Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ervaring nieuwe motoren?
ervaring nieuwe motoren?
hello.
Kan er een topic gestart worden over de ervaringen met de nieuwe motoren? ( of een heel nieuw forum t5gp??misschien wat overdreven natuurlijk)
Qua verbruik, (ook bv bij 4motion, slurpt ie enkel wat in het boekje staat of een pak meer zoals de vorige?),souplesse,
hoe bevalt de dsg na enkele weken/maanden.... trekkracht, noem maar op.
Ben erg benieuwd hoe de mensen die 2.0 ervaren t.o.v. de 2.5 bv
Kan er een topic gestart worden over de ervaringen met de nieuwe motoren? ( of een heel nieuw forum t5gp??misschien wat overdreven natuurlijk)
Qua verbruik, (ook bv bij 4motion, slurpt ie enkel wat in het boekje staat of een pak meer zoals de vorige?),souplesse,
hoe bevalt de dsg na enkele weken/maanden.... trekkracht, noem maar op.
Ben erg benieuwd hoe de mensen die 2.0 ervaren t.o.v. de 2.5 bv
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: ervaring nieuwe motoren?
Heb de 2.0 140 pk lw dc leeg wel met betimmering en vloer haal in de stad 1 op 10 nog niet echt op de snelweg geweest.
teller staat nu op 850 km.
teller staat nu op 850 km.
- Yorrie
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
- Locatie: In het mooie Grunnegerland!
- Contacteer:
Re: ervaring nieuwe motoren?
Met zo'n kilometerstand kun je nog niet echt van een betrouwbaar gemiddeld verbruik spreken eigenlijk... Gefeliciteerd met je nieuwe bus trouwens!David R schreef:Heb de 2.0 140 pk lw dc leeg wel met betimmering en vloer haal in de stad 1 op 10 nog niet echt op de snelweg geweest.
teller staat nu op 850 km.

De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Re: ervaring nieuwe motoren?
Ik heb net een automaat 180PK, 250km op de teller, dus over verbruik spreken te vroeg, wat betreft de trekkracht - ik trapte vandaag de gaspedaal voor 3/4, perfect bij inhalen, echt power! Veel stiller dan 2.5l bij mijn vorige T5 140PK.
Re: ervaring nieuwe motoren?
heb een 140 pktje en 11000 op de teller 10 weken
rijd met 80 l zo'n 1000km per tank rij wel stevig door hoor
dus niet veel anders dan de vorige 105 pk maar rijd wel super hoor
john
rijd met 80 l zo'n 1000km per tank rij wel stevig door hoor

dus niet veel anders dan de vorige 105 pk maar rijd wel super hoor

john
Laatst gewijzigd door john 694 op 13 jun 2010, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Grey is the limmit
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008

- Yasmine D & Wesley V
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
- Locatie: Belgie, Bazel
Re: ervaring nieuwe motoren?
Dan valt het verbruik van je nieuwe T5 goed mee als je 1000 km rijd met 80 liter.john 694 schreef:heb een 140 pktje en 11000 op de teller 10 weken
rijd met 80 l zo'n 100km per tank rij wel stevig door hoor![]()
dus niet veel anders dan de vorige 105 pk maar rijd wel super hoor![]()
john
Laatst gewijzigd door Yasmine D & Wesley V op 13 jun 2010, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. 

Re: ervaring nieuwe motoren?
heel tevreden over heb de 102 pk tot nu toe 12000km zonder probleem,
drinkt ongeveer 7.5l per 100 km
drinkt ongeveer 7.5l per 100 km
Re: ervaring nieuwe motoren?
Bij mij zit alles d'r op en dr aan:
2l bi-tdi 180 pk, DSG7, 4motion, kwb
km stand: 2700 km, v/a 14 mei
lading gemiddeld 250 kg
De bus rijdt echt fantastisch en werkt goed voor mij. Ik gebruik m veel voor langere afstanden op de snelweg en provinciale wegen.
De DSG schakelt soepel en snel, de reactie-snelheid houdt wel te wensen over. Wegrijden vanuit stilstand, terugschakelen en accelereren heeft ie vaak een seconde bedenktijd nodig. Erg irritant wanneer je snel wil invoegen op een kruising of rotonde. Als je snel wil zijn helpt het om in 'S' stand te rijden, dan houdt de motor een hoger toerental en kan daardoor alerter op het gas reageren. Trekkracht en snelheid is ruim voldoende, inmiddels heeft menige bwm, opel tigra enzo mn uitlaatgassen mogen happen. Vanuit stilstand drukt de concurrentie nog net even een neusje dr voor, daarna is het gedaan en wint de DSG het.
4Motion:
Op het strand in rul/nat zand doet de 4motion niet onder voor mijn Landrover Discovery. Natuurlijk heeft de Transporter wel minder bodemvrijheid maar de elektronische gadgets en bredere banden maken dat meer dan goed.
Verbruik:
In de praktijk 8,5 tot 9 liter per 100 km
Strak 123 km/u (op de gps/cruisecontrol aan) kost 9,3 l/100km
100 km/u is veel gunstiger: 7,8 l/100 km
Rijden in de file, provinciale wegen en zelfs in de stad is goedkoper dan op de snelweg
Bijzonderheden: bij 700 km reed ik -denk ik- wat te enthousiast weg met een koude motor. Dat kwam me op een boos knipperend gloei spiraaltje te staan. -> ' storing in het motormanagement, meteen naar de werkplaats'
zei de gebruiksaanwijzing. Gelukkig had ik hier al het één en ander over storingsmeldingen gelezen en heb ik dat maar met een korreltje zout genomen. Gestopt bij een benzinestation, contract uit en daarna weer aan, sindsdien nergens meer last van gehad. Bij gelegenheid heeft de dealer de computer uitgelezen en bleek het idd te gaan om een mineure storing waar geen actie op hoefde te volgen.
2l bi-tdi 180 pk, DSG7, 4motion, kwb
km stand: 2700 km, v/a 14 mei
lading gemiddeld 250 kg
De bus rijdt echt fantastisch en werkt goed voor mij. Ik gebruik m veel voor langere afstanden op de snelweg en provinciale wegen.
De DSG schakelt soepel en snel, de reactie-snelheid houdt wel te wensen over. Wegrijden vanuit stilstand, terugschakelen en accelereren heeft ie vaak een seconde bedenktijd nodig. Erg irritant wanneer je snel wil invoegen op een kruising of rotonde. Als je snel wil zijn helpt het om in 'S' stand te rijden, dan houdt de motor een hoger toerental en kan daardoor alerter op het gas reageren. Trekkracht en snelheid is ruim voldoende, inmiddels heeft menige bwm, opel tigra enzo mn uitlaatgassen mogen happen. Vanuit stilstand drukt de concurrentie nog net even een neusje dr voor, daarna is het gedaan en wint de DSG het.
4Motion:
Op het strand in rul/nat zand doet de 4motion niet onder voor mijn Landrover Discovery. Natuurlijk heeft de Transporter wel minder bodemvrijheid maar de elektronische gadgets en bredere banden maken dat meer dan goed.
Verbruik:
In de praktijk 8,5 tot 9 liter per 100 km
Strak 123 km/u (op de gps/cruisecontrol aan) kost 9,3 l/100km
100 km/u is veel gunstiger: 7,8 l/100 km
Rijden in de file, provinciale wegen en zelfs in de stad is goedkoper dan op de snelweg

Bijzonderheden: bij 700 km reed ik -denk ik- wat te enthousiast weg met een koude motor. Dat kwam me op een boos knipperend gloei spiraaltje te staan. -> ' storing in het motormanagement, meteen naar de werkplaats'

nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
- Harry4motion
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Re: ervaring nieuwe motoren?
Mooie bus hoor Jurjen
Ben je van plan om hem te laten chippen? ik ben dan namelijk wel heel benieuwd naar hoe dat gaat met de DSG.
Heb een keer in een Golf GTI met DSG gereden, die was ook gechipped, en de DSG reageerde echt heel goed daarop. Vraag me af hoe dat bij de T5 zit.

Ben je van plan om hem te laten chippen? ik ben dan namelijk wel heel benieuwd naar hoe dat gaat met de DSG.
Heb een keer in een Golf GTI met DSG gereden, die was ook gechipped, en de DSG reageerde echt heel goed daarop. Vraag me af hoe dat bij de T5 zit.
Re: ervaring nieuwe motoren?
Dank je Harry. Chippen staat vooralsnog niet op mijn verlanglijst, 180pk is voor mij ruim voldoende, met nòg meer ga ik vast geen verstandige dingen doenHarry4motion schreef:Mooie bus hoor Jurjen![]()
Ben je van plan om hem te laten chippen?

De delay in de bus zit m volgens mij in de computer/koppeling. Bij veel gas opeens wil ie gewoon even nadenken; 'terugschakelen of niet, uhmm oh jah, koppeling.' Ik hoop/ga ervan uit dat er een firmware-update komt die dit oplost.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 05 mei 2010, 11:06
Re: ervaring nieuwe motoren?
Nou ik heb sinds het weekend ook mijn nieuwe T5.
180pk met een automaat.
En moet zeggen, hij rijd super.
Verbruik weet ik nog niet, er is nog geen tank leeg.
Verder super stil en soepel, Erg fijne overbrenging en schakeling van de bak. Voelt nagenoeg niets meer van het schakelen.
En wat Jurjen zegt over dat twijfelmomentje bij het accelereren is bij mij niet aan de orde. Tis wel zo dat de zgn software "zelflerend" is en dit invloed kan hebben. Ligt dus aan je rijstijl. Anders is misschien alleen een reset al genoeg.
Verder super bussie
180pk met een automaat.
En moet zeggen, hij rijd super.
Verbruik weet ik nog niet, er is nog geen tank leeg.
Verder super stil en soepel, Erg fijne overbrenging en schakeling van de bak. Voelt nagenoeg niets meer van het schakelen.
En wat Jurjen zegt over dat twijfelmomentje bij het accelereren is bij mij niet aan de orde. Tis wel zo dat de zgn software "zelflerend" is en dit invloed kan hebben. Ligt dus aan je rijstijl. Anders is misschien alleen een reset al genoeg.
Verder super bussie

Laatst gewijzigd door svandesande op 18 jun 2010, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: ervaring nieuwe motoren?
Hebben jullie ook zon slechte radio ontvangst met de antenne in de spiegels ?
Re: ervaring nieuwe motoren?
Gewoon, net als ik, een muzikale voorkeur aanwennen die toch amper op de radio gedraaid wordt waardoor radio ontvangst er niet toe doet. 

T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Re: ervaring nieuwe motoren?
Marcel E schreef:Gewoon, net als ik, een muzikale voorkeur aanwennen die toch amper op de radio gedraaid wordt waardoor radio ontvangst er niet toe doet.
En dat is ?
Maar soms wil ik wel eens radio luisteren zonder gekraak.
Re: ervaring nieuwe motoren?
Ja, de ontvangst van met name radio 1 laat te wensen over, de telescoop spriet op mn Discovery deed t veel beter.David R schreef:Hebben jullie ook zon slechte radio ontvangst met de antenne in de spiegels ?
-> liever kakelradio dan muziek

nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue