Hallo,
Ik ben hier nieuw en wil jullie graag een probleempje voorleggen. We hadden en T4 2.5TDI uit 99. Deze verkocht en nu een andere T4 2.5TDI uit 2003 gekocht. De nieuwe bus stuurt veel lichter dan de oude. Soms denk ik wel eens haast te licht voor zo'n zwaar voertuig. In de sneeuw was het rijgedrag lang niet zo zeker als met de oude bus. In een randje sneeuw langs de weg of in de berm begint de bus vreemd gedrag te vertonen. Bijna slippen en overdreven stuurreactie waardoor ik te veel naar links ging. Het lijkt alsof er iets niet in orde is met de bus. Wie heeft er een suggestie wat en of er iets zou kunnen zijn?
Groet
Albert
PS een fotootje van de bus volgt binnenkort. Hij is nu wel erg vies
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
lichte besturing
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: lichte besturing
Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat je de wielen-banden niet hebt meegenomen van de 99 T4 naar de 2003 T4.
Maar de banden alleen al kunnen zo´n groot verschil maken in deze dat vergelijken bijna niet kan.
En dan hebben we het nog niet eens over de staat van bv stuur en-of fuseekogels, uitlijning etc.
Maar de banden alleen al kunnen zo´n groot verschil maken in deze dat vergelijken bijna niet kan.
En dan hebben we het nog niet eens over de staat van bv stuur en-of fuseekogels, uitlijning etc.
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Groeten van Wim
![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: lichte besturing
AlbertP schreef:Hallo,
Ik ben hier nieuw en wil jullie graag een probleempje voorleggen. We hadden en T4 2.5TDI uit 99. Deze verkocht en nu een andere T4 2.5TDI uit 2003 gekocht. De nieuwe bus stuurt veel lichter dan de oude. Soms denk ik wel eens haast te licht voor zo'n zwaar voertuig. In de sneeuw was het rijgedrag lang niet zo zeker als met de oude bus. In een randje sneeuw langs de weg of in de berm begint de bus vreemd gedrag te vertonen. Bijna slippen en overdreven stuurreactie waardoor ik te veel naar links ging. Het lijkt alsof er iets niet in orde is met de bus. Wie heeft er een suggestie wat en of er iets zou kunnen zijn?
Groet
Albert
PS een fotootje van de bus volgt binnenkort. Hij is nu wel erg vies
Er hoeft niet persé iets mis te zijn met de stuurinrichting . Heb zelf al veel T4's gehad , en er zit vaak wel verschil in de stuurbekrachtiging , de ene gaat "zwaarder" dan de andere , ondanks zelfde uitvoering of banden enz ...
Volgens mij zit er gewoon verschil in de pompen (verschil in debiet of druk of zo) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: lichte besturing
Heb ik ook gehad van mijn oude T4 naar niewere versie, is even wennen.Na een tijd is het gewoontjes.Wel makkelijk.
Radjin
Radjin
Re: lichte besturing
Er zitten inderdaad veel verschillen in stuuroverbrengingen. Zoveel factoren die invloed hebben: uitlijning, verschil in weerstand door stuurgewrichten, diameter stuurwiel, bandenmaat, debiet/druk pomp...
Bij m'n oude 2.4/bj94 eens een nieuwe stuurpompgeplaatst en het ging ineens supervlot. M'n nieuwe 2003 ging dan weer iets zwaarder maar dat komt door dat kleine stuur volgens mij. Ik vind ook dat de casterinstelling veel invloed heeft, want dat stond van m'n nieuwe in 't begin te steil, net niet binnen tolerantie en die stuurde ook heel direct. Ik heb die een ferm stuk laten verzetten en dat stuurde direct veel aangenamer.
Als het echt raar aanvoelt laat een keer naar de uitlijning kijken bij een goeie specialist ter zake en leg hem je problemen uit. En dan bedoel ik een garagist die enkel ophangingen en remmen doet.
greetz
Bij m'n oude 2.4/bj94 eens een nieuwe stuurpompgeplaatst en het ging ineens supervlot. M'n nieuwe 2003 ging dan weer iets zwaarder maar dat komt door dat kleine stuur volgens mij. Ik vind ook dat de casterinstelling veel invloed heeft, want dat stond van m'n nieuwe in 't begin te steil, net niet binnen tolerantie en die stuurde ook heel direct. Ik heb die een ferm stuk laten verzetten en dat stuurde direct veel aangenamer.
Als het echt raar aanvoelt laat een keer naar de uitlijning kijken bij een goeie specialist ter zake en leg hem je problemen uit. En dan bedoel ik een garagist die enkel ophangingen en remmen doet.
greetz
- Multivan Generation
- Berichten: 33914
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: lichte besturing
Bij ons is na het vervangen van de bovenste en onderste fuseekogels,
de auto ook lichter gaan sturen.
Wat onder andere ook invloed heeft is: verlaging, bandenmaat, bandenspanning, uitlijning.
de auto ook lichter gaan sturen.
Wat onder andere ook invloed heeft is: verlaging, bandenmaat, bandenspanning, uitlijning.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...