Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Minimum toerental in vijfde versnelling

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Multivan Generation »

je bent van harte welkom.

En onze dochter is liefdevol en erg voorzichtig voor kleine kinderen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door stijnh »

over die lagersmering enzo bij lage toeren daar zou ik wel eens wat meer over willen weten.

ik denkt dat de enige die echt weten hoe het zit diegene zijn die de motor ontworpen hebben.

ben wel geïnteresseerd als iemand er meer over weet
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Harm »

Hallo Stijn,

Ten aanzien van de slijtage van glijlagers (b.v. krukaslagers) spelen bij lage toerentallen twee dingen.

Populair gezegd is het bij een motor zo dat de verrichte arbeid = kracht x toerental. Om bij een bepaalde snelheid te rijden is een bijbehorende arbeid noodzakelijk. Lever je die arbeid bij een verhoogd toerental, in een lagere versnelling dus, dan zijn de inwendige krachten in de motor laag en de belasting op de lagers dus ook. Bij een laag toerental zijn de inwendige krachten/belastingen dus juist hoog, overigens ook op de kogellagers.

De oliefilm op een glijlager welke er voor zorgt dat er (bijna) geen slijtage wordt opgebouwd door de draaibeweging tussen de binnen-en buitenschalen van de lagers. Hoe sneller deze beweging hoe beter/sterker deze oliefilm wordt opgebouwd. Een laag toerental geeft juist een minder goede smeerfilm op de lagers.

Bij laagtoerig rijden heb je dus een combinatie twee ongunstige zaken, hoge krachten op de lagers en een minder goede opbouw van de smeerfilm. Dat is dus een recept voor extra slijtage.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Roger B. (11)61 »

Harm schreef:Hallo Stijn,

Ten aanzien van de slijtage van glijlagers (b.v. krukaslagers) spelen bij lage toerentallen twee dingen.

Populair gezegd is het bij een motor zo dat de verrichte arbeid = kracht x toerental. Om bij een bepaalde snelheid te rijden is een bijbehorende arbeid noodzakelijk. Lever je die arbeid bij een verhoogd toerental, in een lagere versnelling dus, dan zijn de inwendige krachten in de motor laag en de belasting op de lagers dus ook. Bij een laag toerental zijn de inwendige krachten/belastingen dus juist hoog, overigens ook op de kogellagers.
Kogellagers IN de motor??
Harm schreef: De oliefilm op een glijlager welke er voor zorgt dat er (bijna) geen slijtage wordt opgebouwd door de draaibeweging tussen de binnen-en buitenschalen van de lagers. Hoe sneller deze beweging hoe beter/sterker deze oliefilm wordt opgebouwd. Een laag toerental geeft juist een minder goede smeerfilm op de lagers.

Bij laagtoerig rijden heb je dus een combinatie twee ongunstige zaken, hoge krachten op de lagers en een minder goede opbouw van de smeerfilm. Dat is dus een recept voor extra slijtage.
(Te) hoge toeren zorgt weer voor meer slijtage van zuigerveren en cilinder wand door de hoge(re) zuigersnelheid EN voor grotere krachten op drijfstang- (en krukas)lagers door de door het toerental verhoogde krachten op de drijfstang bij odp en bdp.

De gulden midden weg is (zoals altijd) weer het beste
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door volvosurfer »

Even wat anders, ik hoor mensen praten over toerentallen rond de 1800rpm. Ik wou dat ik dat kon halen met mijn AAB motor op de snelweg. Ik neem dus maar voor lief aan dat de toerentallen genoemd in dit topic allemaal niet van toepassing zijn voor de AAB motor.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Ron---63--- »

Heren, eventjes deze topic naar boven gehaald omdat ik een soortgelijke vraag heb.
Ik heb nl vanavond gemerkt dat, als ik in mn 5 rijd ongeveer 70- 80 en ik wil inene heftig versnellen naar de 120 en trap mn gas helemaal in dan hoor ik ik een soort onregelmatig gesis wat gepaard gaat met een bonkend/schokkend gevoel vd bus en komt weinig snel voorruit. Pas boven de 2200 toeren loopt ie weer lekkerder. Is dit het begin van het einde van mn koppeling?

Bij eerdere versnellingen heb ik geen last van doorgeslagen toerenmeternaaldje ...

Graag uw reactie aub :lach
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door deejoe »

volvosurfer schreef:Even wat anders, ik hoor mensen praten over toerentallen rond de 1800rpm. Ik wou dat ik dat kon halen met mijn AAB motor op de snelweg. Ik neem dus maar voor lief aan dat de toerentallen genoemd in dit topic allemaal niet van toepassing zijn voor de AAB motor.
Dan durf ik de snelweg nog niet op met hoor :bonk
Iets meer toeren graag :ikrij
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Roger B. (11)61 »

volvosurfer schreef:Even wat anders, ik hoor mensen praten over toerentallen rond de 1800rpm. Ik wou dat ik dat kon halen met mijn AAB motor op de snelweg. Ik neem dus maar voor lief aan dat de toerentallen genoemd in dit topic allemaal niet van toepassing zijn voor de AAB motor.
nee, het gaat niet over snelweg snelheden, maar over 62 in de 5.................................de snelheid was niet de issue, maar in een hoge snelheid met laag toerental rijden (en dus de snelheid die daar dan bij hoort)
Ron---63--- schreef:Heren, eventjes deze topic naar boven gehaald omdat ik een soortgelijke vraag heb.
Ik heb nl vanavond gemerkt dat, als ik in mn 5 rijd ongeveer 70- 80 en ik wil inene heftig versnellen naar de 120 en trap mn gas helemaal in dan hoor ik ik een soort onregelmatig gesis wat gepaard gaat met een bonkend/schokkend gevoel vd bus en komt weinig snel voorruit. Pas boven de 2200 toeren loopt ie weer lekkerder. Is dit het begin van het einde van mn koppeling?
niet je koppeling, dan zou je toerental omhoog gaan zonder bijhorende versnelling. daarbij maakt een koppeling een sissende geluiden
Ik denk eerder aan een klein scheurtje in een turboslang ofzo. vanwege het sissen en een 2MV dat de geest geeft vanwege het bonken
maar dat is gokken omdat ik niet kan beoordelen hoe dat sissen en bonken aanhoort of voelt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door volvosurfer »

Roger B. (11)61 schreef:
volvosurfer schreef:Even wat anders, ik hoor mensen praten over toerentallen rond de 1800rpm. Ik wou dat ik dat kon halen met mijn AAB motor op de snelweg. Ik neem dus maar voor lief aan dat de toerentallen genoemd in dit topic allemaal niet van toepassing zijn voor de AAB motor.
nee, het gaat niet over snelweg snelheden, maar over 62 in de 5.................................de snelheid was niet de issue, maar in een hoge snelheid met laag toerental rijden (en dus de snelheid die daar dan bij hoort)
Bij het teruglezen van het topic snap ik mijn eigen reactie ook niet :bonk :bonk :bonk :bonk . Excuus. Ik snap het nu.

Even wat anders, lage toerentallen en zware belasting (bv met aanhanger) zou dat funest kunnen zijn voor de versnellingsbak? Zou ook in de versnellingsbak de lagers eventueel teveel te verduren krijgen qua krachten? (ik zit met versleten lagers in de bak, hoop herrie maar het rijdt nog)
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Plaats reactie