Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
5e versnellingprobleem
5e versnellingprobleem
Vraagje
Ik heb een T4 met AAB motor.
Nu schakeld hij niet zo best van de 4e naar de 5e versnelling.
Schakelen naar zijn 5 gaat goed als je wat langzamer rijd...tot 70km/uur, daarboven word het een gekraak.
Vermoeden is dat nu de synchromeshring versleten is.
Deze is vanaf de buitenkant te benaderen volgens de T4 wiki.
Echter zijn deze tandwielen en synchromesh los te koop?
En waar eventueel?
Ik heb een T4 met AAB motor.
Nu schakeld hij niet zo best van de 4e naar de 5e versnelling.
Schakelen naar zijn 5 gaat goed als je wat langzamer rijd...tot 70km/uur, daarboven word het een gekraak.
Vermoeden is dat nu de synchromeshring versleten is.
Deze is vanaf de buitenkant te benaderen volgens de T4 wiki.
Echter zijn deze tandwielen en synchromesh los te koop?
En waar eventueel?
Mvg René
91er T4 2,4ltr AAB
Westfalia klapdak.
91er T4 2,4ltr AAB
Westfalia klapdak.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 5e versnellingprobleem
ja is vanaf de buitenzijde te benaderen!
Van waar ben je Poeluh?
Er zijn revisie bedrijven die zulke tandwielen op voorraad hebben.. namelijk
Van waar ben je Poeluh?
Er zijn revisie bedrijven die zulke tandwielen op voorraad hebben.. namelijk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 5e versnellingprobleem
"normale"slijtage is alleen vervangen van de synchromeshring nodig, gewoon bij de dealer kopen, zal je ook niet gelijk de kop kosten.
maar probeer eerst eens het oliepeil in de bak op niveau te brengen (of beter nog, ververs even je olie) wellicht werkt dat ook al afdoende
maar probeer eerst eens het oliepeil in de bak op niveau te brengen (of beter nog, ververs even je olie) wellicht werkt dat ook al afdoende
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: 5e versnellingprobleem
Poeluh woont op de grens Drente/Overijssel....BalkbrugMultivan Generation schreef:ja is vanaf de buitenzijde te benaderen!
Van waar ben je Poeluh?
Er zijn revisie bedrijven die zulke tandwielen op voorraad hebben.. namelijk
Oke thanks...zal eens bij de dealer informerenRoger B. (11)61 schreef:"normale"slijtage is alleen vervangen van de synchromeshring nodig, gewoon bij de dealer kopen, zal je ook niet gelijk de kop kosten.
maar probeer eerst eens het oliepeil in de bak op niveau te brengen (of beter nog, ververs even je olie) wellicht werkt dat ook al afdoende
Oliepeil is vervangen en gecontroleerd, echter heeft niet geholpen.
1e tot 4e versnelling geen probleem met schakelen alleen de 5e versnelling geeft probleem als je wat verder door trekt in 4
Mvg René
91er T4 2,4ltr AAB
Westfalia klapdak.
91er T4 2,4ltr AAB
Westfalia klapdak.
- HenkK
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: 5e versnellingprobleem
O van daar die Avatar, je komt onder een hunnebed vandaan






Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: 5e versnellingprobleem
ff update
Gisteren bij dealer een nieuwe synchromeshring besteld.
Magazijnman vraagt niet naar bakcode of motortype terwijl ik het hem wel vertel..
Volgens meneer ben ik ook een tube afdichtingskit nodig.
Vanmorgen de spullen gehaald en het deksel verwijderd van de bak.
Tandwiel los gehaald en synchromesh ring is doormidden.
Echter de bestelde nieuwe ring is niet het zelfde.
En de kit ook niet nodig omdat er een rubberafdichting tussen zit.
Was er al bang voor.
nu blijken er ook nog eens 2 verschillende type's synchromesringen te zijn volgens zijn compjoeter, nu maar hopen dat de goede besteld is.
Morgen maar weer verder
Gisteren bij dealer een nieuwe synchromeshring besteld.
Magazijnman vraagt niet naar bakcode of motortype terwijl ik het hem wel vertel..
Volgens meneer ben ik ook een tube afdichtingskit nodig.
Vanmorgen de spullen gehaald en het deksel verwijderd van de bak.
Tandwiel los gehaald en synchromesh ring is doormidden.
Echter de bestelde nieuwe ring is niet het zelfde.

En de kit ook niet nodig omdat er een rubberafdichting tussen zit.
Was er al bang voor.
nu blijken er ook nog eens 2 verschillende type's synchromesringen te zijn volgens zijn compjoeter, nu maar hopen dat de goede besteld is.
Morgen maar weer verder

Mvg René
91er T4 2,4ltr AAB
Westfalia klapdak.
91er T4 2,4ltr AAB
Westfalia klapdak.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 5e versnellingprobleem
en niet betalen voor spullen die zij verkeerd besteld hebben he! moeten ze je voertuiggegevens maar vragen en luisteren.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: 5e versnellingprobleem
nou dat wreef ik hem ook onder de neus vanmiddagRoger B. (11)61 schreef:en niet betalen voor spullen die zij verkeerd besteld hebben he! moeten ze je voertuiggegevens maar vragen en luisteren.....
Sealkit was ook niet nodig...tube kost €40,- en die hoefde ik dus achteraf ook niet.
Ja maar begon de magazijnman....die heb ik speciaal besteld dus kan niet weer terug.
Ik dus zeggen dat hij zelf de verkeerde synchromesring had besteld voor de verkeerde auto en die ring moet ook terug, dus waarom kan die kit dan niet terug?

morgen maar weer een poging wagen
Mvg René
91er T4 2,4ltr AAB
Westfalia klapdak.
91er T4 2,4ltr AAB
Westfalia klapdak.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 5e versnellingprobleem
die kit had ik zowieso niet bij de dealer gekocht, en al helemaal niet voor 40 euro 

Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: 5e versnellingprobleem
Begrijp ik nou goed dat je de synchromesring kunt vervangen zonder de bak te demonteren?
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 5e versnellingprobleem
bij sommige T4-bakken wel, en alleen bij de 5e versnelling dan. Bij die bakken zit er een los deksel over de tandwielen van de 5e versnelling, dat deksel eraf schroeven en je kunt de 5e versnelling demonteren.
bij de AFK-bak van de 102 PK bijvoorbeeld han het niet
bij de AFK-bak van de 102 PK bijvoorbeeld han het niet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 5e versnellingprobleem
1,9 d, 1,9 td, 2,4 diesel en 2,5 tdi-88 pk
daar zou dat bij moeten kunnen..
daar zou dat bij moeten kunnen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 5e versnellingprobleem
vorig jaar bij 150000 km de gehele bak vervangen.nooit zwaar getrokken . volgens de oostenrijkse garage was dit probleem nooit opgetreden als het 2de massa vliegwiel en koppelingsplaat waren vervangen bij aankoop van de auto.is een bekend probleem van dit type volgens hun.was toen garantie maar na 7 jaar zijn ze bij vw niet thuis .
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 5e versnellingprobleem
en met hoeveel km heb je de auto gekocht dan?ailko vos schreef:vorig jaar bij 150000 km de gehele bak vervangen.nooit zwaar getrokken . volgens de oostenrijkse garage was dit probleem nooit opgetreden als het 2de massa vliegwiel en koppelingsplaat waren vervangen bij aankoop van de auto.is een bekend probleem van dit type volgens hun.was toen garantie maar na 7 jaar zijn ze bij vw niet thuis .
en wat voor type heb je (welke motor)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: 5e versnellingprobleem
Sow het spul zit weer in elkaar.
Tube kit kon weer terug
Goede sinchromeshring mee gekregen.
oude ring was echt versleten.

En alle weetjes over de bak had ik van het T4 wiki http://213.239.212.66/wiki/Getriebe#Getriebe_im_T4" onclick="window.open(this.href);return false; en van deze site http://wochelen.de/t4/t4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Echter de plaatjes op deze site kloppen niet met het plaatje wat ik tegen kwam toen ik de boel ging loshalen.
Vond het wel vreemd dat ik bij des betreffende dealer geen versnellingsbak olie kon kopen
hij schakelt weer als een warm mes wat door boter snijd
Tube kit kon weer terug
Goede sinchromeshring mee gekregen.
oude ring was echt versleten.

En alle weetjes over de bak had ik van het T4 wiki http://213.239.212.66/wiki/Getriebe#Getriebe_im_T4" onclick="window.open(this.href);return false; en van deze site http://wochelen.de/t4/t4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Echter de plaatjes op deze site kloppen niet met het plaatje wat ik tegen kwam toen ik de boel ging loshalen.
Vond het wel vreemd dat ik bij des betreffende dealer geen versnellingsbak olie kon kopen

hij schakelt weer als een warm mes wat door boter snijd

Mvg René
91er T4 2,4ltr AAB
Westfalia klapdak.
91er T4 2,4ltr AAB
Westfalia klapdak.