Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

eberspacher hydronic

vragen over de T4
Plaats reactie
henrihendriksen
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 jun 2009, 16:19

eberspacher hydronic

Bericht door henrihendriksen »

Hallo,

WIe kan mij vertellen of de eberspacher hydronic d5wz geschikt is als standverwarming voor mijn t4?

Hoor graag.

gr Henri
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: eberspacher hydronic

Bericht door stijnh »

ja

vrijwel elke standkachel is bruikbaar als je ze maar aangesloten krijgt
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eberspacher hydronic

Bericht door Roger B. (11)61 »

de af fabriek ingebouwde bijverwarmer (die omgebouwd kan worden tot standverwarming) is een D3W, de Hydronic D5Wz is de 5 kw versie heirvan (dus 2kw meer) bij de Hydronic zit de watercirculatiepomp en brandstofpomp ingebouwd in de behuizing, bij de af fabriek ingebouwde kachel zitten deze componenten apart gemonteerd.

Voor de Hydronic inbouw moet je naast de kachel ook een (universeel of specifiek voor T4) montage set kopen, bij de kachel zit helemaal niets van slangen, kabels en montagemateriaal.

Aansluiten gaat snel gezegd als volgt:
koelwater aftappen
koelwaterslang doorsnijden en verlengen met de slang uit het aansluitpakket en deze naar de, bij voorkeur laag geplaatste, hydronic leggen.
diesel vanaf de tank of aanzuigleiding van filter (terugslagklepje plaatsen) aftakken en naar de hydronic leggen
Kabelboom van kachel naar zekeringkast leggen en daar aansluiten op constante, geschakeld en massa.
van de kabelboon een deel naar de aanjagerschakelaar leggen en aansluiten op stand 1
van de kabelboom een deel naar de plek van het klokje leggen en op klokje aansluiten
koelwater vullen en klaar.
de hydronic werkt nu als motor voorverwarmer en vanaf 35 graden koelwatertemp. stuurt ie de aanjager aan zodat ook je interieur warm wordt.
ipv een klokje (of parallel erbij) kun je ook kiezen voor een afstand bediening

de hydronic is niet alleen als interieurverwarmer te gebruiken (tenzij je er een soort van CV installatie op aan sluit in je auto. wil je een echte interieur standkachel moet je een luchtverwarmer kopen, de Hydroinic is een waterverwarmer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
henrihendriksen
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 jun 2009, 16:19

Re: eberspacher hydronic

Bericht door henrihendriksen »

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Nu is het zo dat ik een complete set op marktplaats kan kopen voor 325 deze set is nieuw en compleet met klokje slangen enz.
(deze set zou voor ee Vito of sprinter bedoeld zijn)

Nu is het toch mooi dat hij ook als motor voorverwaming gebruikt kan worden?

Het is wel de bedoeling om hem als interieur verwarming te gebruiken...

Hoor graag.

mvg

I
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eberspacher hydronic

Bericht door Roger B. (11)61 »

je hebt kans dat je wel iets meer moet aanpassen hier en daar omdat slangen en kabels waarschijnlijk gemaakt zijn voor inbouw op bepaalde plek in een benz, maar dat hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn.

325 voor een nieuwe complete Hydronic D5Wz is ERG goedkoop, alleen de kachel kost al meer dan 750 euro en een montagekit zit zo tegen de 200 euro.

wel even opletten, een mercedes wordt ook met fabrieks verwarmingen geleverd (ook de d5w) en dan zit net als bij de T4 een deel in de auto electronica verweven. Let dus wel op dat je een universele D5W hebt (even bij standkachels.com zoeken of je a.d.h.v typenummer kunt achterhalen welke voor VW, welke voor MB en welke universeel zijn of anders bij eberspächer navragen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
henrihendriksen
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 jun 2009, 16:19

Re: eberspacher hydronic

Bericht door henrihendriksen »

Hoi,

Ik heb hem gekocht.Nu nog eve wachten tot hij binnenkomt.

Ben benieuwd het echt zo ideaal is als ik denk.

bedankt voor je uitgebreide e snelle reactie.

groeten Henri
wimt
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2011, 11:50

Re: eberspacher hydronic

Bericht door wimt »

hallo,

ik heb helaas niet het geluk een T4/T5 te bezitten maar google stuurde met tot hier omdat ik op zoek ben naar info naar een eberspacher hydronic.
Onder mijn bus, Trafic 2.5 (helaas, als de financiën het toelaten komt er ooit een Txxx) zit die blijkbaar ook. nu is mijn vraag : hoe moeilijk is het om de sturing over te nemen. nu zou het automatisch??? gaan als het onder de 11° komt. is het maw mogelijk zelf te kiezen/bepalen wanneer hij opspringt???
maar vooral, wanneer hij niet op springt. mijn garage is niet verwarmd en ik zou het niet leuk vinden :politie als ik 's morgens binnen kom en alles onder de rook hangt.

bedankt voor info,

wim :zwaai
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eberspacher hydronic

Bericht door Multivan Generation »

wellicht kun je met een schakelaar de temperatuursensor omzeilen, zodat jij kunt beslissen bij welke buitentemperatuur de bijverwarmer op knopdruk moet aanslaan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
rubenverhaaf
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jul 2011, 20:31

Re: eberspacher hydronic

Bericht door rubenverhaaf »

heeft iemand een inbouw schema met de exacte locaties waar de koelwater slangen moeten worden gesplitst ?

ik heb namelijk vorige week ook een setje gekocht voor een T4 met standkachel functie ( dus met circulatie pomp en standkachel bedieningspaneel )
echter volgens mij kom ik 1 slang te kort

de slangen welke ik erbij heb gekregen lijken ook niet echt op een plek uit te komen waar ik een T - stuk kan plaatsen
het electronisch inbouw schema heb ik wel, maar dus niet een schema en exacte plaatsen van de aftakkingen

wie o wie kan mij daaraan helpen of weet het duidelijk uit te leggen

het gaat om een D3w met ombouwset ?
:werkaanT4

alvast bedankt

mvg, Ruben
5 Cilinder For Life !!
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: eberspacher hydronic

Bericht door kurt&oxana »

rubenverhaaf schreef:heeft iemand een inbouw schema met de exacte locaties waar de koelwater slangen moeten worden gesplitst ?

ik heb namelijk vorige week ook een setje gekocht voor een T4 met standkachel functie ( dus met circulatie pomp en standkachel bedieningspaneel )
echter volgens mij kom ik 1 slang te kort

de slangen welke ik erbij heb gekregen lijken ook niet echt op een plek uit te komen waar ik een T - stuk kan plaatsen
het electronisch inbouw schema heb ik wel, maar dus niet een schema en exacte plaatsen van de aftakkingen

wie o wie kan mij daaraan helpen of weet het duidelijk uit te leggen

het gaat om een D3w met ombouwset ?
:werkaanT4

alvast bedankt

mvg, Ruben
Hier zal je denk ik alles vinden wat je nodig hebt

http://www.standkachels.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvg Kurt
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
rubenverhaaf
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jul 2011, 20:31

Re: eberspacher hydronic

Bericht door rubenverhaaf »

daar staat geen schema tussen met waar de koelwater slangen afgetakt dient te worden..

die site had ik inderdaad al gevonden, toch bedankt voor de reactie

mvg, Ruben
5 Cilinder For Life !!
Gebruikersavatar
JanG
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:33
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: eberspacher hydronic

Bericht door JanG »

Ruben,

Ben ook aan het orienteren en vond op de duitse site erg veel info:

http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer" onclick="window.open(this.href);return false;

FF zoeken op deze site naar Zuheizer (Aufrüstung Eberspächer).

Succes.

Jan
Laatst gewijzigd door JanG op 03 nov 2011, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JanG
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:33
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: eberspacher hydronic

Bericht door JanG »

Roger B. (11)61 schreef:de af fabriek ingebouwde bijverwarmer (die omgebouwd kan worden tot standverwarming) is een D3W, de Hydronic D5Wz is de 5 kw versie heirvan (dus 2kw meer) bij de Hydronic zit de watercirculatiepomp en brandstofpomp ingebouwd in de behuizing, bij de af fabriek ingebouwde kachel zitten deze componenten apart gemonteerd.

Voor de Hydronic inbouw moet je naast de kachel ook een (universeel of specifiek voor T4) montage set kopen, bij de kachel zit helemaal niets van slangen, kabels en montagemateriaal.

Hoi Roger,

De D3WZ ook een Hydronic heeft zelf toch geen koelpompje intern?
Zoals ik begrijp de D5WZ dus wel!

Jan
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: eberspacher hydronic

Bericht door sgsdebruijn »

Klopt geen pompje
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie