Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koelkast trekt nieuwe gelaccu binnen 1 dag leeg
koelkast trekt nieuwe gelaccu binnen 1 dag leeg
Vorig najaar heb ik een nieuwe gel accu aangeschaft (exide 120Ah). Met de koelkast aan konden we het daarmee 3 dagen uithouden.
Dit voorjaar een jongere T4 gekocht (1999) en die accu overgezet. Een volle accu is nu binnen een dag leeg met de koelkast aan.
De accu heb ik bij een camperbedrijf in de buurt laten controleren, die zou goed moeten zijn.
Ik heb gecontroleerd op lekstromen met alle verbruikers uit (30 a 40 mA), de koelkast trekt 6 ampere, en ik hoor hem in- en uitschakelen bij veranderen van de temperatuur op het display.
Een ander experiment: de accu anderhalve dag met rust gelaten, de accuspanning was practisch constant 12,5 volt . Bij aanzetten van de koelkast stort die binnen5 minuten in elkaar tot 10,5 volt. Dan slaat de koelkast af en loopt de spanning op tot 11,5 volt en het accusymboltje knippert (de standkachel wil nu niet meer ontsteken).
Een heel verhaal maar misschien is er iemand die me een goeie tip kan geven wat er aan de hand kan zijn?
Dit voorjaar een jongere T4 gekocht (1999) en die accu overgezet. Een volle accu is nu binnen een dag leeg met de koelkast aan.
De accu heb ik bij een camperbedrijf in de buurt laten controleren, die zou goed moeten zijn.
Ik heb gecontroleerd op lekstromen met alle verbruikers uit (30 a 40 mA), de koelkast trekt 6 ampere, en ik hoor hem in- en uitschakelen bij veranderen van de temperatuur op het display.
Een ander experiment: de accu anderhalve dag met rust gelaten, de accuspanning was practisch constant 12,5 volt . Bij aanzetten van de koelkast stort die binnen5 minuten in elkaar tot 10,5 volt. Dan slaat de koelkast af en loopt de spanning op tot 11,5 volt en het accusymboltje knippert (de standkachel wil nu niet meer ontsteken).
Een heel verhaal maar misschien is er iemand die me een goeie tip kan geven wat er aan de hand kan zijn?
Tvierder
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
koelkast
Laat je accu even bij een accu bedrijf testen. Deze hebben belastingsmeters en kunnen je direct vertellen of er een slechte cel in zit.Eenvoudig rekensommetje. Accu 120 amp als hij 6amp gebruikt is 20 uur maar als hij een keer koud is dan mag hij als het goed is geen volledige 6 amp meer afnemen .kun je meten. Als je lekstroom hebt kan de accu ook snel leeg trekken.Als er nog andere verbruikers op staan zou je het volledige verbruik aan amp moeten optellen en dan weer delen. gaat hard hoor .Ik heb zelf een
cool matc van weaco en die gebruikt maar 1 amp tijdens het opstarten en verder verbruik 0,8 amp. Kosten wel duurder.
Dick
cool matc van weaco en die gebruikt maar 1 amp tijdens het opstarten en verder verbruik 0,8 amp. Kosten wel duurder.
Dick
Waar meet je de spanning?
Als je op de koelkast meet dan kan het zijn dat de draden te dun zijn, er ergens een slechte aansluiting zit, of er een te kleine zekering is gebruikt.
Als je direct op de accu meet dan kan het nog zijn dat de accu niet volledig geladen is. Het duurt erg lang voordat een gelaccu vol is. Controleer de accuspanning ook eens tijdens het laden, moet minstens 14 Volt zijn.
Wim
Als je op de koelkast meet dan kan het zijn dat de draden te dun zijn, er ergens een slechte aansluiting zit, of er een te kleine zekering is gebruikt.
Als je direct op de accu meet dan kan het nog zijn dat de accu niet volledig geladen is. Het duurt erg lang voordat een gelaccu vol is. Controleer de accuspanning ook eens tijdens het laden, moet minstens 14 Volt zijn.
Wim
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
koelkast
Hoi kleintje
Je hebt gelijk wat de draden betreft deze moeten minimaal 10 kwadraad zijn want als de draden te dun zijn werkt hji als een soort weerstand en heb je ook stroom verlies.Maar voor als nog heb ik het idee dat er een slechte cel in zit on dat hij bij belasting naar beneden slaat en zonder weer omhoog komt.
Dick
Je hebt gelijk wat de draden betreft deze moeten minimaal 10 kwadraad zijn want als de draden te dun zijn werkt hji als een soort weerstand en heb je ook stroom verlies.Maar voor als nog heb ik het idee dat er een slechte cel in zit on dat hij bij belasting naar beneden slaat en zonder weer omhoog komt.
Dick
Re: koelkast
[quote="j.d.hukema"]Laat je accu even bij een accu bedrijf testen."
had 'm al bij een camperbedrijf laten testen maar dat schijnt niet 100% te zijn
heb net bij een gespecialiseerd bedrijf een afspraak gemaakt
"Als je lekstroom hebt kan de accu ook snel leeg trekken."
klopt, maar als alles verder uitstaat is dat maar 40 mA
"cool matc van weaco en die gebruikt maar 1 amp tijdens het opstarten en verder verbruik 0,8 amp."
geen idee welke er bij de T$ (99) af fabriek inzit
als de koelkast kaduuk blijkt te zijn zal ik hier aan denken
bedankt voor de tip
had 'm al bij een camperbedrijf laten testen maar dat schijnt niet 100% te zijn
heb net bij een gespecialiseerd bedrijf een afspraak gemaakt
"Als je lekstroom hebt kan de accu ook snel leeg trekken."
klopt, maar als alles verder uitstaat is dat maar 40 mA
"cool matc van weaco en die gebruikt maar 1 amp tijdens het opstarten en verder verbruik 0,8 amp."
geen idee welke er bij de T$ (99) af fabriek inzit
als de koelkast kaduuk blijkt te zijn zal ik hier aan denken
bedankt voor de tip
Tvierder
tijdens het laden via de 220 meet ik 13,3V, bij opladen tijdens het rijden 14,4V.kleijntje schreef:Waar meet je de spanning?
Als je op de koelkast meet dan kan het zijn dat de draden te dun zijn, er ergens een slechte aansluiting zit, of er een te kleine zekering is gebruikt.
Als je direct op de accu meet dan kan het nog zijn dat de accu niet volledig geladen is. Het duurt erg lang voordat een gelaccu vol is. Controleer de accuspanning ook eens tijdens het laden, moet minstens 14 Volt zijn.
Wim
Meten op de accupolen geeft dezelfde aflezing als op het display.
Hoe kan ik bij de aansluiting op de koelkast komen, dan zou ik daar nog eens kunnen meten.
Tvierder
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
koelkast
Achter of in de buurt van de koelkast moet een omvormer zittenDeze zorg er voor dat als je hem op 220 set hij automatisch omschakelt van 220 naar 12 volt. Dan lopen er twee draden naar je koelkast [als het goed is een rode en een zwarte]
Daar kun je meten.Maar ik denk dat je dan de koelkast los moet halen .Blijft nog de vraag hoe dik de draden zijn waar hij mee aangesloten is.
Dick
Daar kun je meten.Maar ik denk dat je dan de koelkast los moet halen .Blijft nog de vraag hoe dik de draden zijn waar hij mee aangesloten is.
Dick
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
koelkast
Het is trouwens niet cool matc zo als ik schreef maar cool matic en het zijn pompressor koelkasten dus heel stil.
Dick
Dick
Ik denk dat je het probleem te pakken heb, met 13,3 Volt laden is te laag.hoboT4 schreef: tijdens het laden via de 220 meet ik 13,3V, bij opladen tijdens het rijden 14,4V.
Meten op de accupolen geeft dezelfde aflezing als op het display.
Hoe kan ik bij de aansluiting op de koelkast komen, dan zou ik daar nog eens kunnen meten.
Tijdens het rijden is het wel goed, maar voordat een gelaccu helemaal vol is ben je wel 48 uur verder, zolang rijd je vast niet.
Als je op de accu gemeten heb en de spanning is hier al te laag dan zou ik geen moeite doen om op de koelkast zelf te meten, de spanning zal hier niet hoger zijn.
Wim
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
koelkast
Peter klopt precies .Maar wat kleintje zegt is ook waar 13.3 volt laden is laag.
Moet minstens 14.3 zijn.
Dick
Moet minstens 14.3 zijn.
Dick
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Bij gelaccu´s is het goed laden van belang en ook de manier waarop geladen wordt.
Lees dit maar eens bij de Stroomwinkel
Gerard
Lees dit maar eens bij de Stroomwinkel
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


Goed meten is belangrijk!.
Ik dacht dat mijn (nieuwe) gelaccu OK was: getestdoor een camperbedrijf hier in de buurt.
Niet dus. Bij een echte expert bleek dat bij levering van een behoorlijke stroom, 6A, de accuspanning instortte. Gemeten werd eerst met een digitaal ding waarop de eigenschappen van de accu ingesteld werden: vermogen, max amperage. Die meter gaf aan vervangen, maar de monteur aarzelde want de capaciteit bleef maar 20% achter de waarde die het zou moeten zijn. Toen de zware belasting erop, de spanning viel direct weg en krabbelde veel te langzaam weer op. Diagnose: sulfatering, of tewel te lange periode niet opgeladen geweest. Ter plekke een nieuwe erin laten zetten (140 Ah voor de helft van de prijs die me vorig najaar berekent werd in A'frt). Nu net terug van vakantie, geen vuiltje meer aan de lucht.
Dus toch een kapotte accu terwijl metingen bij lokale 'vaklui' aangaven dat er een andere oorzaak moest zijn.
Iedreen: hartelijk dank voor de reacties, en de tip over de goede manier van laden had me €200 kunnen besparen als ik dat eerder geweten had.
PS ik heb nu ook begrepen dat niet alle gelaccus bestand zijn tegen een laadspanning van 14,4 V, dat zou sommige problemen van anderren kunnen verklaren.
Ik dacht dat mijn (nieuwe) gelaccu OK was: getestdoor een camperbedrijf hier in de buurt.
Niet dus. Bij een echte expert bleek dat bij levering van een behoorlijke stroom, 6A, de accuspanning instortte. Gemeten werd eerst met een digitaal ding waarop de eigenschappen van de accu ingesteld werden: vermogen, max amperage. Die meter gaf aan vervangen, maar de monteur aarzelde want de capaciteit bleef maar 20% achter de waarde die het zou moeten zijn. Toen de zware belasting erop, de spanning viel direct weg en krabbelde veel te langzaam weer op. Diagnose: sulfatering, of tewel te lange periode niet opgeladen geweest. Ter plekke een nieuwe erin laten zetten (140 Ah voor de helft van de prijs die me vorig najaar berekent werd in A'frt). Nu net terug van vakantie, geen vuiltje meer aan de lucht.
Dus toch een kapotte accu terwijl metingen bij lokale 'vaklui' aangaven dat er een andere oorzaak moest zijn.
Iedreen: hartelijk dank voor de reacties, en de tip over de goede manier van laden had me €200 kunnen besparen als ik dat eerder geweten had.
PS ik heb nu ook begrepen dat niet alle gelaccus bestand zijn tegen een laadspanning van 14,4 V, dat zou sommige problemen van anderren kunnen verklaren.
Tvierder
Vind dit we; een interessant verhaal. In onze T4 Westfalia staat ook zo'n gelaccu. Tijdens rijden geeft de display ook 14,4 aan dus ik neem aan dat dat de laadstroom is(?) Of is dit wat de accu dan kan leveren. Na 4 nachten zonder aan de 220 te hebben gestaan en zonder rijden gaf het display (zonder draaiende motor) 11,8 aan. De koelkast bleef keurig op temperatuur. Er zijn berichten dat je deze accu's regelmatig met 220 moet laden maar ik doe dat eigenlijk nooit sta praktisch altijd zonder. Gaat dat nu op den duur accuproblemen opleveren of zijn gelaccu's daar juist wel tegen bestand
Ik heb laatst ergens (weet niet meer waar) gehoord/gelezen dat je de accu een paar keer per jaar via 220 moet opladen.
Wist ook niet dat dat 48 uur kan duren.
Als je dan de accu een keer helemaal wil opladen, kan je dan de koelkast gebruiken of komt de accu dan nooit vol?
Of neemt het dan nog meer tijd in beslag.
Wist ook niet dat dat 48 uur kan duren.
Als je dan de accu een keer helemaal wil opladen, kan je dan de koelkast gebruiken of komt de accu dan nooit vol?
Of neemt het dan nog meer tijd in beslag.