Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Startprobleem...
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:15
Startprobleem...
Hallo Weetjewellers,
Mijn mooie rooie bus start niet meer :-(
Al een tijdje ging het moeizamer met starten, en nu het echt koud is, lukt het helemaal niet meer.
(De afgelopen tijd ook na moeizaam starten een blauwe wolk uit de uitlaat en moeizaam lopen, maar met choke dan toch nog vlotjes)
Het gaat om een T4, 1.9 TD uit 1996 met ABL motor.
Ik heb gecontroleerd of er brandstof is, door één van de brandstoftoevoerleidingen een beetje los te draaien en te proberen te starten. De moer van de leiding wordt nat van de diesel, dus ik neem aan dat er brandstof is..
Ik heb gestart met een hulp om uit te sluiten dat het de accu is, maar ook dat mocht niet baten.
Wel draaien van de startmotor, maar niet aanslaan. Na een tijdje maakte de startmotor ook rare geluiden. Ik kan me herinneren dat ik hetzelfde had toen mijn accu aan vervanging toe was. Of zou het toch aan mijn startmotor kunnen liggen???
De gloeibougies verdacht ik eigenlijk het eerst. Dus ik nieuwe gekocht, maar dat lukt me niet zonder de halve inhoud van het motorvak leeg te halen... Helaas. Geen klusje voor buiten met een gevoelstemperatuur van -15.... Wel nog doorgemeten, en met 1,4 Ohm op de meter lijkt dat goed. Hoewel? Als er 4 parallel geschakeld zijn, zou de weerstand weer lager moeten zijn toch??? Over een enkele nieuwe gloeibougie meet ik 1,4 Ohm in ieder geval... Zou het dus zijn dat er 1 het nog doet en er 4 defect zijn? Of zijn ze elektrisch geisoleerd van elkaar???
De meest rechtse zekering bleek kapot te zijn (10A), dus die vervangen, maar dat mocht niet helpen. Iemand enig idee waar die voor is???
Zou het nog aan een relay ofzo kunnen liggen??? Ik heb iets gelezen over relais 109, maar die zit er bij mij niet in volgens mij...
Iemand nog tips om verder te zoeken? Is er een mogelijkheid om te starten zonder de gloeibougies te gebruiken of te vervangen? Aantrekken/slepen ofzo misschien? Wat zou het anders nog kunnen zijn???
Alle ideeen zijn welkom!!!
Hartelijke groet!
Gerben
Mijn mooie rooie bus start niet meer :-(
Al een tijdje ging het moeizamer met starten, en nu het echt koud is, lukt het helemaal niet meer.
(De afgelopen tijd ook na moeizaam starten een blauwe wolk uit de uitlaat en moeizaam lopen, maar met choke dan toch nog vlotjes)
Het gaat om een T4, 1.9 TD uit 1996 met ABL motor.
Ik heb gecontroleerd of er brandstof is, door één van de brandstoftoevoerleidingen een beetje los te draaien en te proberen te starten. De moer van de leiding wordt nat van de diesel, dus ik neem aan dat er brandstof is..
Ik heb gestart met een hulp om uit te sluiten dat het de accu is, maar ook dat mocht niet baten.
Wel draaien van de startmotor, maar niet aanslaan. Na een tijdje maakte de startmotor ook rare geluiden. Ik kan me herinneren dat ik hetzelfde had toen mijn accu aan vervanging toe was. Of zou het toch aan mijn startmotor kunnen liggen???
De gloeibougies verdacht ik eigenlijk het eerst. Dus ik nieuwe gekocht, maar dat lukt me niet zonder de halve inhoud van het motorvak leeg te halen... Helaas. Geen klusje voor buiten met een gevoelstemperatuur van -15.... Wel nog doorgemeten, en met 1,4 Ohm op de meter lijkt dat goed. Hoewel? Als er 4 parallel geschakeld zijn, zou de weerstand weer lager moeten zijn toch??? Over een enkele nieuwe gloeibougie meet ik 1,4 Ohm in ieder geval... Zou het dus zijn dat er 1 het nog doet en er 4 defect zijn? Of zijn ze elektrisch geisoleerd van elkaar???
De meest rechtse zekering bleek kapot te zijn (10A), dus die vervangen, maar dat mocht niet helpen. Iemand enig idee waar die voor is???
Zou het nog aan een relay ofzo kunnen liggen??? Ik heb iets gelezen over relais 109, maar die zit er bij mij niet in volgens mij...
Iemand nog tips om verder te zoeken? Is er een mogelijkheid om te starten zonder de gloeibougies te gebruiken of te vervangen? Aantrekken/slepen ofzo misschien? Wat zou het anders nog kunnen zijn???
Alle ideeen zijn welkom!!!
Hartelijke groet!
Gerben
Re: Startprobleem...
met de zoekfunctie was je vast veel verder gekomen dat dit alleen, zelfde vragen had ik namelijk een maand geleden ongeveer ;) , maar vooruit
Met een startkabel de + van de accu max 15 sec tegen de spanningsrail van de gloeipluggen houden en gelijk daarna starten, gaat dat soepel dan is het probleem het relais, nummer voor de 1.9 weet ik niet uit mijn hoofd. groot met dacht 5 contacten, zwart of groen van kleur, in het vak links onder dashboard.
stottert hij nog steeds, gloeipluggen zeer waarschijnlijk.
Met je verhaal over starten met choke en blauwe walm is volgens mij een bevestiging voor een (of meer) kapotte of slechte gloeiplug.
Een startmotor die gekke geluiden gaat maken,.... ik heb die van mij ook gesloopt met toch proberen te starten in deze situatie....
succes
Met een startkabel de + van de accu max 15 sec tegen de spanningsrail van de gloeipluggen houden en gelijk daarna starten, gaat dat soepel dan is het probleem het relais, nummer voor de 1.9 weet ik niet uit mijn hoofd. groot met dacht 5 contacten, zwart of groen van kleur, in het vak links onder dashboard.
stottert hij nog steeds, gloeipluggen zeer waarschijnlijk.
Met je verhaal over starten met choke en blauwe walm is volgens mij een bevestiging voor een (of meer) kapotte of slechte gloeiplug.
Een startmotor die gekke geluiden gaat maken,.... ik heb die van mij ook gesloopt met toch proberen te starten in deze situatie....
succes
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Re: Startprobleem...
Klopt iets niet,je hebt het over een 1.9, maar ook over het halve "motorvak" leeghalen om de gloeiers te vervangen?Lijkt me niet bij een 1.9.
En er ééntje gemeten...dus de andere 4 ? stuk??
Denk dat er toch een 5 cilinder inzit...en dat is géén 1.9 n heb je de zekering in de motorruimte al gechekt?
grtz.Harry
En er ééntje gemeten...dus de andere 4 ? stuk??
Denk dat er toch een 5 cilinder inzit...en dat is géén 1.9 n heb je de zekering in de motorruimte al gechekt?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Startprobleem...
Is je linkerdeurschakelaar niet stuk?
Als deze niet werkt (binnenverlichting controle) gloeit hij ook niet.
Als deze niet werkt (binnenverlichting controle) gloeit hij ook niet.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:15
Re: Startprobleem...
Bedankt voor de reacties so far!
Ok, even wat aanvullingen:
Ik heb echt een 1.9 TD ABL motor. check mijn kenteken VJ-XB-64. 4 cylinder dus...
Vanmiddag heb ik een poging gedaan om de gloeipluggen te demonteren, maar ik krijg niet eens de strip met de voeding eraf...
Ik heb wel de radiateur gekanteld, wat natuurlijk meer ruimte geeft, maar door de brandstoftoevoerleidingen, de pomp en de retourleidingen kon ik er niet goed bij. Ik weet niet of de pomp er perse af moet hiervoor, en ik weet niet hoe ik de pomp eraf krijg... (En de auto staat ongeveer in het open veld in de wind, en dat was wel wat frisjes voor een sleutelklus....)
Waar zit welke zekering in de motorruimte en wat doet ie?
Ok, even wat aanvullingen:
Ik heb echt een 1.9 TD ABL motor. check mijn kenteken VJ-XB-64. 4 cylinder dus...
Vanmiddag heb ik een poging gedaan om de gloeipluggen te demonteren, maar ik krijg niet eens de strip met de voeding eraf...
Ik heb wel de radiateur gekanteld, wat natuurlijk meer ruimte geeft, maar door de brandstoftoevoerleidingen, de pomp en de retourleidingen kon ik er niet goed bij. Ik weet niet of de pomp er perse af moet hiervoor, en ik weet niet hoe ik de pomp eraf krijg... (En de auto staat ongeveer in het open veld in de wind, en dat was wel wat frisjes voor een sleutelklus....)
Waar zit welke zekering in de motorruimte en wat doet ie?
Re: Startprobleem...
In de motorruimte zit een 50A zekering voor het gloeisysteem,in een klein zwart kastje.
En zoals Bert al zei,zet een startkabel rechtstreeks van de accu op de spanningrails van de gloeiers,kijk wat ie dan doet.
En Zoals Harry 62 al zei,het gloeien bij de ABL werkt via de deurschakelaar....
grtz.Harry
En zoals Bert al zei,zet een startkabel rechtstreeks van de accu op de spanningrails van de gloeiers,kijk wat ie dan doet.
En Zoals Harry 62 al zei,het gloeien bij de ABL werkt via de deurschakelaar....
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Startprobleem...
Het voor gloeien werkt via deurschakelaar maar ook gloeit die via de contact slot.Harry 341 schreef:In de motorruimte zit een 50A zekering voor het gloeisysteem,in een klein zwart kastje.
En zoals Bert al zei,zet een startkabel rechtstreeks van de accu op de spanningrails van de gloeiers,kijk wat ie dan doet.
En Zoals Harry 62 al zei,het gloeien bij de ABL werkt via de deurschakelaar....
grtz.Harry
Gewoon een man laten gloeien ander ff meten of er spanning op komt.
RUBBEREXPRESS
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Startprobleem...
Haal de brandstof leidingen weg, ruimte te over!!!
René
René
Re: Startprobleem...
heb een tijd geleden hetzelfe gedaan bij mijn bus als je de leidingen van de verstuivers haal kun je erbij niet makkelijk maar ja.
het relais kun je eenvoudig vinden door de bus op contact te zetten het relais schakeld dan in is eenvoudig te horen welke dat is
als hij het doet uiteraard.
in dezelfde ruimte als waar de accu zit alleen dan bij de koplamp zit een zwart kastje
als je deze opent zit daar de zekering voor de gloeiers.
het relais kun je eenvoudig vinden door de bus op contact te zetten het relais schakeld dan in is eenvoudig te horen welke dat is
als hij het doet uiteraard.
in dezelfde ruimte als waar de accu zit alleen dan bij de koplamp zit een zwart kastje
als je deze opent zit daar de zekering voor de gloeiers.
als het maar rijd stinkt en rookt
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:15
Re: Startprobleem...
Uiteindelijk door de garage laten doen, waar ze ongeveer 4 uur bezig zijn geweest met 4 gloeibougies... Blij dat ik het heb laten doen.
En bleek de accu het ook begeven te hebben :-(
Volgende lijkt de startmotor te worden, maar voorlopig doet ie het nog :-)
Er ook achter gekomen waar de kapotte zekering van was: De aansteker. Dat heb je als je niet rookt, dan mis je dat niet :-D
Hartelijke weetjewelgroet!
En bleek de accu het ook begeven te hebben :-(
Volgende lijkt de startmotor te worden, maar voorlopig doet ie het nog :-)
Er ook achter gekomen waar de kapotte zekering van was: De aansteker. Dat heb je als je niet rookt, dan mis je dat niet :-D
Hartelijke weetjewelgroet!
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Startprobleem...
4 uur
voor 4 goeiers bij de garage?
Ik zelf heb dat pokkeklusje vorige winter ook buiten op straat gedaan, was echter met 2 1/2 uur klaar.
Heb toen een verstuiverleiding losgehad, om er bij te kunnen.
Het lastigste zijn die kleine p#kke moertjes met koude vingers.
Gerard

Ik zelf heb dat pokkeklusje vorige winter ook buiten op straat gedaan, was echter met 2 1/2 uur klaar.
Heb toen een verstuiverleiding losgehad, om er bij te kunnen.
Het lastigste zijn die kleine p#kke moertjes met koude vingers.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


Re: Startprobleem...
Lijkt mij ook dat ze je een 'oor aangenaait' hebben
Valt mee dat ze je niet meer aangesmeerd hebben dan gloeiers en een een accu.


Valt mee dat ze je niet meer aangesmeerd hebben dan gloeiers en een een accu.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56
Re: Startprobleem...
Goede hulp bij die kleine moertjes van de gloeiers is even een lange dunne schroeven draaier tegen een magneet houden, moertjes draai je dan heel simpel op de gloeiers..
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Startprobleem...
Precies zo heb ik het uiteindelijk ook gedaan m.b.v een magneet pen.
Moertje op de kop van de magneet pen, en erop draaien.
Ook makkelijk is postelastiek om de pols en ring/steek sleutel, dan valt niet steeds je sleutel uit je kla....
Gerard

Moertje op de kop van de magneet pen, en erop draaien.
Ook makkelijk is postelastiek om de pols en ring/steek sleutel, dan valt niet steeds je sleutel uit je kla....
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

