Naar aanleiding van de recente topics over olie viewtopic.php?f=3&t=33934#p231028" onclick="window.open(this.href);return false; heb ik me maar eens verdiept in de olie in mijn bus van 2004. De motor:
96KW TDI AXD 5 cilinder http://wiki.tdiclub.nl/AXD" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu is het gekke, dat deze motor in het boekje met technische gegevens bij de bus niet voorkomt. Daarin staat de 4 cilinder 96kw en de 5 cilinder 128 kw.
Goed. Voor de olie maakt het niet uit, denk ik, want voor beiden staat aangegeven het type VW 506 01 (LongLife) of VW 505 01 (zonder LongLife)
Nu heb ik eens gekeken naar de olie die mijn garage er in doet:
BP: Visco 5000 5W-40

http://www.bplubricants.com/nl/products ... 5000-5w-40" onclick="window.open(this.href);return false;
En daar staat achterop VW 505 00
Enige technische info:
BP Visco 5000 5W-40 voldoet aan de volgende specificaties*.
ACEA A3/B3, A3/B4;
API SL/CF;
VW 502 00/ 505 00;
Sectorspecificaties, informatie
De laatste ACEA-specificaties, gepubliceerd in 2008:
ACEA A3/B3 voor standaard onderhoudsintervallen voor benzine- en dieselmotoren.
ACEA A3/B4 voor verlengde onderhoudsintervallen voor benzine- en dieselmotoren.
De laatste API-specificaties:
API SL voor benzinemotoren.
API CF voor dieselmotoren.
Specificaties autofabrikant
Het is ook goedgekeurd voor de volgende specificaties van autofabrikanten:
Volkswagen approval VW 502 00/505 00 voor standaard onderhoudsintervallen bij de meeste huidige VW-auto´s, uitgezonderd modellen met roetfilter.
Dus de website van BP bezocht en daar kom ik uit op de volgende olie:
BP: Visco 5000 C 5W-40

http://www.bplubricants.com/nl/products ... 00-c-5w-40" onclick="window.open(this.href);return false;
Technische info:
Overzicht
BP Visco 5000 C 5W-40 voldoet aan de volgende specificaties*.
ACEA C3;
API SM/CF;
VW 502 00/ 505 00;
VW 505 01;
Sectorspecificaties, informatie
ACEA-specificaties:
ACEA C3 voor dieselauto´s met roetfilters (DPF):
De laatste API-specificaties:
API SM voor benzinemotoren.
API CF voor dieselmotoren.
Specificaties autofabrikant
Het is ook goedgekeurd voor de volgende specificaties van autofabrikanten:
Volkswagen approval VW 502 00/ 505 00 voor standaard onderhoudsintervallen bij de meeste benzine- en dieselmotoren in Audi, Volkswagen, Seat en Skoda, uitgezonderd modellen met roetfilter.
Volkswagen approval VW 505 01 voor dieselmotoren in gebruik bij Audi, Volkswagen, Seat en Skoda uitgerust met pompverstuiver.
Nu mijn vragen:
1. Klopt het dus, dat er eigenlijk de verkeerde olie in zit?
2. Het lijkt erop, dat het verschil zit in alles wat met emissies te maken heeft?
3. Wat is dan het probleem?
4. In maart is de olie ververst. Ik rijd zo'n 15000km/jaar, dus de volgende verversing is in maart 2012. Kan ik zo door blijven rijden?
Alvast bedankt

PS: In mijn speurtocht naar een antwoord, kwam ik dit artikel tegen: http://www.amt.nl/upload/3ade6b2c-fea1- ... ddelen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;