Regelmatig komen hier de volgende vragen voorbij, hoe vervang ik de filters van mijn T5, daarom deze topic.
In amper een half uurtje werk heb ik de volgende onderhoudswerkzaamheden aan m'n T5 verricht: Lucht, Brandstof en interieurfilter. Voor de juiste materialen kun je op diverse adressen terecht, uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de filters niet via internet te bestellen. Ik liep bij het bestellen tegen het probleem aan dat er verschillende keuzemogelijkheden waren zonder dat deze nader werden gespecificeerd. Een zaak waar ik goede ervaring mee heb en wel de juiste uitleg ontving heb ik het van harte gegund en ik bleek achteraf nóg goedkoper uit te zijn. Voor de extra service was een eventuele meerprijs geen probleem geweest maar dat terzijde. Het verschil tussen origineel VW en het alternatief? Waarschijnlijk een hoop geld maar qua funtioneren voor de filters naar mijn idee weinig. De leverancier zit 200 km bij mij vandaan en was er toevallig in de buurt, zoals gezegd goede ervaring in het verleden en ook nu was het weer als vanouds. En alles was ook nog eens op voorraad maar da's misschien geluk? Reclame maken zal ik niet doen en heb er verder ook geen binding mee, voor wie het graag wil weten wie wat waar, PB'tje aan mij richten. Voor de olie heb ik wel een bewuste keuze gemaakt, absoluut niet anders dan de norm: VW Longlife 3 507. Die verschillen zijn wel groot en merkbaar. Op het gebied van filters komt het er merendeel op neer van, loshalen-vervangen-vastzetten. Niet erg ingewikkeld en er zijn niet veel dingen VW dealer/Bosch service.
Ieder doet het op z'n eigen manier, maar opbouwende kritiek is gratis advies en altijd welkom

Luchtfilter
Slang en behuizing van het luchtfilter loshalen, da's die grote zwarte doos rechts bovenin onder de motorkap.
Oude filter verwijderen, hieronder zit een soort van rekje waar het filter op ligt/rust. Deze heb ik er ook even uitgenomen.
Vervolgens met de stofzuiger alle rotzooi weg gehaald en de gehele behuizing weer schoon gemaakt.
In mijn geval lag het vol met kleine blaadjes/gevogelteveren en ander gruis

Het oplegrekje weer terug geplaatst, dit kan maar op 1 manier, en hierboven het nieuwe luchtfilter geplaatst.
Het verschil tussen het oude en nieuwe filter was aanzienlijk, ik heb bij het nieuwe filter gekozen voor een extra laagje wat voorkomt dat de lamellen van het filter dichtslibben.
Foto volgt!