Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Beste jeweetwel-ers,
Ik heb een T5 130pk (Ooit gechiped naar 155pk) 2004 met nu ruim 166.000km er op staan en een aantal weken geleden voordat ik met vakantie ben gegaan kreeg ik een hoge giering/piep ergens uit de motor. Toevallig moest ik bij mijn dealer zijn, Ton Laan Techniek Koog a/d Zaan, en hij dacht eerst dat het de uitlaat spruitstuk of dergelijks zou zijn.
Nou lekker op vakantie en heen geen problemen tot bij aankomst op de camping na 11 uur rijden en 1400 km. De giering kwam nu constant op bij gas geven en stationair bleef die er ook in zitten. Op de terug weg werd het alleen maar erger, zelfs berg afwaarts 80km/h, gas los, een enomorme hoge piep.
Gelijk de auto naar Ton gebracht en deze daar een twee weken laten staan, keurig leen auto etc., maar hij komt er nog steeds niet uit. Hij is zelfs met de auto naar Auto Vroon Amsterdam geweest om te laten horen wat het zou kunnen zijn. Alle protocolen zijn ze na gegaan en zelfs bij Vroon weten ze niet wat het is, het is dus een nieuw probleem. En is wachten totdat iemand een goede diagnose kan stellen.
Er is al een aantal keer gezegd dat het de Turbo zou zijn maar volgens Ton klopt dat niet, in een 2.5 gaat die bijna nooit stuk en als die gaat dan is het duidelijk de turbo (Witte rook, geen vermogen etc.). Alles is er, vermogen, turbo druk etc. Hij heeft meerdere slangen los gehaald van de turbo en toch blijft de hoge piep er in. Ton denkt ook dat het een luchtstroom piep is.
Nou hoop ik dat een van jullie hier zegt, kerel dit moeten ze doen...........
Wordt er helemaal kriegel van, het is een opvallende bus en iedereen kijkt je na (Wel goede reclame) maar het is echt een heel irriterend geluid. Echt zo een ouderwets V-snaar geluid maar dan veel hoger en minder constant.
Wie o wie kan mij helpen.
Groetjes
Ik heb een T5 130pk (Ooit gechiped naar 155pk) 2004 met nu ruim 166.000km er op staan en een aantal weken geleden voordat ik met vakantie ben gegaan kreeg ik een hoge giering/piep ergens uit de motor. Toevallig moest ik bij mijn dealer zijn, Ton Laan Techniek Koog a/d Zaan, en hij dacht eerst dat het de uitlaat spruitstuk of dergelijks zou zijn.
Nou lekker op vakantie en heen geen problemen tot bij aankomst op de camping na 11 uur rijden en 1400 km. De giering kwam nu constant op bij gas geven en stationair bleef die er ook in zitten. Op de terug weg werd het alleen maar erger, zelfs berg afwaarts 80km/h, gas los, een enomorme hoge piep.
Gelijk de auto naar Ton gebracht en deze daar een twee weken laten staan, keurig leen auto etc., maar hij komt er nog steeds niet uit. Hij is zelfs met de auto naar Auto Vroon Amsterdam geweest om te laten horen wat het zou kunnen zijn. Alle protocolen zijn ze na gegaan en zelfs bij Vroon weten ze niet wat het is, het is dus een nieuw probleem. En is wachten totdat iemand een goede diagnose kan stellen.
Er is al een aantal keer gezegd dat het de Turbo zou zijn maar volgens Ton klopt dat niet, in een 2.5 gaat die bijna nooit stuk en als die gaat dan is het duidelijk de turbo (Witte rook, geen vermogen etc.). Alles is er, vermogen, turbo druk etc. Hij heeft meerdere slangen los gehaald van de turbo en toch blijft de hoge piep er in. Ton denkt ook dat het een luchtstroom piep is.
Nou hoop ik dat een van jullie hier zegt, kerel dit moeten ze doen...........
Wordt er helemaal kriegel van, het is een opvallende bus en iedereen kijkt je na (Wel goede reclame) maar het is echt een heel irriterend geluid. Echt zo een ouderwets V-snaar geluid maar dan veel hoger en minder constant.
Wie o wie kan mij helpen.
Groetjes
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Hallo Jayden,
Hebben ze ook het EGR buisje goed gecontroleerd? Er wil bij het geribbelde deel wel eens een scheurtje ontstaan wat voor rare geluiden kan zorgen.
Tevens zou je het uitlaatspruitstuk kunnen demonteren en vervangen, die dingen gaan op de meest vreemde plaatsen kapot.
Bij een hoog geluid is meestal de flens van het uitlaatspruitstuk krom. Ik denk dat ik er al een stuk of 6 heb versleten de afgelopen jaren.
Suc6 Edje
Hebben ze ook het EGR buisje goed gecontroleerd? Er wil bij het geribbelde deel wel eens een scheurtje ontstaan wat voor rare geluiden kan zorgen.
Tevens zou je het uitlaatspruitstuk kunnen demonteren en vervangen, die dingen gaan op de meest vreemde plaatsen kapot.
Bij een hoog geluid is meestal de flens van het uitlaatspruitstuk krom. Ik denk dat ik er al een stuk of 6 heb versleten de afgelopen jaren.
Suc6 Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Dag Edje,edjeraketje schreef:Hallo Jayden,
Hebben ze ook het EGR buisje goed gecontroleerd? Er wil bij het geribbelde deel wel eens een scheurtje ontstaan wat voor rare geluiden kan zorgen.
Tevens zou je het uitlaatspruitstuk kunnen demonteren en vervangen, die dingen gaan op de meest vreemde plaatsen kapot.
Bij een hoog geluid is meestal de flens van het uitlaatspruitstuk krom. Ik denk dat ik er al een stuk of 6 heb versleten de afgelopen jaren.
Suc6 Edje
Ze hebben naar het spruitstuk gekeken maar ze denken dat dat het niet is, en EGR zal ik neerleggen.
Ik ga gewoon ieder z'n reactie op papier zetten en voorleggen. Het is echt een maf en irriterend geluid. Het is ook zo op en neer, net een piepend bed

Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Bij mijn vorige auto had ik ook zo'n fluitend geluid. Bleek een klein scheurtje in het eerste stuk van de uitlaat (Niet het spruitstuk) te zijn. Bij mij kon het nog gelast worden.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
bij vrachtwagens en bussen hebben wij speciaal gereedschap waarmee we een groot gedeelte van het inlaat traject kunnen testen ,we halen net na de turbo (of soms er voor) de slang los en zetten er een hulpstuk op waarmee we de werkplaatsdruk er op kunnen zetten en net voor het inlaat spruitstuk doppen we hem af dan test je een groot gedeelte van de slangen en de intercooler
misschien een idee??
sucses
misschien een idee??
sucses
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Emil,emil schreef:bij vrachtwagens en bussen hebben wij speciaal gereedschap waarmee we een groot gedeelte van het inlaat traject kunnen testen ,we halen net na de turbo (of soms er voor) de slang los en zetten er een hulpstuk op waarmee we de werkplaatsdruk er op kunnen zetten en net voor het inlaat spruitstuk doppen we hem af dan test je een groot gedeelte van de slangen en de intercooler
misschien een idee??
sucses
Dus jou tip is om bij een vrachtwagen onderhouds bedrijf langs te gaan? Vindt hem niet gek alleen zijn alle slangen gechecked en eraf gehaald. Snap ook de twijfel niet echt want hij wil eerst een goede diagnose voordat de turbo eruit gaat. Hij denkt dat er waarschijnlijk een schoepje in de trubo is verbogen maar dat is nog nooit voor gekomen zegt men bij VW.
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Een krom schoepje kan heel goed, evenals een kleine lekkage in het uitlaatsysteem. Een beetje kundig iemand herkent dit meteen.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Waarschijnlijk lekt de turbo bij het asje van de schoepen verstelling,heb hetzelfde probleem en ga donderdag de turbo vervangen.
Paulus
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Paulus, laat even weten of het weg is daarna. Ben wel benieuwd, mits we het over hetzelfde hebben. Want stomme is rij nu al dik 4000km ermee rond en turbo gaat maar niet stuk
Verder wordt ik er nog niet wijzer van, dus iemand met de gouden tip is nog steeds welkom. Ik mis nog reacties van monteurs? Of zijn die allemaal naar de zon hehehe

Verder wordt ik er nog niet wijzer van, dus iemand met de gouden tip is nog steeds welkom. Ik mis nog reacties van monteurs? Of zijn die allemaal naar de zon hehehe
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
heb de topic verplaatst naar T5 forum


Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Bedankt Henk
Verder zit de gier er nog steeds in en heeft mijn dealer nog geen oplossing. Het zal ook wel met de drukte e maken hebben denk ik maar kan ook bijna nerens anders terrecht hier in de Zaanstreek.
Heb jij al nieuws Paulus?

Verder zit de gier er nog steeds in en heeft mijn dealer nog geen oplossing. Het zal ook wel met de drukte e maken hebben denk ik maar kan ook bijna nerens anders terrecht hier in de Zaanstreek.
Heb jij al nieuws Paulus?
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Heb de turbo vervangen,maar de hoge piep zit er nog in,hetzij in mindere mate.Auto is geen enkele keer meer in noodloop gegaan en trekt perfect.Heb nog geen tijd gehad om te kijken,dit word volgende week.
Ik hou je op de hoogte,
Paulus
Ik hou je op de hoogte,
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Hij zit er nog in? Dan is het de moeite waard om jou diagnose af te wachten. Ben wel heel benieuwd ik zit met smart te wachten!!!Paulus schreef:Heb de turbo vervangen,maar de hoge piep zit er nog in,hetzij in mindere mate.Auto is geen enkele keer meer in noodloop gegaan en trekt perfect.Heb nog geen tijd gehad om te kijken,dit word volgende week.
Ik hou je op de hoogte,
Paulus
Groetjes
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Was dus wel het spruitstuk,bij de turbo aansluiting een hele kleine lekkage en bij de eerste cilinder.Was haast niet te zien maar veroorzaakte deze snijdende piep tijdens belasten.
Nieuwe erop en klaar
Mooi voor de nieuwe eigenaar,nieuwe waterpomp,banden met velgen,turbo en spruitstuk en dat alles bij een km stand van 62000,nu nog te koop zetten.
Paulus
Nieuwe erop en klaar

Mooi voor de nieuwe eigenaar,nieuwe waterpomp,banden met velgen,turbo en spruitstuk en dat alles bij een km stand van 62000,nu nog te koop zetten.
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Re: Zeer hoge gier uit Motor/Turbo
Top dat je hem gevonden hebt, hoop dan ook dat ik hetzelfde probleem heb dus ga deze snel voorleggen! Wat ik wel vreemd vindt is dat ook mijn motor management vreemd doet want de tank inhoud gaat erg op en neer of blijft lang hangen op een bepaalde waarde.Paulus schreef:Was dus wel het spruitstuk,bij de turbo aansluiting een hele kleine lekkage en bij de eerste cilinder.Was haast niet te zien maar veroorzaakte deze snijdende piep tijdens belasten.
Nieuwe erop en klaar![]()
Mooi voor de nieuwe eigenaar,nieuwe waterpomp,banden met velgen,turbo en spruitstuk en dat alles bij een km stand van 62000,nu nog te koop zetten.
Paulus