Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beschadigde winterband

vragen over de T5
Plaats reactie
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Beschadigde winterband

Bericht door InfoMuis »

Dames en Heren.

bij de wissel dit voor naar naar zomerbanden bleken mijn voorbanden beschadig te zijn
Afbeelding
Heb voor 1 keer voor 600 meter sneeuwkettingen er op gehad. Kunnen sneekettingen de oorzaak zijn van deze schade?
Jullie zullen het wel met me eens zijn dat deze banden helaas afgeschreven moeten worden.

Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen ?

:zwaai
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Beschadigde winterband

Bericht door WouterW »

Onder welke omstandigheden heb je de kettingen gebruikt? Sneeuw/ijs/asfalt? De beschadigingen op het loopvlak lijken mij vrij oppervlakkig (vanaf de foto te beoordelen) en zou er zelf nog wel mee de sneeuw in durven. Lijkt er wel op dat de kettingen de boosdoener zijn,
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beschadigde winterband

Bericht door Pascal-141 »

InfoMuis schreef:Dames en Heren.

bij de wissel dit voor naar naar zomerbanden bleken mijn voorbanden beschadig te zijn
Afbeelding
Heb voor 1 keer voor 600 meter sneeuwkettingen er op gehad. Kunnen sneekettingen de oorzaak zijn van deze schade?
Jullie zullen het wel met me eens zijn dat deze banden helaas afgeschreven moeten worden.Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen ?

:zwaai
Waarom afgeschreven ? Zijn de banden geperforeerd ?
Als het enkel maar die paar stukjes zijn die je ziet op de foto , dan zou ik daar gewoon meer verder rijden , dat slijt wel verder af . En ik vermoed dat het geen kwaad kan aan de rijeigenschappen van de band.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Kees's bussie
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:16

Re: Beschadigde winterband

Bericht door Kees's bussie »

Pascal-141 schreef:
InfoMuis schreef:Dames en Heren.

bij de wissel dit voor naar naar zomerbanden bleken mijn voorbanden beschadig te zijn
Afbeelding
Heb voor 1 keer voor 600 meter sneeuwkettingen er op gehad. Kunnen sneekettingen de oorzaak zijn van deze schade?
Jullie zullen het wel met me eens zijn dat deze banden helaas afgeschreven moeten worden.Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen ?

:zwaai
Waarom afgeschreven ? Zijn de banden geperforeerd ?
Als het enkel maar die paar stukjes zijn die je ziet op de foto , dan zou ik daar gewoon meer verder rijden , dat slijt wel verder af . En ik vermoed dat het geen kwaad kan aan de rijeigenschappen van de band.


EHHH als je deze afschrijft kom ik ze GRAAG halen. Rijd ik ze wel op.
M.a.w. Gewoon zelf lekker oprijden. Ik ben het met Pascal eens.

groetjes, Kees
.
VW Transporter T6 DSG met Handgas.. :T6NOLESS

When nothing goes right, go left
.
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Beschadigde winterband

Bericht door InfoMuis »

Dank voor jullie reactie.

Heb gister een man gesproken van een leasemaatschappij en daar daar de software ontwikkel afdeling runt, maar als automonteur is begonnen. Die kwam in direct met de oorzaak.

Ook hij vroeg: Was en sneeuw ?. Nauw eigenlijk niet zo veel. Er lag poeder sneeuw op de weg en ik moest een helling (in Duitsland)) nemen en dat ging dus voor geen meter. Een stukje verder zou het nog wat steiler worden, dus uiteindelijk besloten de sneeuwketting er onder te doen. Naar wat blijk: Het is funest om zonder een laag sneeuw met kettingen te rijden. Funest voor de weg en je banden dus. De druk die de ketting op de banden uitoefent is dan vele malen groter. Er zaten ook nog een paar bochten in de weg. Dan wordt het helemaal wringen.

Naar ook dit jaar zal ik in de winter die helling een paar maal moeten gaan nemen: En dan komt natuurlijk de vraag: Zijn er alternatieven sneeuwketting die bruikbaar zijn op een gladde weg met niet te veel sneeuw ?
- Michelin Easy Grip
- Autosoc
- Spike Spider
Iemand ervaring met deze alternatieve ?

Na jullie reactie weet ik nog niet of ik de banden ga vervangen. Zou ze achter kunnen gebruiken. Zal ze in ieder geval eens goed langlopen(kijken)
Als ik ze wel vervang dan zal ik ze hier verloten.

Ben benieuwd naar jullie reacties
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Beschadigde winterband

Bericht door bartt4 »

kun je gewoon mee rijden hoor niks mis mee, zolang de karkas niet zichtbaar is. Mischien kiezen voor een ander merk winterband. de comtrac winter van vredestein doet in losse dikke sneeuw het goed, maar op fijner poeder sneeuw en gladdere ondergrond weer wat minder. michelin of conti zou oplossing ook kunnen zijn
RUBBEREXPRESS
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Beschadigde winterband

Bericht door InfoMuis »

bartt4 schreef:maar op fijner poeder sneeuw en gladdere ondergrond weer wat minder
dan heb ik juist de verkeerde.

Iemand ervaring met de genoemde wegrijdhulpen ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beschadigde winterband

Bericht door Multivan Generation »

als je een goede bandenspanning hebt,
dan krijg je een T4 met winterbanden goed naar boven hoor.

Je hebt met een T4 met winterbanden in de sneeuw zeer veel grip.
Ik zou wellicht zonder sneeuwkettingen naar boven rijden..

Ik heb in al die jaren (8 jaar met bus) 1 keer met de bus sneeuwkettingen moeten monteren,
maar dat kwam omdat mijn schoonzus te veel gas gaf en de bus een beetje had ingegraven.
En dan nog was het maar voor 50 meter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie