Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
Heren,
Ik heb een vraag wbt Veringen. Mijn ouders zitten in marokko heb hebben helaas het probleem dat de achterveer gebroken is (gaat om een transporter t4 2.5 TDi Verlengd van het jaar 10-2002 Wijsneus.
in marokko hebben ze er naar gezocht maar deze kunnen zij niet vinden. nu wil ik er een opsturen en kom het volgende probleem tegen:
Ik heb een Aantal kleurcodes waar ik uit moet kiezen en volgens AD Automaterialen is het of Roze of Wit.
Mijn vader al gebeld om te kijken welke kleur code er op zijn huidige veer staat, maar hij geeft aan dat deze helemaal zwart is! en dus geen kleurtje kan vinden.
mijn vraag aan jullie:
- Wat is de standaard veer die er onder zit?
- waar zit die kleur waar AD Automaterialen het over heeft? (is dat midden, boven, onder? Moet hij eraf om dat te zien?)
- Welke moet ik hebben?
Hoor graag van jullie
met vriendelijke groet,
en weer bedankt!
Anoir
Ik heb een vraag wbt Veringen. Mijn ouders zitten in marokko heb hebben helaas het probleem dat de achterveer gebroken is (gaat om een transporter t4 2.5 TDi Verlengd van het jaar 10-2002 Wijsneus.
in marokko hebben ze er naar gezocht maar deze kunnen zij niet vinden. nu wil ik er een opsturen en kom het volgende probleem tegen:
Ik heb een Aantal kleurcodes waar ik uit moet kiezen en volgens AD Automaterialen is het of Roze of Wit.
Mijn vader al gebeld om te kijken welke kleur code er op zijn huidige veer staat, maar hij geeft aan dat deze helemaal zwart is! en dus geen kleurtje kan vinden.
mijn vraag aan jullie:
- Wat is de standaard veer die er onder zit?
- waar zit die kleur waar AD Automaterialen het over heeft? (is dat midden, boven, onder? Moet hij eraf om dat te zien?)
- Welke moet ik hebben?
Hoor graag van jullie
met vriendelijke groet,
en weer bedankt!
Anoir
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
Bij mijn verkochte t4 zaten veren onder met een gele stip, is 1000 kg. Was ook een verlengde 2.5 tdi uit 1998. Paarse en blauwe stip is ook 1000 kg. Roze stip is 1200 kg en witte stip is 800 kg.
Groetjes,
Mevlut
Groetjes,
Mevlut
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schraubenfed ... der_Federn" onclick="window.open(this.href);return false;
lwb is meestal wit
lwb is meestal wit
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
stuur er wel meteen 2 op
Nu is de ene kapot, binnen kort de andere
welke heb je nodig?
Je weet wat het laadvermogen van de bus is, dat staat op het kentekenbewijs..
Verschil in veren
Kleurcode en onderdeelnummer Belading in kilogram
roodbruin 701 511 105 B 1000 tot 2000 kg
roze 701 511 105 M 1200 kg
paars/violet 701 511 105 1000 kg
lichtblauw 701 511 105 P 1000 kg
geel 701 511 105 K 1000 kg
wit 701 511 105 C 800 kg
(licht-)grijs 701 511 105 L 650 kg verlagingsveren VW
groen 701 511 105 F minimaal 600 kg maximaal ????
Een LWB heeft altijd minimaal 1000 kg aan laadvermogen..(minus eventuele DC)
Dus mijn advies zou zijn, lichtblauw of geel.
Waarbij mijn voorkeus zou liggen bij lichtblauw, omdat die aan de uiteinden dikkere windingen hebben..

Nu is de ene kapot, binnen kort de andere
welke heb je nodig?
Je weet wat het laadvermogen van de bus is, dat staat op het kentekenbewijs..
Verschil in veren
Kleurcode en onderdeelnummer Belading in kilogram
roodbruin 701 511 105 B 1000 tot 2000 kg
roze 701 511 105 M 1200 kg
paars/violet 701 511 105 1000 kg
lichtblauw 701 511 105 P 1000 kg
geel 701 511 105 K 1000 kg
wit 701 511 105 C 800 kg
(licht-)grijs 701 511 105 L 650 kg verlagingsveren VW
groen 701 511 105 F minimaal 600 kg maximaal ????
Een LWB heeft altijd minimaal 1000 kg aan laadvermogen..(minus eventuele DC)
Dus mijn advies zou zijn, lichtblauw of geel.
Waarbij mijn voorkeus zou liggen bij lichtblauw, omdat die aan de uiteinden dikkere windingen hebben..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
Ik heb de bus nieuw gekocht met af fabriek de optie verlaagd onderstel en heb dus echt de lichtgrijze veren, maar als die maar 650 kg mogen hebben, waarom krijg ik dan op kenteken
1060 kg laadvermogen.
En de enkele keer dat dat ik er wel eens flink wat ingeladen had zakte de boel ook niet overdreven door.
Kijk daarom altijd wat vreemd naar dat lijstje
Jan

1060 kg laadvermogen.








- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
gewicht is per veer dus 650x2=1300kg? max achterasgewicht?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
MEnsen,
dank voor alle reacties!
het gaat om een lange wielbasis met inderdaad een DubbelCabine
Vorig jaar is tijdens de Apk keurig de passagierskant vervangen. Maar ze hebben niet voorgesteld om ook de andere kant te doen!! DOM.. anders had ik ze allebei vervangen, heb er zelf niet bij stil gestaan.
Maar zij kunnen de kleurcode niet vinden, en hebben dat hele ding afgezocht! is er ook gewoon eentje zonder een kleur???
hoor graag van jullie anders ga ik voor een witte inderdaad.
hoor graag van jullie
dank voor alle reacties!
het gaat om een lange wielbasis met inderdaad een DubbelCabine
Vorig jaar is tijdens de Apk keurig de passagierskant vervangen. Maar ze hebben niet voorgesteld om ook de andere kant te doen!! DOM.. anders had ik ze allebei vervangen, heb er zelf niet bij stil gestaan.
Maar zij kunnen de kleurcode niet vinden, en hebben dat hele ding afgezocht! is er ook gewoon eentje zonder een kleur???
hoor graag van jullie anders ga ik voor een witte inderdaad.
hoor graag van jullie
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
mensen,, heb net te horen gekregen dat ze geen enkele kleur kunnen vinden. Wel een nummertje namelijk 73448 t220951
Zegt jullie dit wat?? Hoor graag van jullie
groet,, anoir
Zegt jullie dit wat?? Hoor graag van jullie
groet,, anoir
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
Misschien is het verstandiger om 2 nieuwe veren op te sturen,
scheelt je aardig wat heen en weer gebel/gemail,
en je weet zeker dat binnen afzienbare tijd de andere ook niet kapot gaat..
Wat maakt het nummer wat er op staat nu uit..?
Of misschien de nummers doorgeven, dat ze ze daar bestellen (goedkoper wellicht) en sneller.. als opsturen..
Oja, de veren met de dunnere windingen aan de uiteinden breken sneller als de dikkere windingen.
Zie de link op T4 wiki, voor een afgewogen keuze...
Aanvulling: Let even op de verzendkosten naar Marokko !!! Wat zou een veer wegen? 15 kg per stuk?
Wellicht het goedkoopste en snelste om lokaal bij een VW-dealer ze te bestellen/halen (dan zijn de kosten voor de levering voor de dealer
)
scheelt je aardig wat heen en weer gebel/gemail,
en je weet zeker dat binnen afzienbare tijd de andere ook niet kapot gaat..
Wat maakt het nummer wat er op staat nu uit..?
Of misschien de nummers doorgeven, dat ze ze daar bestellen (goedkoper wellicht) en sneller.. als opsturen..

Oja, de veren met de dunnere windingen aan de uiteinden breken sneller als de dikkere windingen.
Zie de link op T4 wiki, voor een afgewogen keuze...
Aanvulling: Let even op de verzendkosten naar Marokko !!! Wat zou een veer wegen? 15 kg per stuk?
Wellicht het goedkoopste en snelste om lokaal bij een VW-dealer ze te bestellen/halen (dan zijn de kosten voor de levering voor de dealer


...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
alsof die kosten niet in de verkoopprijs verwerkt zijnMultivan Generation schreef: lokaal bij een VW-dealer ze te bestellen/halen (dan zijn de kosten voor de levering voor de dealer![]()
)

Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
Nee!Roger B. (11)61 schreef:alsof die kosten niet in de verkoopprijs verwerkt zijnMultivan Generation schreef: lokaal bij een VW-dealer ze te bestellen/halen (dan zijn de kosten voor de levering voor de dealer![]()
)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
geloof je het zelf?
in de prijs van een onderdeel zit ook de kosten voor het transport van dat onderdeel hoor.....denk maar niet dat de marokkaanse dealer een veer verkoopt en daar dan zelf ongeveer zijn marge aan verzendkosten voor op zal hoesten....
in de marokkaanse prijs van zo'n veer bij de dealer zit verrekend dat die veer (en alle andere onderdelen voor VW vanuit heel de wereld) naar het magazijn vanwaaruit de dealer geleverd krijgt moet getransporteerd worden, en vanuit het magazijn naar de dealer.... en de gemiddelde kosten per onderdeel worden verrekend in de verkoopprijs....
geen enkel bedrijf die dat anders doet...... anders zou een veer bijvoorbeeld 100 eur kosten voor de klant en 50 voor de dealer , winstmarge 50 euro... transportkosten 25 euro...tjakka 50% winstmarge weg........... nou echt niet hoor
Die veer kost 75 euro voor de dealer en de klant mag 125-150 euro betalen
in de prijs van een onderdeel zit ook de kosten voor het transport van dat onderdeel hoor.....denk maar niet dat de marokkaanse dealer een veer verkoopt en daar dan zelf ongeveer zijn marge aan verzendkosten voor op zal hoesten....
in de marokkaanse prijs van zo'n veer bij de dealer zit verrekend dat die veer (en alle andere onderdelen voor VW vanuit heel de wereld) naar het magazijn vanwaaruit de dealer geleverd krijgt moet getransporteerd worden, en vanuit het magazijn naar de dealer.... en de gemiddelde kosten per onderdeel worden verrekend in de verkoopprijs....
geen enkel bedrijf die dat anders doet...... anders zou een veer bijvoorbeeld 100 eur kosten voor de klant en 50 voor de dealer , winstmarge 50 euro... transportkosten 25 euro...tjakka 50% winstmarge weg........... nou echt niet hoor
Die veer kost 75 euro voor de dealer en de klant mag 125-150 euro betalen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
Dat kosten ze hier ook, dus wat is het verschil? Precies de verzendkosten die je dan niet zelf hoeft te betalen..Roger B. (11)61 schreef: Die veer kost 75 euro voor de dealer en de klant mag 125-150 euro betalen

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
@ Multivan Generation: Hij is niet te krijgen daaro.. vandaar dat ik hem moet opsturen. ze zijn de grote steden al afgeweest opzoek naar een nieuwe veer.. hehehe.. Dat was het makkelijkst. maar omdat dat ding niet te krijgen is ga ik hem niet opsturen. en het Feit dat ze vorig jaar bij de Keuring al een Veer hebben vervangen wil ik niet nog een keer een veer vervangen van nog geen 10.000 km oud (grapje heeft mij vorig jaar 150 euro gekost!) dus vandaar dat ik opzoek ben naar de juiste veer ;-)Multivan Generation schreef:Misschien is het verstandiger om 2 nieuwe veren op te sturen,
scheelt je aardig wat heen en weer gebel/gemail,
en je weet zeker dat binnen afzienbare tijd de andere ook niet kapot gaat..
Wat maakt het nummer wat er op staat nu uit..?
Of misschien de nummers doorgeven, dat ze ze daar bestellen (goedkoper wellicht) en sneller.. als opsturen..
Oja, de veren met de dunnere windingen aan de uiteinden breken sneller als de dikkere windingen.
Zie de link op T4 wiki, voor een afgewogen keuze...
Aanvulling: Let even op de verzendkosten naar Marokko !!! Wat zou een veer wegen? 15 kg per stuk?
Wellicht het goedkoopste en snelste om lokaal bij een VW-dealer ze te bestellen/halen (dan zijn de kosten voor de levering voor de dealer![]()
)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?
mijn bedragen zijn fictief, geen idee wat een veer hier, daar en voor de dealer hier en daar kost.... maar ik weet zeker dat de dealer, daar niet en hier ook niet, zelf voor de transportkosten opdraait.....dat zit gewoon in de onderdeelprijsMultivan Generation schreef:Dat kosten ze hier ook, dus wat is het verschil? Precies de verzendkosten die je dan niet zelf hoeft te betalen..Roger B. (11)61 schreef: Die veer kost 75 euro voor de dealer en de klant mag 125-150 euro betalen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon