Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvinnen doen het niet ..

vragen over de T4
Plaats reactie
driezer
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 dec 2010, 20:20

koelvinnen doen het niet ..

Bericht door driezer »

Dag allemaal !

Ik heb nog eens een vraagje ..

In mijn transporter 1,9d van 1992 zit een motor van een passat 1,9d , waar enkele aanpassingen aan gebeurt zijn voor hij de mijne was .
1 van de aanpassingen zit denk ik in het koelcricuit .

Zolang ik met de t4 rijd heb ik de koelvinnen nooit weten werken , en dit baarde me zorgen , dus heb ik er een schakelaar tussen gezet , en als de motor dreigde warm te worden ,
zette ik de schakelaar , dus koelvinnen aan .

Nu zou ik graag hebben dat ze weer automatisch gaan , dus ben opzoek gegaan naar het probleem , ik heb een nieuw thermocontact in de radiator gestoken , en getest , koelvinnen doen nog steeds niets ..

Met het testen viel mij het volgende op , mijn radiator word warm nog voor de tijd dat mijn thermostaat open moet gaan , dus volgens mij blijft de thermostaat openstaan , of zit er zelfs helemaal geen in ...

Ik koop dus een nieuwe thermostaat , maar ik kan niet vinden waar ik dat ding moet steken ...

Nu komt het dus , waarom ik denk dat de vorige eigenaar er met opzet geen thermostaat in had zitten !`
Ik kwam enkele weken geleden bij een vw dealer , en die zag dat ik een motor heb van een passat , en hij zei : " Loopt die niet warm ??"
volgens hem lopen die motoren altijd warm in een transporter , maar de mijne niet , misschien door de ontbrekende thermostaat ?


sorry voor het vage verhaal , maar ik kan het niet beter uitleggen ..
Ik hoop dat iemand me kan helpen , alvast bedankt , groeten , Dries

ps , als ik rijd , is op de temp meter in dashboard altijd iets over de helft .
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: koelvinnen doen het niet ..

Bericht door René »

Kan het niet zo zijn dat het andersom is, dat er wel een themostaat geplaatst is, maar dat deze gesloten blijft?
Als themostaat niet geplaatst is, dan komt de motor niet/slecht op temperatuur. Ook dan zullen de ventilatoren niet aanslaan.
Stel nu dat de themostaat dus niet opengaat, de ventilatoren niet gaan draaien en je motor te warm wordt, dan zit je probleem in de themostaat. Het te warme water komt immers niet bij het thermo koppel dat de ventilatoren aanstuurt.
Mogelijk dat dit je op het juiste spoor zet.

Thermostaat zit bij VW vaak daar waar de onderste slang vanaf de radiateur op het blok aangesloten zit. ( onder kunstof buis waarin haakse bocht zit thv waterpomp)

René
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koelvinnen doen het niet ..

Bericht door Pascal-141 »

driezer schreef:Dag allemaal !

Ik heb nog eens een vraagje ..

In mijn transporter 1,9d van 1992 zit een motor van een passat 1,9d , waar enkele aanpassingen aan gebeurt zijn voor hij de mijne was .
1 van de aanpassingen zit denk ik in het koelcricuit .

Zolang ik met de t4 rijd heb ik de koelvinnen nooit weten werken , en dit baarde me zorgen , dus heb ik er een schakelaar tussen gezet , en als de motor dreigde warm te worden ,
zette ik de schakelaar , dus koelvinnen aan .

Nu zou ik graag hebben dat ze weer automatisch gaan , dus ben opzoek gegaan naar het probleem , ik heb een nieuw thermocontact in de radiator gestoken , en getest , koelvinnen doen nog steeds niets ..

Met het testen viel mij het volgende op , mijn radiator word warm nog voor de tijd dat mijn thermostaat open moet gaan , dus volgens mij blijft de thermostaat openstaan , of zit er zelfs helemaal geen in ...

Ik koop dus een nieuwe thermostaat , maar ik kan niet vinden waar ik dat ding moet steken ...

Nu komt het dus , waarom ik denk dat de vorige eigenaar er met opzet geen thermostaat in had zitten !`
Ik kwam enkele weken geleden bij een vw dealer , en die zag dat ik een motor heb van een passat , en hij zei : " Loopt die niet warm ??"
volgens hem lopen die motoren altijd warm in een transporter , maar de mijne niet , misschien door de ontbrekende thermostaat ?


sorry voor het vage verhaal , maar ik kan het niet beter uitleggen ..
Ik hoop dat iemand me kan helpen , alvast bedankt , groeten , Dries

ps , als ik rijd , is op de temp meter in dashboard altijd iets over de helft .
Waarom zou een Passat blok warm lopen in een T4 ??? Het is hetzelfde blok hoor .

Loopt de motor écht (te)warm tijdens het rijden ? (Dus komt de temp meter in het rood) ? Want bij een T4 slaan de ventilatoren niet snel aan hoor . Bij de 1.9 wel sneller dan bij de TDI's , maar dan nog , de T4 heeft een goeie koeling , dus vaak gaan die dingen niet draaien hoor.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
driezer
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 dec 2010, 20:20

Re: koelvinnen doen het niet ..

Bericht door driezer »

hallo ,

bedankt voor de reacties .

Mijn t4 word niet echt te warm , maar als ik volledig geladen voor opreis te gaan bergop rijd , durft hij toch wel een stuk boven de helft van het metertje te lopen !

Het verschil met het blok van de passat is dat mijn blok 68 pk heeft zonder turbo en intercooler , terwijl een t4 normaal 68 k heeft met turbo intercooler , dus ergens moet er wel iets anders zijn in het blok vermoed ik dan !

het is een passat motor die tussen 1988 en 1993 in de passat zat !

ik ga eens kijken of er een thermostaat in zit op de plaats waar jullie vertellen !

merci , Dries
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koelvinnen doen het niet ..

Bericht door Pascal-141 »

driezer schreef:hallo ,

bedankt voor de reacties .

Mijn t4 word niet echt te warm , maar als ik volledig geladen voor opreis te gaan bergop rijd , durft hij toch wel een stuk boven de helft van het metertje te lopen !

Het verschil met het blok van de passat is dat mijn blok 68 pk heeft zonder turbo en intercooler , terwijl een t4 normaal 68 k heeft met turbo intercooler , dus ergens moet er wel iets anders zijn in het blok vermoed ik dan !

het is een passat motor die tussen 1988 en 1993 in de passat zat !

ik ga eens kijken of er een thermostaat in zit op de plaats waar jullie vertellen !

merci , Dries
Er zit inderdaad een paar PK verschil tussen de T4 motoren en de niet-T4 motoren , maar het blok is identiek
(het blok is trouwens ook hetzelfde bij diesel en turbo-diesel )
Er zit een klein verschil in de pomp , vandaar een paar PK verschil .
Ik had in mijn T4 (1.9TD) een blokje uit een Golf , die had 75PK ipv 68PK . (Alleen de inspuitpomp is inwendig iets anders , maar verder gewoon uitwisselbaar)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
driezer
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 dec 2010, 20:20

Re: koelvinnen doen het niet ..

Bericht door driezer »

opgelost !

blijkbaar zitten er onder de motorkap in het batterijcompartiment nog zekeringen voor de ventilatoren , die waren dus stuk !!!
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: koelvinnen doen het niet ..

Bericht door insomnia »

Check,
had vorige week hetzelfde probleem, soms is het simpeler dan je denkt!
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Plaats reactie