Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
rare geluiden en inhouden
rare geluiden en inhouden
Ja sorry, ik kan het even niet beter omschrijven, maar het volgende is het geval:
Ik ben op vakantie in Frankrijk en een paar dagen geleden toen we weer 100km naar het noorden vertrokken, hoorde je een beetje piepend (als bij snaren) geluid als je rustig optrok in z'n 3 en 4 bij 2000toeren, trok je door dan was het weg.
Dit gebeurde een aantal keren en op het laatst begon hij ook bij deze toerental met een schok in te houden, gas los en er weer op, en het was weg, dit gebeurde ook weer een paar keer.
Sinds die dag was er weer niks aan de hand, maar vandaag kwam het piepende geluid weer terug, maar echt hard alsof je remschijven versleten waren, staal op staal(dit even als vb voor het geluid, de remmen zijn ok).
Daarna weer helemaal geen probleem.
Ik moet zaterdag nog 1200km rijden, volbepakt, dus ik maak me er wel zorgen over.
Wat zal het zijn, Turbo de lagers eruit?
M'n Frans is niet zo best dus ik hoop wel thuis te komen en niet onderweg met een rokende motor te staan.
Iemand een idee en hoe kun je de turbo makkelijk kunt controleren?
Groetjes, HenkP
Ik ben op vakantie in Frankrijk en een paar dagen geleden toen we weer 100km naar het noorden vertrokken, hoorde je een beetje piepend (als bij snaren) geluid als je rustig optrok in z'n 3 en 4 bij 2000toeren, trok je door dan was het weg.
Dit gebeurde een aantal keren en op het laatst begon hij ook bij deze toerental met een schok in te houden, gas los en er weer op, en het was weg, dit gebeurde ook weer een paar keer.
Sinds die dag was er weer niks aan de hand, maar vandaag kwam het piepende geluid weer terug, maar echt hard alsof je remschijven versleten waren, staal op staal(dit even als vb voor het geluid, de remmen zijn ok).
Daarna weer helemaal geen probleem.
Ik moet zaterdag nog 1200km rijden, volbepakt, dus ik maak me er wel zorgen over.
Wat zal het zijn, Turbo de lagers eruit?
M'n Frans is niet zo best dus ik hoop wel thuis te komen en niet onderweg met een rokende motor te staan.
Iemand een idee en hoe kun je de turbo makkelijk kunt controleren?
Groetjes, HenkP
Re: rare geluiden en inhouden
Hallo,
Komt een beetje bekend voor, Al kan ik je geluid niet horen natuurlijk.
Bij mij had ik zon zelfde fenomeen.
Alleen bij een warme motor .
Deed zich ook lang niet altijd voor.
Waarschijnlijk je twee massa vliegwiel.
Alles nieuw gemonteerd en het was weg.
Maar aan het oude geheel.
Dus koppeling vliegwiel enz enz was visueel hoegenaamd niks te zien.
Als het hier aan ligt ben ik niet zo bang dat je ermee komt te staan.
Vervelend is het wel natuurlijk, maar het kan ook zo maar weer verdwenen zijn.
Kan je geen garantie geven natuurlijk, en wens je veel succes.
Komt een beetje bekend voor, Al kan ik je geluid niet horen natuurlijk.
Bij mij had ik zon zelfde fenomeen.
Alleen bij een warme motor .
Deed zich ook lang niet altijd voor.
Waarschijnlijk je twee massa vliegwiel.
Alles nieuw gemonteerd en het was weg.
Maar aan het oude geheel.
Dus koppeling vliegwiel enz enz was visueel hoegenaamd niks te zien.
Als het hier aan ligt ben ik niet zo bang dat je ermee komt te staan.
Vervelend is het wel natuurlijk, maar het kan ook zo maar weer verdwenen zijn.
Kan je geen garantie geven natuurlijk, en wens je veel succes.
Re: rare geluiden en inhouden
heb bij sprinters nu een paar 2 massa vliegwielen vervangen zag je ook niet veel aan maar
er zat speling op het lager tussen de 2 delen en de een schokte en de ander kwam niet goed vrij
maar da's misschien een beetje off topic
er zat speling op het lager tussen de 2 delen en de een schokte en de ander kwam niet goed vrij
maar da's misschien een beetje off topic
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: rare geluiden en inhouden
Ik vermoed dat je spruitstuk krom is. Wil wel naar een lange rit. Wanneer hij niet rookt en voor de rest goed rijd kun je prima thuis komen.
Suc6 met thuiskomen.
Gr Edje
Suc6 met thuiskomen.
Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: rare geluiden en inhouden
OK jongens, we zien het wel wat er gebeurd, voor de rest merk ik er weinig aan.
En op de autoroute kan ik constant rijden, niet steeds optrekken enzo.
Ik heb wel eens met een kapotte koppakking langs de weg in frankrijk gestaan en dat was geen pretje om nog een keer mee te maken.
Ik laat het wel horen als ik thuis ben.
Groetjes, Henk
En op de autoroute kan ik constant rijden, niet steeds optrekken enzo.
Ik heb wel eens met een kapotte koppakking langs de weg in frankrijk gestaan en dat was geen pretje om nog een keer mee te maken.
Ik laat het wel horen als ik thuis ben.
Groetjes, Henk
Re: rare geluiden en inhouden
Gisteravond zijn we thuisgekomen.
Vanaf de start waren de geluiden bij ca2000 toeren er weer en soms het inhouden, vooral rond de 1800toeren in z'n 4.
We waren lekker onderweg tot er na ca 600km een piepje afging en het koelwatersymbool ging knipperen.
Shit dachten we en gauw een parkeerplaats op.
Klep open en vloeistof controle, expansietank bijna leeg, olie ok.
Water bij gegooid en verder op weg.
Na ca 100km, piep en lampje knipperen.
Aan de kant, water erbij en verder gereden.
Dit net zo lang tot we thuis aan kwamen.
Wat zou er nu weer aan de hand zijn?
Het vermogen van de auto is normaal, hij rookt niet zwart, hij rookt niet wit, vanmorgen alles weer gepeild, de olie is schoon en ok, de expansie tank staat op het minimum (maar als er een slangetje lek zou zijn, had ik hem wel leeg verwacht, dus ik verlies koelwater met een draaiende motor).
Ik rij al meer dan 12 jaar voor m'n werk met een VW-bus, maar zulke rare dingen heb ik nog nooit meegemaakt.
Jongens, graag advies.
Groetjes, Henk
Vanaf de start waren de geluiden bij ca2000 toeren er weer en soms het inhouden, vooral rond de 1800toeren in z'n 4.
We waren lekker onderweg tot er na ca 600km een piepje afging en het koelwatersymbool ging knipperen.
Shit dachten we en gauw een parkeerplaats op.
Klep open en vloeistof controle, expansietank bijna leeg, olie ok.
Water bij gegooid en verder op weg.
Na ca 100km, piep en lampje knipperen.
Aan de kant, water erbij en verder gereden.
Dit net zo lang tot we thuis aan kwamen.
Wat zou er nu weer aan de hand zijn?
Het vermogen van de auto is normaal, hij rookt niet zwart, hij rookt niet wit, vanmorgen alles weer gepeild, de olie is schoon en ok, de expansie tank staat op het minimum (maar als er een slangetje lek zou zijn, had ik hem wel leeg verwacht, dus ik verlies koelwater met een draaiende motor).
Ik rij al meer dan 12 jaar voor m'n werk met een VW-bus, maar zulke rare dingen heb ik nog nooit meegemaakt.
Jongens, graag advies.
Groetjes, Henk
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: rare geluiden en inhouden
Henk,
Hoewel geen rare geluiden, komt mij het probleem zeer bekend voor. Laatste weken ook ineens veel koelwaterverbruik. Na de tweede keer bijvullen heb ik de bus vrijdag naar de garage gebracht. Ik kreeg later een telefoontje dat er in de motor koelwater in de olie lekt. Nu heb ik van dit soort techniek geen verstand, dus het zal wel. Zal volgende week als hij weer klaar is vragen wat het nu precies is.
Geert
Hoewel geen rare geluiden, komt mij het probleem zeer bekend voor. Laatste weken ook ineens veel koelwaterverbruik. Na de tweede keer bijvullen heb ik de bus vrijdag naar de garage gebracht. Ik kreeg later een telefoontje dat er in de motor koelwater in de olie lekt. Nu heb ik van dit soort techniek geen verstand, dus het zal wel. Zal volgende week als hij weer klaar is vragen wat het nu precies is.
Geert
Re: rare geluiden en inhouden
Hallo,
Waarschijnlijk je waterpomp stuk.
Komt veel vaker voor.
Succes
Waarschijnlijk je waterpomp stuk.
Komt veel vaker voor.
Succes
Re: rare geluiden en inhouden
Lijkt idd op het welbekende waterpompprobleem. Ik heb de pomp vorige week (bij 88.000km) preventief laten vervangen. De dealer keek mij bevreemd aan omdat bij inspectie er geen enkele sprake van in- of uitwendige lekkage was te bespeuren. Toch, juist vanwege de topics hier en elders die € 350,- maar geinvesteerd. Ik ben geen expert maar koelvloestof in de olie geeft mijns inziens risico op lagerschade direct of op termijn indirect.
Overigens had de dealer het over een uitwendig lekslangetj aan of bij de waterpomp die het gelekte koelwater afvoert. Wanneer het om een kleine lekkage gaat en het koelwater goed op bedrijfstemperatuur is en de rijwind geriefelijk langs het blok blaast is de suggestie dat het ook snel verdampt is niet zo'n verkeerde gedachte? Er hoeft dus geen inwendige lekkage te zijn juist omdat jij aangeeft dat de motorolie er schoon uitziet. Meestal is verontreiniging van de motorolie te zien aan sludge op bijvoorbeeld de olievuldop op het kleppendeksel.
Overigens had de dealer het over een uitwendig lekslangetj aan of bij de waterpomp die het gelekte koelwater afvoert. Wanneer het om een kleine lekkage gaat en het koelwater goed op bedrijfstemperatuur is en de rijwind geriefelijk langs het blok blaast is de suggestie dat het ook snel verdampt is niet zo'n verkeerde gedachte? Er hoeft dus geen inwendige lekkage te zijn juist omdat jij aangeeft dat de motorolie er schoon uitziet. Meestal is verontreiniging van de motorolie te zien aan sludge op bijvoorbeeld de olievuldop op het kleppendeksel.
Re: rare geluiden en inhouden
Ok, de waterpomp kan er ook wel bij 
Ik zal eerst eens kijken wat er nog onder de garantie valt, er zijn nog wel wat meer dingen die niet in orde zijn, maar garantie is natuurlijk een groot woord, je bent meer van de goodwill van de garagrehouder afhankelijk, ik laat het jullie wel weten hoe zijn reactie is.
Groetjes, Henk

Ik zal eerst eens kijken wat er nog onder de garantie valt, er zijn nog wel wat meer dingen die niet in orde zijn, maar garantie is natuurlijk een groot woord, je bent meer van de goodwill van de garagrehouder afhankelijk, ik laat het jullie wel weten hoe zijn reactie is.
Groetjes, Henk
- Multivan Generation
- Berichten: 34471
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: rare geluiden en inhouden
Er is destijds een terugroepactie voor geweest..
Misschien iets om in je achterhoofd te houden als je het volle pond moet betalen,
dan zou je het misschien nog op coulance kunnen gooien...

Misschien iets om in je achterhoofd te houden als je het volle pond moet betalen,
dan zou je het misschien nog op coulance kunnen gooien...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: rare geluiden en inhouden
Voor wat gold de terugroepactie?
De waterpomp of het rare geluid met inhouden?
Kan ik dat in ieder geval aankaarten.
Groetjes, Henk
De waterpomp of het rare geluid met inhouden?
Kan ik dat in ieder geval aankaarten.
Groetjes, Henk
- Multivan Generation
- Berichten: 34471
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: rare geluiden en inhouden
waterpomp dacht ik,
maar ik ben geen T5 kenner..
Ik hou het maar bij de T4
maar ik ben geen T5 kenner..
Ik hou het maar bij de T4

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: rare geluiden en inhouden
In je één na laatste reactie lijk je nog al zeker te zijn van je zaak (met het plaatsen van een smiley) maar dat je geen T5 kenner bent blijkt wel want er is geen terugroepactie geweest voor de waterpomp.
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: rare geluiden en inhouden
Bij mij is nu bekend wat het probleem was.
Inderdaad de waterpomp. (91000 km)
Geert
Inderdaad de waterpomp. (91000 km)
Geert