Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Opgelost: Na eerste paar honderd meter niet remmen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Opgelost: Na eerste paar honderd meter niet remmen

Bericht door califloor »

Beste wjw-ers
Het is nu dagelijks dat als ik start, weg rij, en na een paar honderd meter voor de eerste keer mijn rem gebruik dat de rempedaal hard aanvoelt maar niet of nauwelijks remt. Inmiddels weet ik dat dit kan gebeuren dus ik zorg dat ik de eerste meters een aantal keer mijn rem gebruik. Vooral doet zich dit voor als de auto een nacht of langer heeft stil gestaan. Echter gisteren na een uur stil gestaan te hebben deed het zich ook voor. Nu wordt het dus te gek en moet ik er echt iets aan laten doen... Verder remt hij als de beste geen enkel probleem....
het gaat om een TDI ACV met ABS rondom schijfremmen.

Ik heb al op het forum gezocht maar niet veel wijzer geworden... (vacuümpomp??, vuil remolie spoelen?)
Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn?
Laatst gewijzigd door califloor op 12 aug 2010, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Na eerste paar honderd meter niet remmen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik vermoed vacuumlekkage

als je voor het starten op de rem trapt, is het pedaal dan hard?
als je de rem ingetrapt houdt en start, voel je het pedaal dan wegzakken?
en als je met de (linker)voet op de rem een beetje gas geeft, zakt ie dan wel weg?

ik heb iets soortgelijks gehad, bij mij zat er een scheurtje in de dikke hard-plastic slang op het knietje dat de rembekrachtiger in gaat.
rolletje tape er omheen en nergens meer last van
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: Na eerste paar honderd meter niet remmen

Bericht door califloor »

Roger, even geprobeerd wat je hebt gezegd, de motor is nog koud, heeft nog niet gedraaid vandaag.
Als ik voor het starten de pedaal indruk is deze niet kleihard, ook niet als ik een paar keer pomp. Hij voelt het zelfde als tijdens het rijden, dus een stukje indrukken en wordt dan hard (beslist niet keihard).

Als ik met ingedrukte pedaal start gaat deze niet, of nagenoeg niet naar beneden.
Als ik met men linkervoet de rem ingedrukt hou en gas geeft gaat de rem pedaal niet langzaam naar beneden
Als ik met stationair draaiende motor de rem in indruk dan voel ik heel-heel ligt elke slag in de pedaal.

Wat denk jij?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Na eerste paar honderd meter niet remmen

Bericht door Roger B. (11)61 »

normaal als je met stilstaande motor de rem een aantal keren intrapt is het vacuum op....en heb je dus een hard pedaal (Geen bekrachtiging meer) als jij dat niet hebt, dan vind ik dat eigenlijk best vreemd.....

ook zou je pedaal iets weg moeten zakken als je de motor start met je voet op het pedaal (met enige kracht), zeker als daarvoor enkele keren het pedaal ingetrapt geweest is

maar ook hier, zoals bij veel problemen, het is lastig beoordelen zo op afstand.

ik blijf bij bekrachtigingsproblemen, maar dat kan naast het vacuum ook de bekrachtiger zelf zijn....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: Na eerste paar honderd meter niet remmen

Bericht door califloor »

Roger bedankt voor je super snelle reactie. Ik neem het zeker voor het onzekere en maak een afspraak met een garage genoeg reden om geen risico´s te nemen....
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: Opgelost: Na eerste paar honderd meter niet remmen

Bericht door califloor »

Opgelost, een scheurtje in de dikke harde plastic slang, precies zoals Roger ook al aangaf...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Opgelost: Na eerste paar honderd meter niet remmen

Bericht door Roger B. (11)61 »

:yes :toppie mooi dat je er zo snel achter bent.... (voordat ik het gevonden had, heb ik 3 maanden gehad dat ie af en toe geen bekrachtiging had als ik een stukje met laag toerental gereden had)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie