Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelsysteem probleem/ brandstofpomp (OPGELOST)

vragen over de T4
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Nokkenasmarkeering. Waar staat deze?

Bericht door danieltje »

Vandaag eindelijk de juiste koppakking binnen gekregen, dus ik kon eindelijk aan de slag. Alles opgebouwd olie erin, koelvloeistof erin en starten maar. Uuuh niet dus.

Ik heb het gevoel dat hij niet op tijd staat, maar ik kan geen originele markering vinden op de nokkenastandwiel aan de distributieriemzijde(voorzijde). Iemand een idee als ik de 1ste cilinder in de bdp heb staan hoe ik dan de nokkenas op de juiste timing kan zetten als er geen markeering is?

Ik had van te voren alles gemarkeerd, maar ondertussen ook per ongeluk de markering uitgewist. Had ik het maar erin gekrast... :muur

Ik heb de ATH geraadpleegd, maar daar staat alleen in hoe ik de krukas/1ste cilinder in het bdp moet zetten, door middel van de markering op het vliegwiel. Er staat niets in over markeringen op de krukastandwiel, dus ik weet neiet hoe ik de nokkenas op tijd kan zetten.

Wie o wie kan mij hierbij helpen. Ben even ten einde raad... :huilen :huilen :huilen
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Ten einde raad. Zie laatste post... Help! :)

Bericht door pluuke »

Zie :http://www.t4-wiki.de/wiki/Kurbelwelle# ... _OT_drehen
Denk dat het zo is:
Als de 1e cil in BDP staat, moet je nokkenas zo staan : gele pijl > meer materiaal onder , rode pijl > minder materiaal boven.
Anders staat ie 180 graden verkeerd.
Dus moet je tandriempoelie aan brandstofpompzijde er even af om te kijken.

Maareh...als je niet ZEKER weet of je nokkenas goed staat, ga je toch niet proberen te starten ?
Bijlagen
300px-TimingChain8.jpg
300px-TimingChain8.jpg (36.56 KiB) 913 keer bekeken
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ten einde raad. Zie laatste post... Help! :)

Bericht door danieltje »

Bedankt voor je uitleg. Ik dacht het zeker te weten, daarom ging ik starten. Ik was ervan overtuigd. Maar na het niet starten ben ik er zeker niet meer zeker van. Ik heb wel gewoon vrije slag. Dit heb ik ook gewoon getest voordat ik ging starten. Heb met de ratel het blok 2 x rond laten gaan en er liep niets vast of iets dergelijks.

Edit: Ben net nog even onder de auto gaan liggen en alles op tijd gezet. In ieder geval staan de krukas en het vliegwiel nu goed en gelijk op de markeringen, dus de 1ste cilinder staat in het bdp. Even de nokkenas controleren en ja hoor idd de nokkenas staat 2 tandjes verkeerd! :muur

Bedankt Pluuke voor de duidelijke wiki, ook al is ie in het duits! :peace Morgenvroeg ga ik meteen weer aan de slag. Ik zet de wekker om 8 uur en hoop de buren niet wakker te maken zodra de eerste pluim uit de uitlaat komt! :adhd :bifun :jumpklap :nuts
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Weer optimistisch!

Bericht door Harry 341 »

EnEnEnE En En?????????????
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Weer optimistisch!

Bericht door danieltje »

Harry 341 schreef:EnEnEnE En En?????????????
Haha, kheb me een beetje verslapen... :knipoog Ik ga nu beginnen. Ik hou je op de hoogte!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Weer optimistisch!

Bericht door René »

Wel spannend hoor. Hoop dat het gaat lukken. Mooi projekt om zo te volgen.

René
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Weer optimistisch!

Bericht door danieltje »

JONGENS!!! IK KAN MAAR 1 DING DOEN!!! :lach :lach :lach
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Weer optimistisch!

Bericht door Harry 341 »

Top!!! :werkaanT4 :sjaal :bifun :lach :adhd :gekte :zwaai :ikrij :alarm :kus :happy :dans :proost :feest :goodidea
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Weer optimistisch!

Bericht door pluuke »

Wat was het ?

Harry, wat is dat voor een foto....en siamese Tvier-ling ????
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Weer optimistisch!

Bericht door Harry 341 »

pluuke schreef:Wat was het ?

Harry, wat is dat voor een foto....en siamese Tvier-ling ????
Mooi hé? die goeie ouwe rooie wordt voorzichtig door een blauwe naar de achtergrond verdrongen.... :knipoog :lach
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oliepomppakking vraag

Bericht door danieltje »

Nu de bus weer lekker fuctioneerd wil ik toch nog de oliepomp of pakking vervangen. Dit omdat er een beetje olie tussenuit lekt. Mwa zeg maar dat je elke ochtend wel een paar extra druppels op de grond ziet. Als d motor warm is drupt het ook wat sneller.

Maar nu:

Moet echt de complete carterpan ervanaf en bij sommige types de versnellingsbak? Is de pomp niet gewoon los te halen en ertussen uit te wringen of zit hij van binnen nog vast aan een buis of iets dergelijks?

Zie foto 2 waar de pijl staat. Zit deze aan de pomp vast?
oliepomp 1.jpg
oliepomp 2.jpg

Nog even vergeten te vragen. Zit de looplager van de distributieriem met een bout M10 of met een M6 vast origineel?

Want als ik zo kijk dan is het eerste gedeelte M10, maar het blokgedeelte is M6? Het loop als het ware zeg maar over van groot schroefdraad naar klein schroefdraad of hoort hier een speciale bout in?
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Weer optimistisch!

Bericht door danieltje »

pluuke schreef:Wat was het ?

Harry, wat is dat voor een foto....en siamese Tvier-ling ????
Sorry helemaal vergeten te vermelden vna vreugde! :nuts

Alles stond netjes op tijd. Ik dacht dat ik de distributieriem 2 tanden verkeerd had staan. Maar dat bleek niet zo te zijn. Dat krijg je als je midden in de nacht om 3 uur nog even snel een kijkje gaat nemen. Er zat nog een hoop lucht in de brandstofleidingen. Eenmaal ontlucht sprong hij vrijwel meteen aan. Nooit aan gedacht dat ik deze ontluchten moest. Gelukkig was mijn vader die het opmerkte samen met een vriend van me. Ze zagen af en toe wat diesel terug lopen, maar meerendeels lucht.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oliepomppakking vraag

Bericht door danieltje »

danieltje schreef:Nu de bus weer lekker fuctioneerd wil ik toch nog de oliepomp of pakking vervangen. Dit omdat er een beetje olie tussenuit lekt. Mwa zeg maar dat je elke ochtend wel een paar extra druppels op de grond ziet. Als d motor warm is drupt het ook wat sneller.

Maar nu:

Moet echt de complete carterpan ervanaf en bij sommige types de versnellingsbak? Is de pomp niet gewoon los te halen en ertussen uit te wringen of zit hij van binnen nog vast aan een buis of iets dergelijks?

Zie foto 2 waar de pijl staat. Zit deze aan de pomp vast?
oliepomp%201.jpg
(35.15 KiB) 244 keer gedownload
oliepomp%202.jpg
(51.33 KiB) 244 keer gedownload
Nog even vergeten te vragen. Zit de looplager van de distributieriem met een bout M10 of met een M6 vast origineel?

Want als ik zo kijk dan is het eerste gedeelte M10, maar het blokgedeelte is M6? Het loop als het ware zeg maar over van groot schroefdraad naar klein schroefdraad of hoort hier een speciale bout in?
Niemand?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Oliepomppakking vraag

Bericht door sgsdebruijn »

ok, hier al gekeken, klopt meestal wel :knipoog
http://www.t4-wiki.de/wiki/%C3%96lpumpe
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Oliepomppakking vraag

Bericht door koekie520 »

Ben je wel zeker dat het de pomp is die lekt? Komt niet zoveel voor. Soms weleens de carterpakking of oliekeerring. Bekijk ook zeker de achterkant van het blok, het loopt misschien gewoon ergens naar beneden en dan langs de carterpakking.
greetz
Plaats reactie