Dit is bij stationair toerental, bij licht gas bijgeven is het weg.
Je hoort het ook bij lage toerentallen (komt erin en verdwijnt) icm gemiddelde belasting (b.v. optrekken na een een korte bocht (afslaan en weer optrekken).
Een tijd geleden heb ik hier ook last van gehad.
Ik ben toen naar de T4 specialist gereden en heb met Sjef op de brug geprobeerd te lokaliseren waar het geluid vandaan kwam.
Motor laten lopen en van onderen met de schroevendraaier op je oor alle aggregaten geluisterd.
Daar was niets te horen, en ik kreeg de diagnose 2MV mee...... :-(
Aangezien de distrubutie er ook aan zat te komen, maar eens even gewacht.
Bovendien was er geen enkele andere reden -dan dat bijgeluid- om aan te nemen dat het idd het 2MV was.
Geen trillingen in vloer of tijdens optrekken oid.
En klein wonder, enige tijd later was het bijgeluid weer verdwenen, en snort het motortje weer als een ouwe dikke vette kat.
Toen, samen met de distributie, de MultiVriem vervangen (Gates 2168).
Daarna nog steeds alles als een zonnetje, motor zet ook veel "mooier af", geen piepjes /kraakjes, maar gewoon meteen stil.
Toen, na een week ofzo, dat verrekte bijgeluid weer terug !
Omdat het vanachter het stuur vrij rechts klinkt, en het ook nogal via de carrosserie doorgegeven wordt, het idee gekregen dat het de MultiVriem spanner kon zijn ( nieuwe riem > stugger > voor de spanner harder werken)
Bovendien zit ie vlak onder de motorsteun.
Ik heb net de MVriem er even afgehaald, gestart, en.....geen bijgeluid.
Alle aggregaten draaien overigens soepel.
MVriem teruggelegd, gestart, bijgeluid was weg ( ! ) (ik blij), maar na een paar keer op het gas was het er weer.
Ik heb een filmpje gemaakt van het trekken aan de riem, waarbij je de spanner kunt zien bewegen en horen.
Aangezien deze bij de 111kW AXG voorzien is van een hydraulische demper, kan ik me voorstellen dat deze ook het eeuwige leven niet heeft.
(Huidige km stand 180000).
Schijnbaar is ie nodig vanwege de nogal lange MVriem (2168mm dus).
Op T4 wiki is te lezen dat als ie lek is, de olie wegloopt en de werking uiteraard verloren gaat.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Riemenspanner" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik aan de riem trek werkt de spanner gewoon als een veer, en zeker niet als een demper, hij veert net zo snel in, als uit.
Iemand een idee of ik bij het juiste eind zit ?

http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=763589" onclick="window.open(this.href);return false;