Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling ineens kapot?

vragen over de T4
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door emil »

ik ken de bak van de 2.4 niet , maar mijn broer heeft bij z'n 1.9sdi bijna hetzelfde gehad
niet/slecht ontkoppelen en soms best wel goed
ik heb de bak er achterheen ,gehaald alles bekeken bij deze bakken zit ook de cil aan de buitenkant
vlak achter het mechanisme/hevel zat bij die het druklager , dan een lange pin door de prise as
en die drukt op een plaat die de drukgroep vrij drukt, nu zit midden op die plaat een soort klinknagel
waar de pin op drukt , die was er uit ,nieuwe drukplaat gekocht oude "nagel" gezocht , niet te vinden ??
alles in elkaar gezet nog niet koppelen :muur weer bak er onderheen
shit!! nageltje , of stukje ervan, zat tussen de drukvingers/diafragma
misschien is dit bij u ook het geval
maar, dan moet de bak er achterheen
dus mijn advies is , als hetzelfde is ,zoek goed naar de stukjes!!!!!
sucses met :werkaanT4
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

bedankt Emil! Ik ga aan de gang!

Groetjes
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij werkt het bij een T4 niet op dezelfde manier, er zit geen drukpin door de priseas heen volgens mij, maar een gaffel in het koppelingshuis waarop aan het uiteinde het druklager zit (maar ook hier kunnen onderdeeltjes losbreken en klem komen te zitten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

Heb een plek gevonden om te sleutelen. Wordt voor mij de eerste keer. Las op internet dat de wielen, fusees, aandrijfassen e.d. er ook allemaal af moeten om bij de koppeling te komen.

Ik merk tijdens het rijden dat ik wat speling/ruimte heb in stuur/wielen. Nog tips wat ik hier aan zou kunnen doen, als toch alles zo'n beetje eraf ligt?

Het probleem van niet schakelen is trouwens mee te leven door: starten -> schakelen lukt niet -> tien keer pompen met pedaal (druk verandert hierbij niet) -> dan schakelt hij weer fijn. Raar maar waar.

Maar ga toch de hele bende open halen om te kijken wat er mankeert... alle tips zijn welkom!

Bedankt!
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door emil »

als hij na het 10x pompen goed schakeld zal je toch denken aan het hydraulische gedeelte
kan soms een vaag gedoe zijn
een collega heeft met zijn alhambra ook een probleem met de hydr koppeling
hij heeft nergens (zichtbare) lekkage maar na een of 2 dagen werkt de koppeling slecht of
niet meer ... op het werk de ontluchtings pot eraan en dan zit er toch lucht in
dus .... hij zuigt ergens lucht aan ,maar waar ???
sucses
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door RPS »

De o-ring in de cilinder kan stuk zijn waardoor je druk kwijt raakt in de cilinder en geen lekkage ziet, maar de olie zit aan de verkeerde kant van de plunjer.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

Maar dan zou de druk van het pedaal moeten wegvallen toch?
Dat is niet het geval. Het pedaal voelt altijd hetzelfde.
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot? oplossing!!!

Bericht door roelssroyce »

De oplossing van deze kwaal!

Nou, na een tijd doorgereden te hebben (door in de versnelling met koppelingpedaal ingedrukt te starten) tijd en ruimte gevonden om de koppeling te vervangen. Het probleem zat hem in het witte plasticje dat tussen de huls (die om de prise as schuift) en de koppelingsplaat zit. Dit was verbrijzeld en dus kon de stalen getande huls heen en weer bewegen ten opzichte van de plaat, wat niet de bedoeling is.

Nu is alles weer goed dus. Voor de duidelijkheid, het lag niet aan de drukcilinder bij pedaal of op de bak (wel vervangen, maar geen verschil), vandaar dat we de hele koppeling (incl. drukgroep en druklager die er nog prima uitzagen) hebben vervangen. Nu rijdt hij weer geweldig!

Alleen nog probleempje met koelvloeistofniveau indicatie...blijft zenuwachtig~!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door Multivan Generation »

Heb je er misschien een plaatje van gemaakt?
Is altijd nuttig namelijk foto's maken van zo iets---> ook voor anderen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

Heb ik niet gemaakt maar.... als je de koppelingsplaat voor je ziet

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 00&bih=799

dan was het wittige stuk om het hulsje waar de as doorheen gaat kapot.

kortom: bokt je auto in lage toeren, schakel problemen e.d. -> niet motorsteunen vervangen, maar koppeling checken!
Plaats reactie