Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standverwarming

vragen over de T5
Plaats reactie
AlbertP
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 dec 2010, 22:02

standverwarming

Bericht door AlbertP »

Hallo,

Ik ben een bedrijfsbus aan het ombouwen tot camper. Ik ben me aan het orienteren op verwarming in de bus. Ik ben band, dat een vloeistofverwarmer de bus niet kan opwarmen tot een comfortabele verblijfstemperatuur. Klopt dat? Dan is de volgende optie een luchtverwarmer. Alleen heb ik dan niets aan het wegrijden bij vorst denk ik. De cabine is dan wel warm, maar komt er dan niet binnen een paar minuten zoveel kou binnen (instappen, koude lucht ventilatie) dat het toch weer koud wordt? Is er een combinatie van motorverwarming en interieurverwarming mogelijk? Iemand enig idee wat zoiets kost en wie dat tegen redelijke vergoeding kan inbouwen?

mvg
Albert
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: standverwarming

Bericht door Mickel Moen »

Albert,

Als je een vloeistofvoorverwarmer hebt, kun je die ombouwen naar stand. Deze werkt dan via de verwarming van de bus. Kost meende ik zo'n €500,-- Ik heb er geen ervaring mee, dus ik kan niet zeggen of het voldoende werkt. Je kunt bij dit systeem de verwarming ook op tijd laten schakelen, zodat je 's ochtend in een warme bus kunt wegrijden. Ik heb wel overwogen mijn vloeistofvoorverwarmer om te bouwen.

Uiteindelijk niet gekozen voor verwarming op diesel. Aangezien wij in koude perioden er toch voor kiezen op een camping of eventueel op een camperplaats met stroom te gaan staan. Dus heb ik gekozen voor elektrische verwarming. Qua investering veel goedkoper.
viewtopic.php?f=13&t=30170&start=15#p198778" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht je echter helemaal onafhankelijk willen zijn, dan is luchtverwarming op diesel denk ik de beste oplossing.

Veel succes.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: standverwarming

Bericht door Mickel Moen »

Aanvulling;

Kijk ook eens naar dit elektrische alternatief:

http://waeco.com/nl/producten/personena ... 4_1278.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
WillemS
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 okt 2010, 17:05

Re: standverwarming

Bericht door WillemS »

Heb zelf een webasto hetelucht (op olie) verwarming werkt perfekt in Camper verbruik is ongeveer 3 liter per dag ( p.s moet alleen 1x permaand gestart worden om rubbers niet uit telaten drogen)
Groeten Wim
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: standverwarming

Bericht door vaniac »

Op deze site vindt je o.a. handleidingen: http://www.standkachels.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
arie2005
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 jun 2008, 20:22

Re: standverwarming

Bericht door arie2005 »

Ik heb zelf de bijverwarmer omgebouwd naar standverwarming in combinatie met een afstandbediening en timer klokje.
Het is een oplossing die wel voldoet (het interieur opwarmen) maar niet zo luxe is als een echte standkachel.
Er wordt geen gebruik gemaakt van een temp. regelaar. Dus het is aan of uit.
Nu schijnen in duitsland wel mensen zijn die een complete set incl. temp regelaar leveren om zo de bijverwarming om te bouwen naar een bijna standkachel.
De onderdelen die je nodig hebt voor de ombouw is afhankelijk van je interieur verwarming:
heb je een climate controlled verwarming, kan je het met een timerklokje en wat draadjes af.
Bij manual verwarming heb je ook nog wat relais nodig om de ventilatoren aan te laten schakelen
Handig is een tweede accu om hier de ventilatoren op te laten draaien anders is het snel afgelopen met je startaccu.

groeten
Plaats reactie