Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kilometerteller met MFA
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:53
Kilometerteller met MFA
Hallo,
Ik heb een T4 uit 2000 waar ik een kilometerteller met MFA heb ingebouwd, de teller en de display doen het. Tevens een nieuwe hendel met een MFA kabelboom. Alles wat de hendel bedient doet het behalve dat ik niet kan bladeren door de MFA. Nu heeft mij iemand verteld dat de teller moet worden ingelezen in de computer, klopt dit?
Rob
Ik heb een T4 uit 2000 waar ik een kilometerteller met MFA heb ingebouwd, de teller en de display doen het. Tevens een nieuwe hendel met een MFA kabelboom. Alles wat de hendel bedient doet het behalve dat ik niet kan bladeren door de MFA. Nu heeft mij iemand verteld dat de teller moet worden ingelezen in de computer, klopt dit?
Rob
Ik heb pas precies het zelfde gedaan en bij mij werkt alles prima! Ik denk dat je een draadje van de MFA hendel verkeerd heb aangesloten. Ben nu op mijn werk maar als ik thuis ben zal ik ff de pin-nummers opzoeken waar de draden op aan gesloten moeten worden.
Het probleem wat ik nog heb met de MFA teller unit is dat de snelheid afwijkt van de werkelijke snelheid. Waarschijnlijk komt mijn teller uit een Multivan ofzo die een andere wieldiameter had ofzo. Ook mijn temperatuurmeter klopt niet helemaal; hij zegt nu dat het 30gr is buiten (opzich positief natuurlijk!).
Maar verder werkt het bij mij helemaal zonder problemen!
Het probleem wat ik nog heb met de MFA teller unit is dat de snelheid afwijkt van de werkelijke snelheid. Waarschijnlijk komt mijn teller uit een Multivan ofzo die een andere wieldiameter had ofzo. Ook mijn temperatuurmeter klopt niet helemaal; hij zegt nu dat het 30gr is buiten (opzich positief natuurlijk!).
Maar verder werkt het bij mij helemaal zonder problemen!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Misschien stom maar heb je wel de drie extra draden van de hendel naar je tellerunit getrokken? Standaard zitten er van de stekker (aan de auto) maar twee bedraad (alleen voor de ruitenwissels achter als je die hebt). Je zult zien dat de stekker van je nieuwe hendel (met mfa) 5 draden nodig heeft!
1. schakelen tussen stand 1 en 2
2. resetten van de opgeslagen standen/waarden
3. het bladeren door de MFA
4. De ruitenwissers achter (als je die hebt)
5. gezamelijke + of massa (weet eigenlijk niet wat het is)
En een vraagje voor Peter; waar in de boord computer kun je dat aanpassen? Ik ben bij de VW dealer geweest, die konden dus niks vinden en kon dus niet verder geholpen worden.... Misschien kun je aangeven waar het is te vinden, of ken jij toevallig iemand die dit voor mij kan oplossen?
grtz Marijn
1. schakelen tussen stand 1 en 2
2. resetten van de opgeslagen standen/waarden
3. het bladeren door de MFA
4. De ruitenwissers achter (als je die hebt)
5. gezamelijke + of massa (weet eigenlijk niet wat het is)
En een vraagje voor Peter; waar in de boord computer kun je dat aanpassen? Ik ben bij de VW dealer geweest, die konden dus niks vinden en kon dus niet verder geholpen worden.... Misschien kun je aangeven waar het is te vinden, of ken jij toevallig iemand die dit voor mij kan oplossen?
grtz Marijn
Wat betreft de PIN nummers:
Op de groene stekker (welke achterin de tellerunit zit) moet je de extra MFA draden als volgt aansluiten:
23 - Abruftaste MFA oben (de resetknoppen links/rechts naast 1 en 2)
24 - Abruftatse MFA unten (switch tussen 1 en 2)
25 - Speichertaste MFA Reset (MFA knopje bovenop)
De getallen ervoor zijn uiteraard de pin-nummers in de stekker.
En als de de buitentemperatuursensor nog wilt aansluiten moet je de ene kant op pin nummer 26 aansluiten, de andere kant kun je aan massa hangen.
Op de groene stekker (welke achterin de tellerunit zit) moet je de extra MFA draden als volgt aansluiten:
23 - Abruftaste MFA oben (de resetknoppen links/rechts naast 1 en 2)
24 - Abruftatse MFA unten (switch tussen 1 en 2)
25 - Speichertaste MFA Reset (MFA knopje bovenop)
De getallen ervoor zijn uiteraard de pin-nummers in de stekker.
En als de de buitentemperatuursensor nog wilt aansluiten moet je de ene kant op pin nummer 26 aansluiten, de andere kant kun je aan massa hangen.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Heb gekeken bij een ACV TDI bj. 2000 met CAN bus.
Uitlezen van het wegimpulszahl (k getal) bij instrumenten 17, aanpassing 10, kanaal 16.
Om opnieuw te coderen naar instrumenten 17, coderen 07. Hier moet dan 5 getallen invoeren waarvan de laatste het k-getal is . De eerste 4 dus gewoon overnemen en de laatste, het k-getal, naar behoefte veranderen. Schrijf altijd de oude waardes op!
Betekenis van de 5 getallen hieronder, wordt in ELSA beschreven bij zelfdiagnose instrumentenpaneel in de reparatiebrochure.
pos 12 =Codenummer voor meeruitvoeringen
pos 3 =Landcode
pos 4 =Codenummer voor aantal cilinders
pos 5 =Codenummer voor wegimpulsgetal (K-getal)
De in te voeren k getallen zijn;
1= 3355
2=3407
3=3523
4=3465
Deze getallen worden bij de volgende motor bak wiel combinatie's opgegeven.
2,8 l / 103 kW, motorcode AES met schakelbak= 2
2,5 l / 111 kW, motorcode AHY met schakelbak (16-inch onderstel)= 4
2,5 l / 75 kW, motorcode ACV met schakelbak= 2
2,5 l / 75 kW, motorcode ACV met schakelbak en syncro-aandrijving= 3
Alle overige motor-/versnellingsbakcombinaties= 1
Kun je met VAG-COM wijzigen.
Succes
Uitlezen van het wegimpulszahl (k getal) bij instrumenten 17, aanpassing 10, kanaal 16.
Om opnieuw te coderen naar instrumenten 17, coderen 07. Hier moet dan 5 getallen invoeren waarvan de laatste het k-getal is . De eerste 4 dus gewoon overnemen en de laatste, het k-getal, naar behoefte veranderen. Schrijf altijd de oude waardes op!
Betekenis van de 5 getallen hieronder, wordt in ELSA beschreven bij zelfdiagnose instrumentenpaneel in de reparatiebrochure.
pos 12 =Codenummer voor meeruitvoeringen
pos 3 =Landcode
pos 4 =Codenummer voor aantal cilinders
pos 5 =Codenummer voor wegimpulsgetal (K-getal)
De in te voeren k getallen zijn;
1= 3355
2=3407
3=3523
4=3465
Deze getallen worden bij de volgende motor bak wiel combinatie's opgegeven.
2,8 l / 103 kW, motorcode AES met schakelbak= 2
2,5 l / 111 kW, motorcode AHY met schakelbak (16-inch onderstel)= 4
2,5 l / 75 kW, motorcode ACV met schakelbak= 2
2,5 l / 75 kW, motorcode ACV met schakelbak en syncro-aandrijving= 3
Alle overige motor-/versnellingsbakcombinaties= 1
Kun je met VAG-COM wijzigen.
Succes
Dick, hier heb ik wat aan! Thnx man! Ik heb zo'n OBD kabel dus ga meteen morgen even aan de slag, en volgens mij moet het met jouw beschrijving gaan lukken!
Wat betreft ELSA; ik begrijp dat dit een soort werkplaats handleiding is? Is hier aan te komen? Is natuurlijk verrekte interessant om te hebben :-)
Wat betreft ELSA; ik begrijp dat dit een soort werkplaats handleiding is? Is hier aan te komen? Is natuurlijk verrekte interessant om te hebben :-)
Kun je me je mailadres sturen?Kauf schreef:Dick, hier heb ik wat aan! Thnx man! Ik heb zo'n OBD kabel dus ga meteen morgen even aan de slag, en volgens mij moet het met jouw beschrijving gaan lukken!
Wat betreft ELSA; ik begrijp dat dit een soort werkplaats handleiding is? Is hier aan te komen? Is natuurlijk verrekte interessant om te hebben :-)
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Als je al een tellerunit hebt waar MFA op zit, waarom moet dan alles opnieuw inlezen/vrijschakelen of hoe je het noemen wilt.
Had met mijn 88pk hetzelfde gedaan als de eerste melder en alles werkte zonder enige aanpassing.
Tellerunit met MFA gekocht en geplaatst.
Hendel met MFA bediening geplaatst en zelf kabelboom gemaakt, alles aangesloten en hopla alles werkte.
De vraag blijft nog open, waarop de zekeringen kast is de kabel met 4 draden op aangesloten??
( moet positie V op de zekeringen kast zijn, groene stekker met 4 aansluitingen!!!)
René
Had met mijn 88pk hetzelfde gedaan als de eerste melder en alles werkte zonder enige aanpassing.
Tellerunit met MFA gekocht en geplaatst.
Hendel met MFA bediening geplaatst en zelf kabelboom gemaakt, alles aangesloten en hopla alles werkte.
De vraag blijft nog open, waarop de zekeringen kast is de kabel met 4 draden op aangesloten??
( moet positie V op de zekeringen kast zijn, groene stekker met 4 aansluitingen!!!)
René