Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlijnen vraagje

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Uitlijnen vraagje

Bericht door HenkK »

Ik heb mijn stuurhuis vervangen en na aanleiding daarvan de wielen laten uitlijnen. Teven nieuwe schokbrekers katen monteren. (Koni 82.380). Mijn vraag is nieuwsgierigheid. Ik neem aam dat het nu goed is, maar kan de getallen op het verslag niet helemaal volgen. Voor elk wiel is de wielvlucht askanteling, Sporing, K.P.I.???, Totale hoek en uitspoorbocht aangegeven en dan voor beide wielen een staatje met diverse verschillen. Als de getallen graden aangeven denk ik, waarom zijn deze dan niet allemaal 0o00" . Ik begrijp het uitlijnen wel, na wat zoeken op het Web. maar niet de getallen. De getallen worden aangegevn in actueel, vooraf, bereik, specificatie, bereik spec., etc.

Wie weet hoe dat zit.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Uitlijnen vraagje

Bericht door bartt4 »

als alles nul zou zijn staat wiel extact recht. zou met slijtage mischien mooi zijn maar rijd voor geen meter. door juist te spelen met die waardes. en daar een iedeaal in te vinden rijd je auto vast minder spoorvorming, goed stuur en bochten gedrag ed.
maar we willen ook lang mee kunnen doen met de banden. dus vandaar je in bepaalde waarden blijft.
kijk je naar een race auto staat het veel extremer. maar 20 rondjes en de banden zijn gort. die stellen ook andere eisen aan weggedrag.
meestal hebben autofabriekanten met uitgebreid testen een iedeaale wielstand ondekt en bepaald. hier uit maken ze dus een tabel met miniale en maximale waardes.
hier tussen dus de auto afstellen. soms speel je er wel eens wat mee als een klant klachten blijft houden.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlijnen vraagje

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals Bart al zegt, 0,00 komt bijna nooit voor, zeker niet voor ALLE waarden in het rapport.

Het mooist is als alle waarden exact op specificatie liggen, maar vaak vindt de uitlijner het al prima als ie binnen de fabriekstoleraties ligt.

links en rechts gelijk zou ook heel mooi zijn en dan zo dicht mogelijk bij de specs.

wat er meestal op zo'n rapportje staat: (Bart, corrigeer me effe als ik me ergens vergis heb, geen zin om op te zoeken)

sporing: hoeveel de wielen naar elkaar toe of van elkaar af gedraait staan

Camber od wielvlucht: hoe scheef het wiel vertikaal gezien staat

Caster: hoe scheef de lijn door de fuseekogels tov vertikaal staat van opzij gezien

KPI (KingPin Inclination): hoe scheef de lijn door de fuseekogels tov vertikaal staat van voren gezien
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Uitlijnen vraagje

Bericht door bartt4 »

roger een 10 :toppie :toppie :toppie en inderdaad vele uitlijners zetten het globaal neer en klaar. sproinkie stellen en weg er mee.
weet wij als euromaster zijn niet de goedkoopste maar tenminste mijn vestiging maar weet van de meeste die stellen alles zogoedmogelijk bij.
en dan ben je ook zo ruim een uur verder.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie