Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Chippen 1.9tdi

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Chippen 1.9tdi

Bericht door vw_s »

Wij zijn op zoek naar een 2e T4 personenbus (multivan/caravelle). :T44EVER
Ik rij zelf een 2.5tdi ACV Dubbel Cabine uit 1998 en die bevalt uitstekend, dus we hebben tot nu toe ook daar naar gekeken voor de 2e bus. Echter die zijn ons net wat te duur. Nu komen we vaker de 1.9tdi's tegen die beter in ons budget passen.
De vraag is daarom; heeft iemand ervaring met het chippen van een 1.9tdi? Is het dan vergelijkbaar met een standaard 2.5tdi, of blijft het dan nog steeds achter? Ik kan hier weinig tot niks van vinden op het forum.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Chippen 1.9tdi

Bericht door Harry 341 »

Ik denk dat het komt omdat er geen 1.9 TDI bestaat.....wel de TD...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: Chippen 1.9tdi

Bericht door vw_s »

Haha, ok :nuts
Zelfde vraag dan voor de 1.9TD... Is het mogelijk om die net zo vlot als een standaard 2.5tdi te laten rijden? Of vraag ik dan om van een kever een pheaton te maken?
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Chippen 1.9tdi

Bericht door Pascal-141 »

vw_s schreef:Haha, ok :nuts
Zelfde vraag dan voor de 1.9TD... Is het mogelijk om die net zo vlot als een standaard 2.5tdi te laten rijden? Of vraag ik dan om van een kever een pheaton te maken?
De 1.9TD is een "klassieke" diesel , chippen is daar helemaal niet mogelijk . Je kan wel wat extra pk's winnen uit de 1.9TD , maar hij word nooit zo vlot als een TDI (mede ook door de erg korte overbrenging)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Chippen 1.9tdi

Bericht door frank884 »

Pascal-141 schreef:
vw_s schreef:Haha, ok :nuts
Zelfde vraag dan voor de 1.9TD... Is het mogelijk om die net zo vlot als een standaard 2.5tdi te laten rijden? Of vraag ik dan om van een kever een pheaton te maken?
De 1.9TD is een "klassieke" diesel , chippen is daar helemaal niet mogelijk . Je kan wel wat extra pk's winnen uit de 1.9TD , maar hij word nooit zo vlot als een TDI (mede ook door de erg korte overbrenging)
De 4 cylinder 1.9 TD (code ABL) heeft 140 nm koppel
de 5 cylinder 2.5 TDI (code ACV) heeft 250 nm koppel

dus de TDI motor heeft bijna het dubbele vermogen

Een 1.9TD is gewoon een werkpaard (zeer sterk ondanks zijn lage vermogen zoals boven al beschreven mede ook door de erg korte overbrenging)
maar boven de 80 a 90 km/h met gewicht of aanhanger dan is de fut er eigenlijk wel helemaal uit
op lage snelheden echter zeer sterk voor zijn 68 pk.

De 1.9 TD is geen wagen om urenlang mee op de autoweg te vertoeven
dat is de TDI echter wel !!!
ik heb de 1.9 TD gehad van 2002 - 2006 en v.a 2006 rijdt ik de TDI
je kunt nooit van de 1.9 TD iets maken wat ook maar in de buurt komt van de TDI
de T4 "doos" is gelijk, maar het rijden en rijcomfort is echt compleet anders!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Chippen 1.9tdi

Bericht door Multivan Generation »

frank884 schreef: je kunt nooit van de 1.9 TD iets maken wat ook maar in de buurt komt van de TDI
de T4 "doos" is gelijk, maar het rijden en rijcomfort is echt compleet anders!!!
Dat ben ik niet met je eens,
je kunt een 1,9 td met mechanische tuning richting de 95 pk krijgen,
met interkoeler en extra olie koeler en een langere 5de versnelling ivm toerental reductie op de snelweg.
Dan is die echt wel sneller als een 88 pk TDI hoor.
De 4 cylinder 1.9 TD (code ABL) heeft 140 nm koppel
De 5 cylinder 2.5 TDI (code AJT) heeft 195 nm koppel
de 5 cylinder 2.5 TDI (code ACV) heeft 250 nm koppel
Of telt die 88 pk TDI in jouw ogen niet mee, en beginnen de TDI's pas bij de 102 pk? :gekte

De 1,9 TDI's waar de topic starter over schrijft,
dat kunnen ook goed T5's zijn. En die zijn al gauw 250 kg zwaarder als een T4 met vergelijkbaar vermogen.
Een T5 1,9 TDI met 102/105 pk kun je prima richting de 130 pk en wellicht meer laten chiptunen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: Chippen 1.9tdi

Bericht door vw_s »

Een 1.9TD is gewoon een werkpaard (zeer sterk ondanks zijn lage vermogen zoals boven al beschreven mede ook door de erg korte overbrenging)
maar boven de 80 a 90 km/h met gewicht of aanhanger dan is de fut er eigenlijk wel helemaal uit
op lage snelheden echter zeer sterk voor zijn 68 pk.

De 1.9 TD is geen wagen om urenlang mee op de autoweg te vertoeven
dat is de TDI echter wel !!!
Kijk, dat is de info die ik moest hebben :yes Thanx!
Het wordt voor ons dus wel een auto om mee op vakantie te gaan of dagjes uit met de familie...
We zullen dus nog even door moeten zoeken naar een 2.5tdi ACV personenbus. Op één of andere manier vertrouw ik de 88pk versie van de 2.5tdi niet helemaal, heb wel eens gelezen dat de versnellingsbak daar niet zo betrouwbaar van is. Of is er iemand die mij van dat vooroordeel af kan helpen?
De 1,9 TDI's waar de topic starter over schrijft,
dat kunnen ook goed T5's zijn. En die zijn al gauw 250 kg zwaarder als een T4 met vergelijkbaar vermogen.
Het betreft een T4, maar ik wist niet dat het gewoon TD was ipv TDI.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Chippen 1.9tdi

Bericht door Multivan Generation »

Versnellingsbakken van een AJT zwak,
is een vooroordeel---> je hebt waarschijnlijk eens ergens gelezen dat iemand er een probleem mee gehad heeft.

De laatste AJT's van de bouwjaren 2002 en 2003 kunnen een zwakkere koppeling hebben, de bouwjaren daarvoor geven daarvoor geen problemen. Oplossing is een koppeling van een 102 pk laten monteren.
Versnellingsbak van die van ons zit er 3 ton in zonder een centje pijn, met zware chiptuning er op.
Maar ik heb geen trekhaak :knipoog :zwaai

Wil je een "kant en klare" TDI dan is een 102 pk wellicht een keuze.
Kun je zelf ook iets en wil je dat ook, dan kan een 88 pk een mooie keuze zijn..
Eventueel met chiptuning en roetkat vervangende pijp, en interkoeler.

Wat het prijsverschil op de 2de hands markt is weet ik niet, maar de meerprijs van een 102 pk tov een 88 pk was bij nieuw kopen destijds bijna 3000 euro..

Probeer eerst maar eens een knappe T4 te vinden die aan je wensen/eisen voldoet :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Chippen 1.9tdi

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:
Of telt die 88 pk TDI in jouw ogen niet mee, en beginnen de TDI's pas bij de 102 pk? :gekte
De 88 pk versie heb ik niet gehad dus ik weet niet hoe die rijdt
kan alleen vergelijken wat ik ken,.....
ik vergelijk de 1.9TD ABL (die heb ik 4 jaar gehad en ken ik) met de huidige 2.5 TDI ACV
die ik nu 5 jaar rijdt.

als de prijs gelijk is en de staat van de bus ook gelijk is en km stand dan zou ik altijd voor de 102pk versie gaan.
koppeling, verstuivers ik heb het idee dat de AJT een met de kaasschaaf (prijs) bewerkte ACV is
(een aantal zaken net iets goedkoper/of op bezuinigd) maar mischien is dat maar een idee.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Chippen 1.9tdi

Bericht door julien »

Ben met 1.9 td ooit in Duitsland geweest woog wel 2500Kg in de Eifel was op bergweggetjes echt in z'n 1 omhoog en voor me een acv zonder problemen.
Ik heb zelfs wel is meegemaakt met de 1.9 dat ik in Nederland bij een dijkwoning niet omhoog kwam zonder aanloop en slippende koppeling.
Het was een 1.9 td met egr afgesloten zonder kathalysator pomptiming op fabrieksinstelling ideale brandstofhoeveelheid maar het blijft niks.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Chippen 1.9tdi

Bericht door bartt4 »

julien schreef:Ben met 1.9 td ooit in Duitsland geweest woog wel 2500Kg in de Eifel was op bergweggetjes echt in z'n 1 omhoog en voor me een acv zonder problemen.
Ik heb zelfs wel is meegemaakt met de 1.9 dat ik in Nederland bij een dijkwoning niet omhoog kwam zonder aanloop en slippende koppeling.
Het was een 1.9 td met egr afgesloten zonder kathalysator pomptiming op fabrieksinstelling ideale brandstofhoeveelheid maar het blijft niks.
euuuu dat heb ik nog nooit mee gemaakt met een 1.9 td zlefs niet een kale 1.9 geen hardloper wel een dooorzetter bus vol beladen en aanhanger van 2500 kilo er achter en gaan met die banaan.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Chippen 1.9tdi

Bericht door julien »

De bus had wel 460.000 Km gelopen maar technisch dik in orde ook compressie en verstuivers, gewicht zou ook wel 3500 kunnen zijn geweesd maar dan nog en nul naar honderd duurde 35 seconden.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Plaats reactie