Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

WEL/NIET STARTEN

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

WEL/NIET STARTEN

Bericht door Endebendebus »

Hallo mensen,
Heb weer (na een poosje weg te zijn geweest) startproblemen. Er is al veel over getopict, en daar heb ik veel aan gehad.
Probleem: Je draait de sleutel om en.....nix (alleen een klik van het relais binnen)
Vervangen: het contactslotschakelaar: probleem niet over.
Kabels aan de startmotor nagekeken, bleek (regen)water door de kunststof kabelbescherming te druppen zodat er oxide op de aansluitingen van de startmotor(relais) was ontstaan. Alles schoongemaakt en goed vastgezet. Probleem over :adhd
Tot na een maand of twee weer hetzelfde probleem :groteogen
Denk nog aan kabelbreukje maar daarna zit ik zonder ideeen..
Is de startmotor nu echt naar de kl%@e??
Ik bedoel, als hij start dan start hij perfect. Als hij defect zou zijn start hij toch niet?
Wie weet nog raad? Hoe is de ervaring met de E-bay startmotor? Bij de VW kost ie 290 eurie. :alarm
Bedankt vast voor jullie reacties.
Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Egbert&Manon »

Probeer hem in de versnelling even een centimeter vooruit/achteruit te duwen.
Wellicht start ie dan wel


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Endebendebus »

Hij start 9 keer wel en dan een paar keer niet... Dus dat was wel spannend op vakantie in de bergen. :nuts Soms pas bij de 5 de poging.
Tis ongemakkelijk zeg maar.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Roger B. (11)61 »

op ebay losse relais te krijgen voor op de startmotor (pakweg 25 euri) en startmotoren (heb destijds 98 euro betaald meen ik) en die startmotor was gewoon prima en heeft nevernooit problemen gegeven.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Endebendebus »

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Dus ga ik eerst de kabel(breuk)controle doen, daarna eerst maar een nieuw startrelais op Ebay zoeken. Als laatste redmiddel de startmotor vervangen :toppie
Grt Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33907
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Multivan Generation »

ik was een een andere "nieuwe" ruilstartmotor van Bosch 150 euro kwijt.
Zelf redelijk eenvoudig te vervangen.. (als je het gereedschap er voor hebt)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Ruud »

Egbert&Manon schreef:Probeer hem in de versnelling even een centimeter vooruit/achteruit te duwen.
Wellicht start ie dan wel


Egbert
hallo
wat is dan de oorzaak ?
heb de laatste tijd ook weleens dat die niet start,hoor geen klik of niks !
van een kennis ook de tip om hem in de versnelling te bewegen en dan start hij gelijk
gr.ruud
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Egbert&Manon »

Ruud schreef:
Egbert&Manon schreef:Probeer hem in de versnelling even een centimeter vooruit/achteruit te duwen.
Wellicht start ie dan wel


Egbert
hallo
wat is dan de oorzaak ?
heb de laatste tijd ook weleens dat die niet start,hoor geen klik of niks !
van een kennis ook de tip om hem in de versnelling te bewegen en dan start hij gelijk
gr.ruud
De startmotor blijft hangen op een bepaald punt.
Doordat die iets verdraaid wordt, komt ie wel in de juiste positie.
Vandaar mijn berichtje.

Onze vorige auto had daar ook last van.
Maar het werd wel steeds erger.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
wilka 540
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jan 2007, 08:41
Locatie: Eindhoven

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door wilka 540 »

Of je de bus nu 1 mm of 1 cm of 100 meter vooruit/achteruit duwd,die startmotor staat stil en blijft stil staan.
Denk toch eerder een slecht contact of idd het relais.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Roger B. (11)61 »

wilka 540 schreef:Of je de bus nu 1 mm of 1 cm of 100 meter vooruit/achteruit duwd,die startmotor staat stil en blijft stil staan.
Denk toch eerder een slecht contact of idd het relais.
normaalgesproken zal de startmotor inderdaad in rust met zijn tandwiel NIET in de starterkrans liggen en dus ook geen milimeter verdraaien als de bus in de versnelling verplaatst wordt.

meestal zijn het de schokken van het op en neer bewegen in de versnelling die de benidx iets doen bewegen waardoor ie dan niet meer klemt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Harry 341 »

De "oude"truc werkt dan toch ook?gewoon ff een hengst met een hamer op z'n harses :bifun ....(je kunt er natuurlijk wel kl..bij)
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door RPS »

Ooit eens gehad met een oude Kadett type C vanuit Frankrijk, had in die tijd een stuk van een ijshockeystick in de kofferbak liggen, en dat was precies lang genoeg om langs alle in de weg zittende delen een tik op de startmotor te geven.
Het makkelijkst gaat het als er iemand in de auto op het zelfde moment start, de worm die uit de startmotor komt en de starterkrans in beweging zet komt dan gelijk naar buiten.
Overigens bleek een van de contact punten op de startmotor te zijn ingesleten, kreeg van een revisie bedrijf waar ik ging informeren gratis twee koperen contact/aansluit bouten mee en instructies hoe ik ze moest monteren.
Thuis denk ik 1.5 uur werk gehad met demonteren en monteren meegerekend.
Ik heb zelf nog geen T4 maar ben me via dit forum aan het inlezen om beslagen ten ijs te komen bij een voorgenomen aankoop.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Roger B. (11)61 »

Harry 341 schreef:De "oude"truc werkt dan toch ook?gewoon ff een hengst met een hamer op z'n harses :bifun ....(je kunt er natuurlijk wel kl..bij)
jep, tik met een hamer (niet TE hard tikken!!) does the job as well

overigens is uitbouwen, en de kern (metalen cilinder die met haakje aan de hefboom zit die de bendix naar buiten drukt) en inwendige (cilinder) van de spoel van het relais op de startmotor reinigen en nieuw invetten, samenbouwen en weer inbouwen, vaak voor langere tijd weer afdoende om probleemloos te starten.
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 15 aug 2010, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door matje86 »

geen bindingen met bedrijf
http://link.marktplaats.nl/362581060" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Roger B. (11)61 »

matje86 schreef:geen bindingen met bedrijf
http://link.marktplaats.nl/362581060" onclick="window.open(this.href);return false;
weet je het zeker? :bifun :bifun
BEZORGEN IN DE ZAANSTREEK EN OMGEVING GRATIS!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie