 10-15° naar beneden)
Had ik toen bij mijn vroegere 1,9TD ook gedaan , en is een aanrader
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie