Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storingsmelding

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Storingsmelding

Bericht door Multivan Generation »

remslijtage indicatie betekend dat...

Heel vaak wordt er een foutief signaal voor gegeven terwijl de blokjes nog goed zijn.
Ik had een compleet nieuwe kabelboom onder mijn auto en na 2 maanden ook een melding,
blokken waren nog 80%.

Ik heb het toen maar met Vag com uitgezet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Storingsmelding

Bericht door Roger B. (11)61 »

het is geen (motor)storing en dus komt het niet in het storingsgeheugen en dus lees je het niet met VAGcom....

als je een ruitensproeier niveausensor hebt en die geeft aan dat het reservoir leeg is kom je dat ook nergens in VAGcom tegen.

een onderbreking in de kabel wordt als versleten remblok gezien, en dus melding. kan dus dat er iets geraakt is met wielen wisselen.

de remblokindicatie is met VAGcom in het instrumentenpaneel uit te schakelen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Storingsmelding

Bericht door Rotor »

Je mag aannemen dat de remblokken wel goed zijn, hij is toch net APK gekeurd, wat ook nog kan zijn is de handrem schakelaar.
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Storingsmelding

Bericht door RPS »

Bij mijn Renault Espace ook een keer gehad, nou staan de Renaults erom bekend vreemde electrische storingen te hebben, maar met veiligheid moet je niet spotten. Aangezien ik het overgrote deel van het onderhoud zelf uitvoer en dus ook de boel regelmatig tussen de beurten door controleer wist ik dat het de blokken niet konden zijn. De draad van het remblokdiktecontrolesysteem (zo da's een mooi scrabblewoord :bifun :bifun ) bleek volledig uitgehard te zijn door de invloeden van motorwarmte en pekel dat het spontaan brak bij aanraking. Bij verdere controle bleek er een stukje bloot te liggen en dit gaf de melding blokken op (contact via massa).Omdat de blokken toch twee keer per jaar worden nagekeken en ook nog eens een jaar geleden zijn vernieuwd samen met de schijven, zal het nog wel even duren voordat ze moeten worden vernieuwd, heb dus de draad voorbij de slijtage afgeknipt en afgeblind.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Storingsmelding

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef:
Rotor schreef:Je mag aannemen dat de remblokken wel goed zijn, hij is toch net APK gekeurd, wat ook nog kan zijn is de handrem schakelaar.
VW logica ?
Zou bij een breuk of beschadiging in de kabel naar de handrem schakelaar toch eerder verwachten dat dan het betreffende rode symbool gaat branden ?
En continu de bieper horen .
Dat is ook zo : handrem = rood lichtje
in jouw geval , na het wisselen van de wielen , is de kans groot dat het kabeltje aan de links voorwiel geraakt is ,en nu dus een foutmelding geeft . Gewoon de draadjes daar even controleren , en desnoods terug aan elkaar solderen en waterdicht afsluiten . En anders uitschakelen via Vagcom
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Storingsmelding

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef:aha , is die slijtagesensor uitsluitend linksvoor aanwezig ?
en rechts achter :knipoog

Maar die vooraan gaat wel vaker kapot
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Storingsmelding

Bericht door Roger B. (11)61 »

en alleen een APK betekent niet dat je remblokken nog veel dikte hebben.

Bij de APK worden wielen niet verwijderd, dus moet de keurmeester voelen/kijken of ie kan inschatten of er voering op zit (dikte niet heel erg van belang) verder moet ie netjes recht en voldoende remmen, that's it, kan dus ook met maar 2mm remvoering......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie