
De zekeringkast of wel het elektrische hart in onze bus.
Je kunt stellen dat er aan de zekeringkast van de eerst T4 uit 1991 tot de laatste in +/- 2004 niks is veranderd. Hij ziet er nog steeds zo uit: en als we hem omdraaien: Wat wel in de loop der jaren is veranderd zijn de zaken die er op en onder aan toegevoegd zijn, maar hier over later meer.
De gebruikte relais aan de voorzijde zijn afhankelijk van welk type motor er in de bus zit: Benzine of Diesel en ook weer wat voor type benzine of diesel zoals injectie, V6, TDI, of atmosferische diesel.
Wat er aan luxe in de bus zit: mistlampen, dubbele claxon, koplamp-sproei installatie, Airco of achter wisser(s) en sproei instalatie.
aan de achterzijde zitten de stekkers van de kabelbomen naar de diverse componenten en hoofd aansluitingen. Ze zijn gemerkt met de letters van het alfabet om ze in te kunnen delen en terug te vinden: A t/m Z
Zo heb je dus A1 en A2 dit is voor de kabelboom van het licht en heeft gele 8 polige stekkers en b.v stekker M is een zwarte 6 polige stekker voor de kabelboom van de brandstof tank zo hebben ze allemaal hun eigen functie.
Je kunt dit precies terug vinden in de electrische schema's onder het hoofdstuk Inbouwplaats delen/multi stekkers.
Een stekker wil ik nog apart vermelden en dat is: Z2 of wel je hoofd massa op de zekeringkast, zit deze niet goed of is de aansluiting op je accu niet goed (hij gaat rechtstreeks naar de - van de accu), dan kan deze je veel zoek uren naar onduidelijke, vaak wisselende, storingenbezorgen. Wordt vervolgd....