Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achterklep sluit niet meer - wie weet raad ?

vragen over de T4
Plaats reactie
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Achterklep sluit niet meer - wie weet raad ?

Bericht door gijsplas »

Ik had er laatst al een keer last van , maar vanaf gisteren constant:
de sluiting van mijn achterklep sluit niet.
De klep valt wel in het slot(/slotvanger), maar je kunt de klep, zonder handle te gebruiken, ook zo weer opentrekken.
Ik heb met mijn beperkte kennis alles nagelopen en alles lijkt er goed uit te zien (er is niets zichtbaar kapot).
Ook als ik de klep open heb en de sluiting die daar op zit naar binnen druk (2 "klikjes" , wat volgens mij de sluitstand is) kan ik deze ook weer vrij makkelijk opentrekken (weer zonder de handle te gebruiken).
Weet iemand wat het euvel kan zijn en hoe ik het kan verhelpen ?
(ik hoop dat mijn wat vage beschrijving duidelijk genoeg is ?)

Alvast bedankt.

Gijs
Laatst gewijzigd door gijsplas op 21 mar 2011, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Achterklep sluit niet meer - wie weet raad ?

Bericht door Egbert&Manon »

Mogelijk kan de lucht niet goed ontsnappen.
Gaat het makkelijker als de schuifdeur open is?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Achterklep sluit niet meer - wie weet raad ?

Bericht door gijsplas »

Helaas, dat is niet het probleem - ik had mijn schuifdeur open toen ik de klep probeerde te sluiten.
Ik heb net wat foto's gemaakt, die zal ik zo even plaatsen.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Achterklep sluit niet meer - wie weet raad ?

Bericht door gijsplas »

Hier 2 foto's , misschien dat dit wat helpt bij jullie diagnose !
Afbeelding
De rode pijlen geven het beweegbare deel aan - dit kan ik dus 2 klikjes naar binnen drukken (dat zou de stand zijn als de klep gesloten is) - dan blijft het op zich wel zitten, maar helaas, als ik er vervolgens aan trek dan trek ik het ook weer naar buiten. Volgens mij hoort dat laatste niet (want dan trek je toch de klep ook zo weer openen?) en zou dat alleen moeten kunnen als je aan de openingshandle trekt (toch?).

Hier nog een foto van de "slotvanger"(ik weet niet hoe ik het moet noemen) - hij zit op z'n plek en goed vast
Afbeelding

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Achterklep sluit niet meer - wie weet raad ?

Bericht door m.c van den berg »

misschien inwendig een veer kapot? of het blokje waar de veer aan zit
Het slot openmaken denk ik, en dan zie je misschien meer
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Achterklep sluit niet meer - wie weet raad ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dat beugeltje in het slot dat in twee klikken dicht draait moet geborgd worden door eenpalletje in het slot, kan een veertje zijn, kan vuil zijn, maar dat palletje borgd de grote beugel nu dus niet voldoende
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Achterklep sluit niet meer - wie weet raad ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dat beugeltje in het slot dat in twee klikken dicht draait moet geborgd worden door eenpalletje in het slot, kan een veertje zijn, kan vuil zijn, maar dat palletje borgd de grote beugel nu dus niet voldoende
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Achterklep sluit niet meer - wie weet raad ?

Bericht door gijsplas »

Dus op aanraden van de vorige 2 weetjewellers dacht ik dat slot er wel even uit te halen. Twee inbusboutjes losgedraaid en het slot komt wel los maar zit natuurlijk nog wel verbonden aan de trekhandle/slot meer naar boven op de klep.
En hoe ik dan die verbinding loskrijg om het slot te verwijderen is me nog niet duidelijk. Ik zag niet hoe ik het (neem ik aan) stangetje op het door mij losgedraaide slot loskrijg - eigenlijk zie ik dat stangetje helemaal niet omdat dat nog inwendig in de klep zit.
En dan hoop ik niet dat ik weer de gehele bekleding van de achterklep eraf moet halen - dat heb ik eerder al moeten toen toen ik een nieuwe handgreep monteerde en dat valt best tegen bij een multivan.
Dus concreet mijn vragen:
kan ik het slot eruit krijgen zonder de hele bekleding te mnoeten verwijderen ?
als het slot eruit is, kan ik het dan openen - zo ja, hoe ?
of kan ik het slot al openen zonder dat het helemaal verwijderd wordt - zo ja, hoe dat dan ?
Op http://www.t4-wiki.de/wiki/Schl%C3%B6sser staat (onderaan) wel beschreven hoe het slot eruit gehaald moet worden - dan lijkt het net alsof je na losdraaien van de 2 boutjes het slot er al uit kunt halen, maar, zoals al gezegd zit het dan toch nog wel degelijk vast.
Wie helpt deze VW-leek verder ?

Gr.
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Achterklep sluit niet meer - wie weet raad ?

Bericht door René »

Slot vergrendeling zal stuk zijn inwendig. Wordt zeer waarschijnlijk een nieuw slot mechanisme

René
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Achterklep sluit niet meer - Opgelost !

Bericht door gijsplas »

Ik heb zojuist "de klus geklaard". Toch maar de hele binnenbekleding verwijderd en het stangetje losgewipt uit het bovenste slot. Dan de twee schroeven los van het onderste slot (de boosdoener) en huppekee het slot kan eruit.
Ik kon niet ontdekken dat het ook nog verder open kan, maar er zitten wat openingen waardoor je 1) de boel een beetje kan schoonmaken en 2) de nodige reinigings en smeermiddelen naar binnen kan spuiten. Toen alles goed droog en schoongemaakt, teruggezet, stangetje er weer op geklikt en getest.
Hij sluit weer als een bus !
Gelukkig was er dus niets kapot.
Ik denk dus dat Roger er wel het dichtst bij zat en er sprake was van vuil dan wel gebrek aan smering waardoor het palletje niet goed werkte.

Binnenbekleding weer teruggezet (met hulp van liefhebbende echtgenote - zo dat scheelt een stuk - vorige keer was ik alleen en dan valt het niet mee die grote plaat weer in zijn clips te krijgen - lamme armen werk !)

Allen bedankt voor het meedenken.

Op naar de volgende klus ;-)
Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Plaats reactie