Voor "vervoer van veel" gebruiken we de afgelopen 5 jaar deze benz 308 uit 1978.

de bus hebben we veel plezier van maar na een jaartje of 5 gaat het toch jeuken. gek is dat elke keer weer, dan denk je "deze blijft, hier ga ik de rest van mijn of zijn leven in rijden". Maar goed ik zeg altijd maar zo "ik hou dezelfde vrouw, de andere speeltjes mag ik vervangen ;-)"
wat triggerde was een geplande rit naar zuidfrankrijk om daar roadbook met de enduro's te gaan rijden. dat is gewoon niet te doen als je gemiddeld 90 haalt. daarbij reed ik onlangs met iemand mee in een transit. dubbele cabine, 3 crossers acherin, 200pk en 150 rijden als een gewone personen auto. dat wil ik ook dacht ik.
dus zoeken naar wat ik mooi vind en met het snorrende dieseltje van mijn 3l in mijn hoofd kwam ik bij een transporter uit. nou kan je daar geen 2 motoren met dubbele cabine in zetten dus vervolg plan een caravelle. dan kunnen alle stoelen eruit als ik zonde familie met motoren op pad ben. al lezende kwam ik erachter wat je aan wegenbelasting moet betalen, zo'n 200pmnd. Dat is SCHRIKKEN. Weet dat ik nu voor de 3 autoos die we hebben helemaal niks betaal ;). dus zo kom ik op het camper idee.
dan wilde ik een slaaphefdak erop. fantastisch, gooien we een planken erin rijdne we vrijdagavond naar de afsluitdag en bij het krieken van de dag het water op. of icm motorrijden ook super. maartja, zo'n slaaphefdak is duur, heel duur en hoevaak ga ik er in de praktijk gebruik van maken. nu sleep ik een vouwwagn mee op vakantie en dat bevalt prima. voor een weekendje weg kunnen we de tentjes ook gebruiken. dus terug naar plan A, weinig wegenbelasting. dus goedkoop een popup of een vandie andere prettig geprijsde oplossingen.
toen ontdekte ik de multivan, wat gaaf. dat is veel fijner reizen voor mijn familie, lekker kaartje leggen, het is gewoon een zithoekje in die bus. fantastisch. dus ik moet mijn bus eens gaan verkopen. heeft geen haast, de denkfase is ook leuk.
maar help me even verder.
- die slaapbankcombinatie in de multivan, is die camperkeuring proof?
- dat keuketje, moet het ook daadwerkelijk functioneren?
- alles moet normaal bereikbaar zijn staat in de reglementen. maar betekent dat ook dat ik het keukentje achter de achterbank mag zetten en het dus enkel bereikbaar is via de achterdeuren?
- en als ik de motoren een keertje mee heb. dan heb ik geen stoelen erin. betekent dat om legaal te blijven ik de voorstoelen draaibaar moet maken?
- en als bed, mag ik dat bed ook een opblaasbed laten zijn. Neem ik die voor de gelegenheid met motoren even mee ;-)?
ben benieuwd naar jullie beeld/ervaring.
gabe