Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koude motor op zijn donder geven...
Koude motor op zijn donder geven...
Vandaag reed ik na een vervelend voorval behoorlijk gefrustreerd weg in mijn T5. Nu zal ik om welke reden dan ook nooit en te nimmer een gevaar op de weg worden of achterlijke capriolen uithalen. Toch kon ik het niet laten om een paar keer stevig op te trekken bij het verkeerslicht en bij het invoegen op de snelweg het busje even goed op z'n donder te geven.
Eenmaal thuis gekomen realiseerde ik mij dat de motor amper warm heeft kunnen worden maar toch een paar keer goed tot het uiterste is gedreven. Nu vroeg ik mij af welke gevolgen dit kan hebben en welke motoronderdelen hier het meeste onder zullen lijden.
Nu zal dit incidenteel zijn en geen gevolgen hebben maar wat zouden mogelijke consequenties kunnen zijn?
Groet,
Rick
Eenmaal thuis gekomen realiseerde ik mij dat de motor amper warm heeft kunnen worden maar toch een paar keer goed tot het uiterste is gedreven. Nu vroeg ik mij af welke gevolgen dit kan hebben en welke motoronderdelen hier het meeste onder zullen lijden.
Nu zal dit incidenteel zijn en geen gevolgen hebben maar wat zouden mogelijke consequenties kunnen zijn?
Groet,
Rick
Re: Koude motor op zijn donder geven...
Hoewel je je eigen tegenspreekt qua rijgedrag,denk ik dat je de levensduur van de motor bekort,en je wel
een beetje geduld moet kweken.
Maarre,succes er mee.

een beetje geduld moet kweken.
Maarre,succes er mee.

Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Koude motor op zijn donder geven...
Als je blok koud is en de olie nog dik, dan is alles wat gevoeliger voor slijtage!! Wanneer je dit te vaak doet kan je in de loop van de tijd vaker olie moeten tanken inplaats van diesel.
De blokken kunnen opzicht redelijk wat hebben, als je vlakbij een snelweg woont moet je motor ook direkt aan de bak. Maar wel met verstand, niet direkt vol de kickdown gebruiken bijvoorbeeld.
Ik heb een extra koelvloeistofverwarmer, dan is hij wel eerder op temperatuur, weet niet of jij dat hebt?
De blokken kunnen opzicht redelijk wat hebben, als je vlakbij een snelweg woont moet je motor ook direkt aan de bak. Maar wel met verstand, niet direkt vol de kickdown gebruiken bijvoorbeeld.
Ik heb een extra koelvloeistofverwarmer, dan is hij wel eerder op temperatuur, weet niet of jij dat hebt?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
- henkiepenkie
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
- Locatie: ruinen
- Contacteer:
Re: Koude motor op zijn donder geven...
of,
je begint met, niet kwaad worden op je meissie als er WEER een broodje pindakaas in je trommeltje zit.
ze bedoeld het goed hoor, ze heeft het beste met je voor!
gewoon, rustig blijven, een keer diep adem halen, denken aan die mooie tijd, en rustig wegrijden!
groetjes,
Henkiepenkie
je begint met, niet kwaad worden op je meissie als er WEER een broodje pindakaas in je trommeltje zit.
ze bedoeld het goed hoor, ze heeft het beste met je voor!
gewoon, rustig blijven, een keer diep adem halen, denken aan die mooie tijd, en rustig wegrijden!

groetjes,
Henkiepenkie
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Re: Koude motor op zijn donder geven...
Wat onderhevig is aan extra slijtage bij koude motor :
cilinders (het motorblok zelf dus, aangezien dit blok geen vervangbare cilinders heeft)
compressieringen (voor de belgen zijn dat de segmenten)
de olieschraapveren (de onderste segmenten) die zorgen dat de cilinders net voldoende gesmeerd en gekoeld worden om de compressieringen niet te doen "vastlopen"
de lagers van de krukas daar waar de krukas gelagerd is in het blok en waar de lagers van de drijfstangen vast zitten aan deze krukas.
de nokkenas ter hoogte van de contactvlakken in de cilinderkop en de contactvlakken waar de tuimelaars en de hydraulische klepstoters elkaar "raken"
de opening en de sluiting van de kleppen die niet optimaal gebeurd door het feit dat de olie koud is en dus de hydraulische klepstoters niet optimaal functioneren, waardoor slechte verbranding ontstaat.
Alle draaiende onderdelen die worden gesmeerd met motorolie,zoals je brandstofpomp enz...
Ook de versnellingsbak (de boite vitesse (B) ) word slecht gesmeerd door de versnellingsbakolie die al even koud is als de rest van de auto ! Is het buiten -5 dan is de olie ook -5 !!!
Conclusie : Al is je vrouw voor de zoveelste keer vreemd gegaan , al is je huis voor de 3e keer afgebrand, je zoon heeft verklaard dat ie homo is; je dochter een ontzettelijk grote tatoeage op haar linkerwang heeft gezet, je voor de achtiende keer word ontslagen, je het in je broek hebt gedaan, of what the f..k er allemaal kan misgaan in het leven ............. rij rustig weg en laat je motor op temperatuur komen (en daarmee ook al de rest).
(Maar dat wisten jullie al)
John.
cilinders (het motorblok zelf dus, aangezien dit blok geen vervangbare cilinders heeft)

compressieringen (voor de belgen zijn dat de segmenten)

de olieschraapveren (de onderste segmenten) die zorgen dat de cilinders net voldoende gesmeerd en gekoeld worden om de compressieringen niet te doen "vastlopen"

de lagers van de krukas daar waar de krukas gelagerd is in het blok en waar de lagers van de drijfstangen vast zitten aan deze krukas.

de nokkenas ter hoogte van de contactvlakken in de cilinderkop en de contactvlakken waar de tuimelaars en de hydraulische klepstoters elkaar "raken"

de opening en de sluiting van de kleppen die niet optimaal gebeurd door het feit dat de olie koud is en dus de hydraulische klepstoters niet optimaal functioneren, waardoor slechte verbranding ontstaat.

Alle draaiende onderdelen die worden gesmeerd met motorolie,zoals je brandstofpomp enz...

Ook de versnellingsbak (de boite vitesse (B) ) word slecht gesmeerd door de versnellingsbakolie die al even koud is als de rest van de auto ! Is het buiten -5 dan is de olie ook -5 !!!



Conclusie : Al is je vrouw voor de zoveelste keer vreemd gegaan , al is je huis voor de 3e keer afgebrand, je zoon heeft verklaard dat ie homo is; je dochter een ontzettelijk grote tatoeage op haar linkerwang heeft gezet, je voor de achtiende keer word ontslagen, je het in je broek hebt gedaan, of what the f..k er allemaal kan misgaan in het leven ............. rij rustig weg en laat je motor op temperatuur komen (en daarmee ook al de rest).


John.
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Koude motor op zijn donder geven...
Die nieuwe blokken kunnen deze actie's veel beter hebben en slijten ook 20% minder
Want die hebben maar 4 pitten
Want die hebben maar 4 pitten

Re: Koude motor op zijn donder geven...
Ik denk dat bij de "oude motortypes" de nokkenas en de pompverstuivers het zwaarst te lijden hebben. Schade aan deze onderdelen komt vaker voor dan versleten krukas- en drijfstanglagers. Vroegtijdig versleten zuigers en cilinders komt nog minder voor
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Koude motor op zijn donder geven...
Ik denk dat van één keer zón actie er niet veel gevolgen komen!
Maar ik zou het niet te vaak doen als ik je was.
Wel heel begrijpelijk trouwens,iedereen heeft wel eens last van een kort lontje,(al zegt die van niet)

Maar ik zou het niet te vaak doen als ik je was.
Wel heel begrijpelijk trouwens,iedereen heeft wel eens last van een kort lontje,(al zegt die van niet)




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Koude motor op zijn donder geven...
Daar heb ik nou nooit last van Harry 

- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Koude motor op zijn donder geven...
Springlonten 

VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: Koude motor op zijn donder geven...
lort kontje... 

Re: Koude motor op zijn donder geven...
En zo kreeg dit topic een zeer interessante ende hilarische wending!
Heren, mijn complimenten!

Heren, mijn complimenten!
Re: Koude motor op zijn donder geven...
Hoe lang duurt het voor de olie warm is?
Re: Koude motor op zijn donder geven...
als je de autosleutels op je nachtkastje liggen kan het best lang duren voor dat hij warm is




-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Re: Koude motor op zijn donder geven...
Mijn T5 heb ik in 2004 gekregen en rij daar nog steeds dagelijks in.
Ik ben vanaf het begin niet zo,n gentleman geweest voor het blokje en trap hem altijd te snel tot de bodem.
Gevolg is 1 liter olie op ongeveer 8000 kilometer.
Qua mankementen 1 turbo , verder niks.
Ik vind dat niet gek.
Dus een keer te vroeg planken maakt volgens mij niks uit.
Ik ben vanaf het begin niet zo,n gentleman geweest voor het blokje en trap hem altijd te snel tot de bodem.
Gevolg is 1 liter olie op ongeveer 8000 kilometer.
Qua mankementen 1 turbo , verder niks.
Ik vind dat niet gek.
Dus een keer te vroeg planken maakt volgens mij niks uit.