Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
LMM (buis versie) schoon maken
LMM (buis versie) schoon maken
Hallo,
Mijn LMM is aan vervanging toe, zojuist er even uitgehaald, jammer genoeg is het er één van het oudere type waarin de LMM vast zit in een buis . Het gaas in de buis geeft zwart af als je er met je vinger overheen gaat. Dus de LMM zelf zal ook flink vervuild zijn. Met dit type vraag ik mij af of deze met bijvoorbeeld remolie o.i.d is schoon te maken. Onderdompelen in wat dan ook lijkt mij zowiezo ook niet verstandig omdat er volgens mij elektronica onder het deksel zit. Wie heeft er een idee om het ding schoon te maken?
Mijn LMM is aan vervanging toe, zojuist er even uitgehaald, jammer genoeg is het er één van het oudere type waarin de LMM vast zit in een buis . Het gaas in de buis geeft zwart af als je er met je vinger overheen gaat. Dus de LMM zelf zal ook flink vervuild zijn. Met dit type vraag ik mij af of deze met bijvoorbeeld remolie o.i.d is schoon te maken. Onderdompelen in wat dan ook lijkt mij zowiezo ook niet verstandig omdat er volgens mij elektronica onder het deksel zit. Wie heeft er een idee om het ding schoon te maken?
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM (buis versie) schoon maken
Heb dezelfde,
Gaasje aan 1 kant loshalen, zou luchtfilterkant doen is veiliger.
Daarna neem ik remmenreiniger en spuit het schoon, daarna remmenreiniger met een fijne en niet te hoge tandenborstel ook bij het element doe ik dat.
Succes
Gaasje aan 1 kant loshalen, zou luchtfilterkant doen is veiliger.
Daarna neem ik remmenreiniger en spuit het schoon, daarna remmenreiniger met een fijne en niet te hoge tandenborstel ook bij het element doe ik dat.
Succes
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: LMM (buis versie) schoon maken
dat klinkt goed en is goed te doen.... heb je daarna ook werkelijk verschil gemerkt?
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM (buis versie) schoon maken
Laat ik het zo zeggen, merk het verschil met een Diode bij inkomen turbo niet echt (-" (Diode zorgt altijd voor max dieselinspuiting, LMM reguleert dat juist)
Als je toch wilt vervangen, probeer het, vind je het niet voldoende dan kan je altijd nog vervangen.
Als je toch wilt vervangen, probeer het, vind je het niet voldoende dan kan je altijd nog vervangen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: LMM (buis versie) schoon maken
met vag-com is het exact te meten, ik ben benieuwd of het verschil maakt.
Laatst gewijzigd door califloor op 04 mar 2011, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM (buis versie) schoon maken
Heb daar nooit de tijd voor genomen maar wel leuk inderdaad om te controleren en ff posten dan.califloor schreef:mag vag-com is het exact te meten, ik ben benieuwd of het verschil maakt.
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: LMM (buis versie) schoon maken
Wat je niet meet met VAG-COM is de reactiesnelheid van de luchtmassameter. Dat komt omdat de verbinding tussen de ECU van de auto en je laptop/compter met ca 3 metingen per seconde verloopt.
Luchtmassameters halen vaak de maximale waarde nog wel, maar reageren te traag (slijtage van de warmtefilm of PTC knoopjes) Probleem is dan dat bij acceleren te kort wordt ingespoten en dat merk je in vermogen. Dit kun je alleen met een scoop meten en zichtbaar maken, direct op de luchtmassameter aangesloten.
Ik heb voor de gein ooit een ouwe en een nieuwe in serie op een motor gemonteerd, puur om te kijken of hier verschil in zit. Helaas heb ik de grafiek niet meer, maar het was een flink verschil. De eindwaarde bij volgas bleek de oude nog wel te halen, maar veel trager dan de nieuwe.
Benzinemotoren reageren nog veel gevoelliger op een slechte luchtmassameter dan een diesel.
Luchtmassameters halen vaak de maximale waarde nog wel, maar reageren te traag (slijtage van de warmtefilm of PTC knoopjes) Probleem is dan dat bij acceleren te kort wordt ingespoten en dat merk je in vermogen. Dit kun je alleen met een scoop meten en zichtbaar maken, direct op de luchtmassameter aangesloten.
Ik heb voor de gein ooit een ouwe en een nieuwe in serie op een motor gemonteerd, puur om te kijken of hier verschil in zit. Helaas heb ik de grafiek niet meer, maar het was een flink verschil. De eindwaarde bij volgas bleek de oude nog wel te halen, maar veel trager dan de nieuwe.
Benzinemotoren reageren nog veel gevoelliger op een slechte luchtmassameter dan een diesel.
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: LMM (buis versie) schoon maken
@ Repelsteeltje.
Goh dat is grappig,
is ben met hetzelfde bezig en ook voor verschillende merken![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Goh dat is grappig,
is ben met hetzelfde bezig en ook voor verschillende merken
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: LMM (buis versie) schoon maken
vandaag de lmm heel voorzichtig opgepoetst met remmenreiniger. De resultaten met Vag-Com staan hieronder. Ik zie geen noemenswaardige veranderingen. Er staan twee logs naast elkaar 23 juni 2010 en 5 maart 2011.....
Laatst gewijzigd door califloor op 05 mar 2011, 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: LMM (buis versie) schoon maken
Multivan Generation schreef:@ Repelsteeltje.
Goh dat is grappig,
is ben met hetzelfde bezig en ook voor verschillende merken
Tussen verschillende merken zit een wereld van verschil, hitachi meet met PTC knopen, pierburg met warmtefilm. Karakterestiek en meetsnelheid is totaal anders.
Als bij benzinemotoren een hitachi gemonteerd is en je deze vervangt voor een pierburg krijg je een draak van een motor, ondanks dat de fabrikant zegt dat het moet werken. Is puur de reactiesnelheid die dat verziekt.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM (buis versie) schoon maken
Inderdaad, je kan eens een Diode gebruiken om te testen, heb er volgens mij nog wel ergens dus kan wel opsturen dan merk je wel of geen of weinig verschil.
Kan je misschien wat makkelijker je conclusie trekken
Kan je misschien wat makkelijker je conclusie trekken
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: LMM (buis versie) schoon maken
Het vergelijk van de meet resultaten a.d.h.v. de grafiek daar werd ik niet echt enthousiast van. Het goede nieuws is dat het oppoetsen van mijn LMM wel degelijk een meetbaar effect opgeleverd. Ik heb met excel de tijden en de toerentallen van een aantal testruns van voor de poetsbeurt vergeleken met die ik vandaag heb gemaakt na de poetsbeurt. De conclusie is dat ik nu 3 seconden sneller op het maximale toeren ben. Wat maakt nou die 3 seconden uit zou je zeggen, naar dat neemt niet weg dat ik toch wat winst heb geboekt, en dat vindt ik tocht wel leuk om even te vermelden
....
![fun :yes](./images/smilies/yes.gif)
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard