Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden op Biodiesel (koolzaad olie)

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Rijden op Biodiesel (koolzaad olie)

Bericht door erik 924 »

Goedendag,
Ik was gisteren bij een klant en hij had zijn T4 om laten bouwen naar het rijden op koolzaadolie. Wel koudgeperste olie om dat warm geperste olie teveel water zou bevatten! zonnebloemolie van de Aldi is ook warm geperst maar de auto rijdt er wel op. Het vocht kan aan de pomp en aanverwante onderdelen schade veroorzaken!!!!!!!!!

De verstuivers zijn geslepen en aangepast bij elspett in Duitsland een verwarmingselement om het brandstoffilter en iets dikkere brandstofleidingen en dat is het. Moter loopt perfect en het ruikt iets naar een overvolle friettent als je erachter staat! Geen probleem denk ik. Volgens eigenaar neemt het vermogen iets af en is ie iets trager maar dat was nog maar een indicatie na een dag rijden!!

Volgens de inbouwer blijft koppel vermogen en snelheid gelijkkkk!!!!!

Ik weet niet of je na het ombouwen nog op gewone diesel kan rijden dit moet ik nog even vragen. Ik denk van niet namelijk.

Alles laten doen kost je ongeveer 2000,- euro.
Nu is het een project en krijg je gedeeltelijk via subsidie terug!!

Dit gaat natuurlijk botsen binnen de verschillende ministeries.
Financieen gaat dit natuurlijk nooit goedkeuren als dit grootschalig zou worden ingevoerd! Misschien met een grote accijnsverhoging dat de investering nooit meer terug zal worden verdiend!

Het spul is echter maar op enkele plaatsen te tanken en er wordt alles aan gedaan deze ontwikkelingen tegen te houden. Denk aan de woekerwinstmakende oliemaatschappijen!

Het schijnt voor het millieu veel minder uitstoot van stof roet en zwavel te betekenen.

Wie heeft meer ervaring met deze ontwikkeling, ik hoor het graag.
In Duitsland gaat het allemaal gewoon door en het spul kost inkoop bijna niets enkele centen per liter!!!
Gebruikersavatar
Jaap 162
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Valthe in het wonderschone Drentshe land
Contacteer:

Bericht door Jaap 162 »

kijk maar ff op http://www.solaroilsystems.nl/

veel suc6 ik heb de strijd met de belastingdienst al opgegeven
Groeten

Jaap
Afbeelding

"Thank you, Thank you, Elvis left the building"

http://www.geuzinge.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Het is in ieder land hetzelfde: leuke mensen, jammer van de politiek.....
Plaats reactie