Heel simpel.... eerst had je het grijs kenteken, en heel veel Nederlanders zonder eigen bedrijf reden met een grijs-kenteken (dc) op laag belasting tarief een grote auto.....surfingerik schreef: en waarom deze eis is aangepast, wat willen ze er mee gaan bereiken, financieel is het volgens mij niet de moeite waard voor de belasting. (denk ik)
Dat hebben ze af geschaft per juli 2005, gevolg, de Nederlander gaat op zoek naar een alternatief: de camper, 25% tarief is zelfs minder dan grijs! en slaat massaal aan het ombouwen.
Dat valt ook bij tante belastingdienst op, dat er zoveel busjes ineens omgebouwd worden naar camper, en zeker als er bij de controle door de belasting dienst (er komt een inspecteur kijken of je camper niet alleen aan de RDW-eisen voldoet, maar ook aan de eisen die de belastingdienst stelt voor het 25% tarief) blijkt dat een deel van die campers duidelijk niet primair als camper zijn omgebouwd maar vooral om aan de eis te voldoen om 25% tarief te betalen, dan gaat er in Den Haag een spotlight aan en begint men te denken hoe men dit weer kan voorkomen....
in principe gaat het natuurlijk om een beperkt aantal voertuigen die procentueel gezien niet zo veel extra inkomen leveren, maar het gaat hun natuurlijk zogezegd om het principe dat oneigenlijk gebruik van subsidies en vrijstellingen niet de bedoeling is

en dus worden de eisen weer aangepast...... niks nieuws doen ze al meer dan twintig jaar (grijs kenteken regeling is ook tig keer aangescherpt (er was een tijd dat porsches en 205 GTI-tjes op grijs reden))