Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Watertank camper

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Watertank camper

Bericht door Icebox »

Hi mensen :zwaai

Weet iemand uit het blote hoofd of het mogelijk is de schoonwatertank uit de T4 te halen en deze te vervangen door een tank die minder groot is, zodat je ietwat ruimte kan besparen? Enige maar hieraan is: de originele tank moet weer terug te plaatsen zijn.

Ik hoor het graag

Groetjes,

Sinja
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Watertank camper

Bericht door vw_camper »

Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Watertank camper

Bericht door Icebox »

Kijk eens aan! Super!

Toch een vraag: stel ik zou dus een kleinere tank ervoor in de plaats zetten. Kan ik dan (als leek dus..) het stroomding en de waterpomp 'overzetten'?
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Watertank camper

Bericht door vw_camper »

De waterpomp is een normaal dompelpompje en kun je weer gebruiken. Neem het pompje mee als je de nieuwe tank koopt om te kijken of hij door de opening gaat en hoe je het gat weer kunt afdichten.
De watersensor kun je ook eventueel weer gebruiken als je nieuwe tank tenminste hoog genoeg is. Maar misschien heb je geen behoefte meer aan die sensor.
Groeten, Bert
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Watertank camper

Bericht door Egbert&Manon »

Je kunt ook overstappen op waterflessen (en de kraan niet meer gebruiken) nadat de tank verwijderd is.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Watertank camper

Bericht door Icebox »

Dankjewel voor de antwoorden.
De sensor is geen noodzaak voor mij. Stel ik zou de hele tank eruit halen en geen nieuwe in de plaats doen (wat ik denk ik niet zal doen omdat ik de kraan toch wel met regelmaat gebruik). Is dat dan niet schadelijk voor de leidingen of de dompelpomp?

Groetjes,

Sinja
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Watertank camper

Bericht door Egbert&Manon »

's winters heb je normaliter ook geen water in de tank toch?
Kans op stukvriezen is een risico.

Ammoniak (verdund) is een goed middel voor het reinigen/doorspoelen.
Wordt gebruikt voor de waterkoelers op kantoren en tast niets aan.

Als je een andere/kleinere tank gaat gebruiken, moet je wel zeker weten dat deze niet lekt langs de dop en pomp.
Vooral op hobbelige (marokkaanse) wegen klotst het flink.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Watertank camper

Bericht door Icebox »

Klopt maar dat is maar een korte periode. Vandaar.

Leuk dat je het onthouden hebt!!! Ik heb in het andere topic een mooie tank gezien, ik zal eens navraag gaan doen over het passen en lekken.

Groetjes Sinja
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Watertank camper

Bericht door sgsdebruijn »

STuur maar je mailadres dan duik ik even wat foto's op van mijn constructie.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Watertank camper

Bericht door Joris 407 »

Heb ook een foto van je gehad, ik ben nu alleen in huis bezig dus voor het seizoen moet ik nog aan de slag, maar zo ziet het eruit: (bespaar ik je misschien wat moeite :nuts

Afbeelding
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Watertank camper

Bericht door sgsdebruijn »

Jerrykan met een opening die groot genoeg is om het pompje doorheen te doen
waterslang
elecleiding
afsluitbare dop
doorvoerstuk
pompje
kit

Maak in de afsluitbare dop een gat wat groot genoeg is om het doorvoerstuk in te maken, kijk goed dat je het goed afsluit met een rubbertje tegen lekken!
maak aan de kant van de doorvoer die de tank in gaat een kort stukje waterslang zodat de pomp mooi op de bodem staat. Sluit het pompje aan.
Maak een klein gaatje om de elecdraad van de pomp door te voeren en kit dit boven en onder netjes af.

Trek een nieuw stuk waterslang van de kraan naar de jerrykan, bij de kraan 1 elecdraad doorknippen aan de ene kant van de nieuwe draad aansluiten.
Het andere eind naar de jerrykan trekken hier kan je bv een mannetje en vrouwtje aan maken, is wel handig om los te halen als je bij wilt vullen omdat de dop draaid!
Aan de elecdraad van de pomp maak je dan ook een mannetje en een vrouwtje.
Maak de nieuwe waterslang vast aan de doorvoer.
Boor een heel klein gaatje (1mm) in de dop voor de aanvoer van lucht als je wilt dat de jerrykan een beetje zijn vorm behoud :knipoog

Achter bij de oude tank had ik de draden als los van de pomp die heb ik doorverbonden. Volgens mij kan je bij de kraan niet alle draden te pakken krijgen om daar de doorverbinding te maken zodat je dat achter niet hoeft te doen.
Denk dat die in het zuiltje zitten waar ook de zekeringen in zitten van het campergedeelte.

Joris, bedankt voor het plaatsen, Sinja als er nog vragen zijn laat maar weten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Watertank camper

Bericht door Coen220 »

ik heb nog steets een watertankje van 10 ltr liggen,welke ik gebruikt heb voor de callcoach 95.
Deze zet je op de plaats van de orginale tank,gaten voor doorvoer ed zitten er al in.
Je hoeft dus helemaal geen leidingen om te bouwen,alles kan dan orgineel blijven, dus de tank kan je zo weer terug plaatsen
maten 27 x 15x40 met grote schroefdop, in nieuwstaat alleen voor drinkwater gebruikt.
Gratis af te halen na afspraak .
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Watertank camper

Bericht door Icebox »

Dank je voor het uitgebreide antwoord, Sebastiaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat het aanbod van Coen mij wat meer aanspreekt. Sowieso omdat ik dan niet teveel hoef te klungelen. Of moet ik ook bij dat tankje iets doen met de electra (ben daar huiverig voor)

Groetjes,

Sinja
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Watertank camper

Bericht door Icebox »

Joris 407 schreef:Heb ook een foto van je gehad, ik ben nu alleen in huis bezig dus voor het seizoen moet ik nog aan de slag, maar zo ziet het eruit: (bespaar ik je misschien wat moeite :nuts

Afbeelding
Hmm. de plaats is wel erg handig met vullen en je ziet meteen hoeveel er nog in zit. Ook bij mij staat de prullenbak daar, maar misschien toch wel het overwegen waard. Dan scheelt het achter nog meer ruimte. En dan ook een ikea hangprullenbak ophangen.

Ik ga het eens op een rijtje zetten. Nu eerst opwarmen (net motorrijles gehad en het is echt KOUD)

Groetjes,

Sinja
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Watertank camper

Bericht door Coen220 »

Er hoeft niets verandert te woorden hooguit een stekkertje los en weer vast zetten, slangetje los maken van het pompje en er weer op zetten.
groeten Coen
Plaats reactie