Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
Hallo,
Bij mijn T4 1.9TD rammelt bij het optrekken vanuit stilstand even een moment alles nogal heftig.
Pennen en rommel in de deurbak enzo. Bij koude motor lijkt het heftiger.
Dit is even een kort moment en als hij eenmaal rolt is dat over.
Dit is al vanaf aanschaf een jaar geleden.
Zijn dat dan 100% zeker de motorsteunrubbers die aan vervanging toe zijn of kan het ook iets anders zijn?
En is het dan verstandig om ook het versnellingsbak-rubber te vervangen of kan dat langer mee?
Hij heeft volgens de teller zo'n 180.000km gelopen.
Ik hoor het graag
Groeten,
Odorf
Bij mijn T4 1.9TD rammelt bij het optrekken vanuit stilstand even een moment alles nogal heftig.
Pennen en rommel in de deurbak enzo. Bij koude motor lijkt het heftiger.
Dit is even een kort moment en als hij eenmaal rolt is dat over.
Dit is al vanaf aanschaf een jaar geleden.
Zijn dat dan 100% zeker de motorsteunrubbers die aan vervanging toe zijn of kan het ook iets anders zijn?
En is het dan verstandig om ook het versnellingsbak-rubber te vervangen of kan dat langer mee?
Hij heeft volgens de teller zo'n 180.000km gelopen.
Ik hoor het graag
Groeten,
Odorf
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
Dat is bij mijn 1.9TD ook een beetje (niet zo heftig) aan de orde.
En ook alleen kort bij koude motor, eenmaal warm de gehele dag geen probleem.
En het lijkt mij geen probleem van de motorsteunen, want dan moet je er, denk ik, ook met warme motor last van hebben.
Mogelijk heeft het toch ook met condens/vocht te maken op de koppeling, want nu het buiten kouder/klammer wordt is het beter merkbaar.
Die van mij nadert nu ook de 180.000 Km, en de koppeling slipt nog steeds niet.
Gerard
En ook alleen kort bij koude motor, eenmaal warm de gehele dag geen probleem.
En het lijkt mij geen probleem van de motorsteunen, want dan moet je er, denk ik, ook met warme motor last van hebben.
Mogelijk heeft het toch ook met condens/vocht te maken op de koppeling, want nu het buiten kouder/klammer wordt is het beter merkbaar.
Die van mij nadert nu ook de 180.000 Km, en de koppeling slipt nog steeds niet.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
soortgelijk probleem bij mij, volgens mijn buurman (zelf monteur bij Ford) kan het aan twee dingen liggen.
meest waarschijnlijke is dat de koppeling een harde laag op het oppervlak heeft gekregen en die dan ongelijkmatig grip heeft (soort van slippen dus) (dit is de lekenvertaling van de " naar leken vertaalde uitleg" van hem) Tip van hem was, probeer eens flink te laten slippen met de handrem erop.
Moet eerlijk zeggen dat het daarna wel iets minder is geworden maar durf niet echt "vol" te gaan met deze truc.
tweede mogelijkheid maar als het alleen met optrekken is minder waarschijnlijk, is speling op de aandrijfassen.
meest waarschijnlijke is dat de koppeling een harde laag op het oppervlak heeft gekregen en die dan ongelijkmatig grip heeft (soort van slippen dus) (dit is de lekenvertaling van de " naar leken vertaalde uitleg" van hem) Tip van hem was, probeer eens flink te laten slippen met de handrem erop.
Moet eerlijk zeggen dat het daarna wel iets minder is geworden maar durf niet echt "vol" te gaan met deze truc.
tweede mogelijkheid maar als het alleen met optrekken is minder waarschijnlijk, is speling op de aandrijfassen.
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
Die "truc" heb ik ook uitgehaald met slippen laten van de koppeling.
Dit ging eigenlijk per ongeluk, toen ik mijn bus op babybruggen zou zetten, met de handrem er nog op.
Het stonk toen wel even behoorlijk, en stond wel op de bruggen.
Maar dat "bokkige gedrag" bij koude motor was er nog.
Gerard
Dit ging eigenlijk per ongeluk, toen ik mijn bus op babybruggen zou zetten, met de handrem er nog op.
Het stonk toen wel even behoorlijk, en stond wel op de bruggen.
Maar dat "bokkige gedrag" bij koude motor was er nog.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
Onze vorige T4 had dat ook, maar dan alleen als ie echt warm was. Dat was dus gewoon een kapotte veer in de koppelingsplaat.
Nou heeft ie het er evengoed gewoon nog 100.000 km mee gedaan...
mvg Rick
Nou heeft ie het er evengoed gewoon nog 100.000 km mee gedaan...
mvg Rick
Re: Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
aha,
Bij mij is het dus OOK als de motor warm is ... alleen niet zo heftig.
En bij mij is het dus alleen bij optrekken in z'n 1.
Truc met handrem en slippende koppeling kan ik natuurlijk eens proberen ...
(maar als je met die truc 'vol' gaat dan fik je volgens mij je koppelingsplaat op )
Maar het is dus NIET een versleten motorsteunrubber begrijp ik??
Het is nogal vervelend iets en hij gaat binnenkort toch naar de garage vandaar dat ik dat eigenlijk ook aan wil laten pakken.
Groeten,
Odorf
Bij mij is het dus OOK als de motor warm is ... alleen niet zo heftig.
En bij mij is het dus alleen bij optrekken in z'n 1.
Truc met handrem en slippende koppeling kan ik natuurlijk eens proberen ...
(maar als je met die truc 'vol' gaat dan fik je volgens mij je koppelingsplaat op )
Maar het is dus NIET een versleten motorsteunrubber begrijp ik??
Het is nogal vervelend iets en hij gaat binnenkort toch naar de garage vandaar dat ik dat eigenlijk ook aan wil laten pakken.
Groeten,
Odorf
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
Ik vermoed dat net WEL de motorsteunen zijn die aan vervanging toe zijn . Die zijn namelijk hydraulisch gedempt , en daar komt nogal eens slijtage op.odorf schreef: Maar het is dus NIET een versleten motorsteunrubber begrijp ik??
Het is nogal vervelend iets en hij gaat binnenkort toch naar de garage vandaar dat ik dat eigenlijk ook aan wil laten pakken.
Groeten,
Odorf
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
Ik heb al eens een steun gezien waar de olie zo uitliep als je hem bewoog, kijk ff checken met lampje en een spiegeltje oid.Pascal-141 schreef:odorf schreef: Ik vermoed dat net WEL de motorsteunen zijn die aan vervanging toe zijn . Die zijn namelijk hydraulisch gedempt , en daar komt nogal eens slijtage op.
Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Re: Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
Zijn de steunen dan altijd hydraulisch gedempt?dijk schreef:Ik heb al eens een steun gezien waar de olie zo uitliep als je hem bewoog, kijk ff checken met lampje en een spiegeltje oid.Pascal-141 schreef:odorf schreef: Ik vermoed dat net WEL de motorsteunen zijn die aan vervanging toe zijn . Die zijn namelijk hydraulisch gedempt , en daar komt nogal eens slijtage op.
Groet Marcel
Ik had het idee dat de steunen van de 1.9 van rubber zijn.
(Deze zijn volgens mij ook een stuk goedkoper.)
Groeten,
Odorf
Re: Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
Ik heb hetzelfde probleem al heel lang gehad en na mijn vakantie naar Italie met de caravan aan de haak was het nog erger geworden.
Ik had voor de vakantie alleen de onderste motor/bak steun vervangen en dat scheelde al heel wat maar deze was na de vakantie compleet op. Ik heb nu de bovenste twee steunen en de onderste opnieuw laten vervangen en het lijkt echt wel of je in een andere auto rijdt zeg!! Dat maakt echt alle verschil. Het schudden bij het optrekken is compleet weg en het motor geluid in de auto is ook gehalveerd. Gewoon die motorsteunen vervangen dus! De steunen kosten ongeveer 60,- E per stuk.
Ik rijdt met een T4 , 1995, 2.4D, 200.000km
Ik had voor de vakantie alleen de onderste motor/bak steun vervangen en dat scheelde al heel wat maar deze was na de vakantie compleet op. Ik heb nu de bovenste twee steunen en de onderste opnieuw laten vervangen en het lijkt echt wel of je in een andere auto rijdt zeg!! Dat maakt echt alle verschil. Het schudden bij het optrekken is compleet weg en het motor geluid in de auto is ook gehalveerd. Gewoon die motorsteunen vervangen dus! De steunen kosten ongeveer 60,- E per stuk.
Ik rijdt met een T4 , 1995, 2.4D, 200.000km
Re: Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
Wat denken jullie, motorsteunen vervangen, kan een beetje handige sleutelaar dat zonder de garage op te zoeken of beter in een garage laten doen?koosc schreef:Ik heb hetzelfde probleem al heel lang gehad en na mijn vakantie naar Italie met de caravan aan de haak was het nog erger geworden.
Ik had voor de vakantie alleen de onderste motor/bak steun vervangen en dat scheelde al heel wat maar deze was na de vakantie compleet op. Ik heb nu de bovenste twee steunen en de onderste opnieuw laten vervangen en het lijkt echt wel of je in een andere auto rijdt zeg!! Dat maakt echt alle verschil. Het schudden bij het optrekken is compleet weg en het motor geluid in de auto is ook gehalveerd. Gewoon die motorsteunen vervangen dus! De steunen kosten ongeveer 60,- E per stuk.
Ik rijdt met een T4 , 1995, 2.4D, 200.000km
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Re: Alles rammelt bij optrekken 1.9TD
Is makkelijk zelf te doen bij een 1.9 zijn ook gewoon van rubber. kant voor kant doen onderplaat effe er onderweg halen. en blok steunen met krik onder je carter. Even iets van bescherming er tussen doen (stuk rubber of dergelijke)
Krik onder blok beetje spanning 1e steun losdraaien, krik zakken motersteun vervangen en krik weer om hoog. eventueel ff met 2 man zodat de ene blok beetje kan heen en weer schuiven.
Krik onder blok beetje spanning 1e steun losdraaien, krik zakken motersteun vervangen en krik weer om hoog. eventueel ff met 2 man zodat de ene blok beetje kan heen en weer schuiven.
RUBBEREXPRESS