EdwinBk schreef:Pascal-141 schreef:EdwinBk schreef:Ik wil bij mijn volgende bus toch wel iets meer te vertellen hebben.
Wie kan mij enig advies geven

Wil je in je T5 meer vermogen dan in je huidige T4 , dan zul je toch naar een 174PK versie moeten uitkijken , want de 130pk in de T5 heeft nagenoeg ongeveer dezelfde trekkracht dan een 102pk in een T4 . Nochtans heeft de 130pk T5 meer koppel , maar het voelt gewoon hetzelfde aan als de 102pk T4 . Vooral bij het trekken van aanhangwagens .
Hoi,Pascal, Dat vind ik toch wel raar, 130 pk inplaats van 102. Dit moet toch een beter koppel geven ? Als het prijsverschil met de 174 pk niet zo heel erg groot is kies ik daar natuurlijk voor maar het moet wel nut hebben.
Tja , een T5 weegt al snel 300kg zwaarder dan een T4 in vergelijkbare uitvoering. Mijn T5 woog leeg 1970kg , mijn T4 woog leeg 1650kg .Allebei KWB met 2 zitplaatsen . De T4 had een houten plaat op de bodem van 18mm dik over de gehele laadruimte , de T5 heeft een houten plaat van slechts 12mm over de gehele laadruimte .(Dus toch wel een lichtere plaat)en toch is die T5 zoveel zwaarder , en ja , 300kg , dat voel je hoor
Een ander verhaal : een paar jaar geleden , toen we terug naar huis reden komende van het 60-jaar Transporter Evenement in Hannover , waren we met een groepje Transporters . We wilden wel eens proberen wat het verschil was tussen onze auto's op de Autobahn . Vanaf een parking reden we allen achter elkaar de snelweg op , ik met mijn toenmalige zilverkleurige T4 KWB met 102pk (niet gechipt)en toch nogal wat gewicht mee (tent , 2 elektr.frigoboxen , stroomgroep,jerrycan benzine,enz) , en mijn vriend reed met een T5 LWB , een 174PK uitvoering (niet gechipt) en tot 150km/u raakte hij goed met mij mee , maar kon me toch niet voorbij . Eens boven de 160km/u ging het bij mij wat langzamer tot +/-185km/u , en de 174pk T5 ging toen me nog net voorbij , tot hij +/- 195km/u deed . Dus het verschil was wel miniem , ondanks dat hij toch 72pk extra zou moeten hebben ...
En dit verhaal is niet uit de lucht gegrepen , want ook Raf (zit hier ook op het forum)reed achter ons aan (met zijn gechipte 102Pk T4 ) Hij kan dit bevestigen.